Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Som vanligt svarade du inte alls. Massor av text men inget av substans.
Advokatsamfundet säger nej till sänkt straffbarhetsålder. Har inte sett dig bry dig om det alls.
Lagrådet har kritiserat slopad straffrabatt, tyst som graven från dig i det fallet med. Jag håller inte med lagrådet alls där.
Begår man en våldtäkt bör man inte få sänt straff bara för att man är 19 år.
Jag bad dig ju om det du gav nyss. Exempel på vilka lagar du menar och vilken sorts kritik som kommit.
Måste man vara överallt och kommentera om allt? Du tycker ju inte att vi ska bo här inne på FB och det har du rätt i. Det är inte hälsosamt.
Jag har som sagt inte satt mig in i de frågor du belyser. Men spontana svar kan du få om du är intresserad av det.
Gällande straffrabatten håller jag nog med dig. Jag har svårt att se varför det ska ges rabatt om man begår mängdbrott. Känns snarare som att det borde vara tvärtom.
Rabatt för ålder vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Ditt exempel känner jag inte igen, en 19 åring får väl minst 3 år i finkan för våldtäkt, är det inte så? Men jag kan kanske tycka att det kan finnas fog för viss straffrabatt om gärningsmannen är väldigt ung.
Sänkt straffbarhetsålder över huvud taget kommer väl mycket av gängkriminaliteten och hur de utnyttjar yngre och yngre personer för sina dåd. Jag vet inte om det är rätt men vad ska vi göra?
Jag skulle tycka det vore otroligt intressant att försöka förstå mekanismerna bakom att en 13-15 åring kan ta ett uppdrag att skjuta någon. Det är naturligtvis svårt men skulle vara intressant att försöka få så mycket kunskap och förståelse som det bara går.
Det är lite likadant gällande de här "våldtäktsfallen" vi diskuterar i den här tråden. Och lagen.
Det är så jävla tröttsamt att ni vräker över "oss" hela tiden att vi vill kunna göra vad vi vill med tjejer/kvinnor utan att få något straff för det. Jag hoppas att jag hädanefter kan slippa få sådana helt jävla onödiga kommentarer. Det handlar inte om mig. Och jag är lika säker på att de andra skribenterna inte heller argumenterar för sin egen del.
Har du t.ex. inte ens reflekterat över varför det är så att det i stort sett bara är väldigt unga killar som anmäls för våldtäkt enligt den "nya" lagen? Hälften är tonåringar!!! Oftast så är de inblandade bekanta med varandra sedan tidigare. Det förekommer inte något våld, inget hot och ingen utsatt situation.
Antar att du inte har tittat på videon jag länkat till tidigare. Det finns något i den som jag tycker är väldigt intressant. Skulle vara kul och se om du reagerar på samma sak som jag. Finns flera saker men en som jag tycker sticker ut lite.
https://www.youtube.com/watch?v=6XIYHKhg7qY