2026-08-06, 19:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag vet troligen mer om autism än du. Jag ser inte ner på människor med diagnoser. Jag ser ner på idioter av olika sort.

Konstigt att du skriver så som du gör om du nu vet så mycket om autism.
Citera
2026-08-06, 19:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Miljontals flickor och kvinnor blir våldtagna trots att de sa/säger "nej". Eller låg helt passiva och orörliga och tysta i hopp om att det skulle vara över så snabbt som möjligt och att de inte skulle bli mer skadade.

Problemet ligger alltså i att de blir våldtagna TROTS x och y.

Anser du att det var för svårt att fälla någon för våldtäkt enligt den "gamla lagen"?
Anser du att det är samma bevisbörda nu som det var då?
Citera
2026-08-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hur tycker du att det verkar gå?

Väldigt bra faktiskt

Citat:
Anser du att det var för svårt att fälla någon för våldtäkt enligt den "gamla lagen"?

Det behövdes tillägg till lagstiftningen gällande våldtäkt ja

Ja
Citera
2026-08-06, 19:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Väldigt bra faktiskt
Det behövdes tillägg till lagstiftningen gällande våldtäkt ja
Ja

Så att det bara är killar som döms ser du på som att de unga tonårskillarna är svin, hänsynslösa personer som inte bryr sig om tjejerna utan gör vad de vill med dem?

Du menar att det finns saker i lagen nu som ses som våldtäkt inte sågs som våldtäkt tidigare?
Citera
2026-08-06, 19:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Miljontals flickor och kvinnor blir våldtagna trots att de sa/säger "nej". Eller låg helt passiva och orörliga och tysta i hopp om att det skulle vara över så snabbt som möjligt och att de inte skulle bli mer skadade.

Problemet ligger alltså i att de blir våldtagna TROTS x och y.

Det verkar som att Anders har rätt i det här med att vi kommit förbi "stopp min kropp" och så vidare.

Du vet att vi fortfarande talar om fall där våld, hot och utsatt situation ej förelegat.
Citera
2026-08-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Varför välja. Jag tycker det naturliga är att ha krav både på samtycke och att säga nej. Det är så människor fungerar i praktiken och i verkligheten. Så då hamnar en del av ansvaret även på den som initierar. Och nej, kan man inte säga nej så får man skylla sig själv (så länge man inte är berusad, medvetslös, stum etc). I annat fall samspelar lagen inte med hur människor faktiskt har sex i min mening, och risken för godtycklighet och minskad rättssäkerhet blir för hög.

Men tycker du att en kvinna överhuvudtaget kan förväntas säga nej? Eller är det helt frivilligt att säga nej? Tycker du ens man ska lära unga tjejer att säga nej eller stopp, eller är vi "förbi" det nu?

Nu är inte jag jurist...men nej vi kan inte ha en lag som lagstadgar att man tvunget måste säga nej till sex för att det ska kallas våldtäkt och kunna dömas i domstol, av alldeles uppenbara skäl, som jag tror tom du klarar förstå om du lägger manken till.
Citera
2026-08-06, 20:34
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nu är inte jag jurist...men nej vi kan inte ha en lag som lagstadgar att man tvunget måste säga nej till sex för att det ska kallas våldtäkt och kunna dömas i domstol, av alldeles uppenbara skäl, som jag tror tom du klarar förstå om du lägger manken till.

Har du tittat på videon än? Skulle vara intressant att höra dina reflektioner och vad du tycker sticker ut mest från den? Utifrån ditt svar ovan undrar jag vad du tänker kring vad hon säger vid 17.57 in i videon.
Börja lite tidigare och sen vad menar hon egentligen vid 17.57 typ?

https://www.youtube.com/watch?v=6XIYHKhg7qY
Citera
2026-08-06, 20:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Citera
2026-08-06, 20:40
Medlem
Citat:
Så att det bara är killar som döms ser du på som att de unga tonårskillarna är svin, hänsynslösa personer som inte bryr sig om tjejerna utan gör vad de vill med dem?

Du menar att det finns saker i lagen nu som ses som våldtäkt inte sågs som våldtäkt tidigare?

Det är mest män i olika åldrar som våldtar. Svin och hänsynslösa är det du som kallar dem, men jag håller med dig.

Det var våldtäkt innan också som numera innefattas i lagen.

Citat:
Det verkar som att Anders har rätt i det här med att vi kommit förbi "stopp min kropp" och så vidare.

Du vet att vi fortfarande talar om fall där våld, hot och utsatt situation ej förelegat.

Du och jag kommer aldrig dela samma syn på "utsatt situation"
Citera
2026-08-06, 20:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är mest män i olika åldrar som våldtar. Svin och hänsynslösa är det du som kallar dem, men jag håller med dig.

Nej det är inte jag som brukar kalla dem svin och hänsynslösa utan det är på er sida. Och du håller ju med ser jag.

Och i de fallen som omfattats av den här nya lagen är nästan alla väldigt unga, hälften tonåringar.
Visa annat om du inte håller med om det.

Nej jag förstår inte hur en kille som inte har varit våldsam, inte har hotat, tjejen befinner sig inte i någon utsatt situation (vilket ju är definitionen av de fall som faller under den "nya" lagen) ska kunna hållas till ansvar bara för att han är fysiskt större eller att en tjej har varit med om något tidigare.
Du anser det men det har du rätt i att jag aldrig kommer att hålla med dig om.
Citera
2026-08-06, 20:46
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Vad är din syn på "utsatt situation"? Vad betyder det?
Citera
2026-08-06, 20:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

1,Är samtycke och frivillighet samma sak?

2.Om vi har 2 identiska fall. Bör de fallen få samma utgång i vilken domstol de än prövas?

3.Tror du alla har samma syn på vad samtycke är?

4.Tror du alla har samma syn på vad frivillighet är?

5.Tror du att man utifrån lagtexten kan tolka olika vad samtycke och frivillighet innebär?

6.Tror du att alla domare och nämndemän har samma syn på vad samtycke och frivillighet är?

7.Om det finns många olika definitioner hos individer om vad samtycke och frivillighet innebär, vad innebär det för rättssäkerheten i domstolen?

8.Att advokater uttrycker att våldtäktsmål av den "nya" sorten är den typ av fall de på förhand har svårast att säga hur det kommer att gå i, vad säger det dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in