2026-08-06, 19:18
Medlem
Jag tror att du blandar ihop två olika frågor. Om hämtningen, umgängesbegränsningar eller handläggningen varit felaktiga ska det självklart granskas. Men det är inte samma sak som att det automatiskt saknades grund för ett LVU.

Det jag efterfrågar är stöd för just det påståendet. Var i utredningen eller rapporten står det uttryckligen att grunden för LVU saknade fog?

Samtidigt verkar det ha funnits en oro från flera håll kring barnets situation, från vården, skolan och socialtjänsten och familjen hade dessutom tidigare varit föremål för socialtjänstens insatser. Den delen kan man inte heller bara bortse från.

Jag tycker fortfarande att hela händelseförloppet behöver granskas, inklusive vårdens, socialtjänstens och de vuxnas uppgifter som hade det dagliga ansvaret för barnets vård och rapportering. För mig är det en mer rättssäker hållning än att på förhand slå fast att all oro var obefogad.
Citera
2026-08-06, 19:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Har de uttryckt att de fick tillgång till hela journalen i någon källa?
Jag får intrycket att mamman laddade ner det som gick att ladda ner från 1177 och det var tillräckligt för att göra Kalibers journalister intresserade av att göra ett reportage till mammans försvar.

Citat:
Såvitt jag vet så har inte journalister tillgång till en journal.

Det är just det som är problemet. Socialtjänsten är närmast omöjliga att granska eftersom aktivt döljer alla det journalisterna skulle behöva bakom sekretess.

Men det värsta är inte att journalisterna inte får se det, utan att domstol och nämnd inte får det.

Den senaste informationen nådde nämndes kännedom i slutet på Juli trots att den externa utredningen gjordes i februari.
Citera
2026-08-06, 19:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Jag tror att du blandar ihop två olika frågor. Om hämtningen, umgängesbegränsningar eller handläggningen varit felaktiga ska det självklart granskas. Men det är inte samma sak som att det automatiskt saknades grund för ett LVU.

Det jag efterfrågar är stöd för just det påståendet. Var i utredningen eller rapporten står det uttryckligen att grunden för LVU saknade fog?

Samtidigt verkar det ha funnits en oro från flera håll kring barnets situation, från vården, skolan och socialtjänsten och familjen hade dessutom tidigare varit föremål för socialtjänstens insatser. Den delen kan man inte heller bara bortse från.

Jag tycker fortfarande att hela händelseförloppet behöver granskas, inklusive vårdens, socialtjänstens och de vuxnas uppgifter som hade det dagliga ansvaret för barnets vård och rapportering. För mig är det en mer rättssäker hållning än att på förhand slå fast att all oro var obefogad.

Förstår du inte att om underlaget till en domstol är vinklat, stympat och mörkar friande bevis, så ÄR själva grunden för LVU:et felaktig och olaglig? Man kan inte ha "fog" för att låsa in ett barn baserat på hittepå och censurerade läkarintyg!

Och att du drar till med "skolan och tidigare oro" igen? Allt det där är ju delar av samma vinklade kedja som utreddes och kasserades.

Sluta låtsas vara neutral. Du försvarar att en myndighet mörkade sanningen för domstolen och låtsas att beslutet ändå var "rätt". Det är så långt från rättssäkerhet man kan komma.
Citera
2026-08-06, 19:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej

Suck.

Har du bara gett dig in i tråden för att ljuga?

Nej, det fann inget fog för att omhänderta Elsa. På sin höjd fanns det fog att ta henne vid första larmet. Inte mer än så.
Citera
2026-08-06, 19:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Suck.

Har du bara gett dig in i tråden för att ljuga?

Nej, det fann inget fog för att omhänderta Elsa. På sin höjd fanns det fog att ta henne vid första larmet. Inte mer än så.

Inget att bry sig om.. ett nystartat konto börjar som av en händelse skriva i just denna tråd och leverera AI-genererade försvarstal för kommunen. Riktigt pinsamt är det, utifrån vad som kommit fram de senaste veckorna.

Lex Sarah-anmälningen och den dolda externa utredningen går liksom inte att snacka bort. De ligger där öppet. Vem som helst kan läsa dessa. Att fortsätta att i ur och skur försvara en kommun som begått så grova misstag är bara pinsamt och måste nästan vara kommunen själv som blivit riktigt desperata nu, istället för att göra det enda rätta: Backa, erkänn att de gjorde åt helvete fel, be om ursäkt och ge familjen ett fett jäkla skadestånd i miljonklassen som plåster på de själsliga såren och de mentala skadorna de orsakat Elsa och hennes familj.
Citera
2026-08-06, 19:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Nej inte en vid första larmet fanns det fog för det om man läser hela dokumentationen från vården och vad som faktiskt var deras oro. Socialtjänsten borde aldrig lagt någon större vikt vid vad skrivbordsläkaren spekulerade om, utan lyssnat mer på det team som faktiskt träffade Elsa och hennes mamma regelbundet.

Det fanns skäl att starta en utredning, men inte mer. Det står klart och tydligt i den externa utredningen som doldes till slutet på juli i år.
Citera
2026-08-06, 19:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Har media granskat den utskriva journalen via 1177 eller den faktiska, icke menprövade, journalen? Kan media förhålla sig rent objektiv i detta ärende eller hugger de på den detalj som kan ge ett scoop?

Håller dock med dig om att läkaren är svävande. Vi får dock hålla i beaktande att det är ovanligt att sitta i förhör på detta sätt. Han borde varit mer påläst och kunnat ge rakare svar.
Det är svårt att tro att det skulle ha funnits någon allvarlig dold information då läkaren varit Elsas läkare under alla år och den som skrivit intyg om behovet av personlig assistans. Föräldrarna var också Elsas assistenter vid tiden för omhändertagandet. Det har alltså funnits en betydande kommunikation och ett medicinskt bekräftat behov av assistans. Att allvarlig oro skulle dokumenterats gömt och utan att föräldrarna informerats verkar orimligt och är ett fel i sig om det stämmer. I så fall skulle orosanmälan gjorts långt tidigare.
Citera
2026-08-06, 19:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Du är en riktig orm du. Om jag orkar och haft tid hade jag kunnat samla alla dina många inlägg enbart bestående av personangrepp och härskartekniker, även när jag skrev sakligt och sansat till dig och direkt möttes med ytterligare härskartekniker. Jag har dock inte tid och orkar inte men läsare kan iaf kolla dina inlägg i tråden och se själva.

Du är ju inte klok någonstans. "Det verkar ha funnits en oro" är ABSOLUT inte fog för hämtning med polis på barnets skolavslutning där hon inte fick säga hejdå till sin mamma (tjänstefel), sedan det absolut strängaste och hårdaste LVU man kan besluta om (tjänstefel/grovt tjänstefel) , INGEN UTREDNING (grovt tjänstefel) , att Socialtjänsten mörkat externa utredningar som kritiserat dem kraftigt, mörkat all dokumentation om att mamman friats från misstankar och massa annat som inte Socialnämnden fick se - varför en utav dem visselblåste och en annan gick ut i media och kritiserade dem.
OBS, glömde misstankar om att tjänstemän gått ut i sociala medier från anonyma nick och grovt förtalat mamman. Det är både grovt förtal OCH grovt tjänstefel men går som tur är att spåra.
Det du skriver är så överdrivet att det bara är nonsens.
Citera
2026-08-06, 20:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej inte en vid första larmet fanns det fog för det om man läser hela dokumentationen från vården och vad som faktiskt var deras oro. Socialtjänsten borde aldrig lagt någon större vikt vid vad skrivbordsläkaren spekulerade om, utan lyssnat mer på det team som faktiskt träffade Elsa och hennes mamma regelbundet.

Det fanns skäl att starta en utredning, men inte mer. Det står klart och tydligt i den externa utredningen som doldes till slutet på juli i år.
Ja alltså den typen av hämtning de gjorde fanns det inte fog för. Jag tänkte mer i spåret att ett sjukhus gör (även om den var dålig) en anmälan så tar det hand om barnet tills de reder ut vad som hänt.

Men ja, du har rätt.
Citera
2026-08-06, 20:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja alltså den typen av hämtning de gjorde fanns det inte fog för. Jag tänkte mer i spåret att ett sjukhus gör (även om den var dålig) en anmälan så tar det hand om barnet tills de reder ut vad som hänt.

Men ja, du har rätt.

Nej verkligen inte och det tas ju också upp i samma externa utredning som mörkades. Det är ganska självklart och inget man behöver någon särskild utbildning för att förstå. Bara sunt förnuft, medmänsklighet och lite logiskt tänkande.

Det sjukaste är ju att trots att mamman friats helt från misstankarna av att hon misshandlat Elsa så behandlades Elsa som om både mamman och den biologiska pappan var totalt livsfarliga för Elsa, inkl hennes syskon.

Det visar en sak väldigt tydligt. Det här handlar inte om att soc trodde att det handlade om omsorgssvikt. Det handlade om att de inofficiellt var helt säkra på att både polisens utredare och förvaltningsdomstolen hade fel. Det ger lite Fallet Adam-vibbar detta, där socialtjänsten inte kunde respektera domstolsbeslut och polisens utredares slutsatser.
Citera
2026-08-06, 20:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lex Sarah-anmälningen och den dolda externa utredningen går liksom inte att snacka bort.
Var finns Lex Sarah-anmälningen?
Citera
2026-08-06, 20:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Var finns Lex Sarah-anmälningen?

Den finns på föräldrarnas facebook-konto "Elsas Rätt". Kanske på insta-kontot också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in