2025-12-12, 00:46
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janyny
Visst läkare är skyldiga att anmäla oro. Men just för att Soc fungerar som de gör och en anmälan från en läkare kan få konsekvenser som i det här fallet skadar det att anmälningarna kan vara spekulation.

För mig är inte "orosanmälan" i sig själv felet, kommer aldrig vara det, orosanmälan är ett bra system att informera om något är fel. Det är helt hur Socialtjänsten väljer att agerandet på oron som orsakar felet.
Det kan vara sunt agerande eller helt uppåt väggarna fel som här.
Bara för att en läkare säger att oro finns för a, b och c. Så betyder det inte att socialtjänsten ska likställa det med a, b och c. De ska däremot kartlägga om det kan stämma, hur kontakten sett ut, vilka risker som finns för barnet osv osv.

Det kan mycket väl vara så att mamman lider av MHbP och ADHD diagnos, isf är det rätt beslut
Problemet här är att SOC gissar att så kan stämma, på ren magkänsla och agerar förebyggande.
Det är tjänstefel.
Citera
2025-12-12, 01:13
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Om detta skulle vara någon variant av Munchausen By Proxy - varför är det bara kvinnor som idkar detta beteende?
Citera
2025-12-12, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
LVU liknar en sinnessjuk teaterproduktion, direkt hämtad ur en Kafkaroman. Föräldrar kastas in i en process där de inte ens får veta vad de är anklagade för. Socialtjänsten sitter på ett enormt informationsövertag, och när föräldrar ställer helt rimliga frågor som: "Vad ska mötet handla om?, så möts de av total tystnad.

Hela systemet bygger på att socialtjänsten kontrollerar alla handlingar, medan föräldrarna får smulor, ofta helt utan sammanhang. Och vill man syna korten? Då får man betala tusenlappar för att ens få se sin egen historia. När handlingarna väl kommer är det dessutom vanligt att avgörande delar är maskade, så att föräldrar inte ens kan bevisa sin egen oskuld.

Titta bara på Fallet Adam i Uppdrag Granskning. Det är en lärobok i hur processen faktiskt ser ut:
Ett barn kan med dagens LVU-process tvångsomhändertas ända till vuxen ålder, baserat på spekulationer, antaganden och cirkelresonemang. Beviskrav? Nästan obefintliga. Transparens? I princip noll. Konsekvenser för familjen? Livslånga.

Det är sjukt.
Riktigt jävla sjukt.

Gud vad folk gissar. Bara för ett par fall där allt gått snett så tror folk att vem som helst blir av med barnen. I normalt fungerande kommuner är det supersvårt att upprätthålla lvu bortom omedelbart omhändertagande.
Citera
2025-12-12, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Socialtjänst/socialt arbete är ett kraftigt kvinnodominerat yrkesområde enl SCB, sen får du tolka vad du tror det betyder i siffror.

Tror jag aldrig hört om en LVU som nekats av domstol, måste varit på nån formalia om så har hänt.
Socialtjänsten väljer att presentera LVU för att få den att gå igenom, allt annat vore ju dumt om man är en övertygad socialarbetare och magkänslan säger att det är rätt. Det är därför legitimt att plocka och frisera vilt i vad man presenterar till rätten för att minska tvivlen. Hela grejen med sekretess och hindra dela med sig är just för att slippa exponera fel.

Om akut fara finns så tror jag ingen ifrågasätter LVU placering, tvärtom.
Problemet är att soc inte har rättsäkerheten som ligger på andra beslutande organ med makt att gå över domstolsbeslut (som vid lex adam) vilket är ett gigantiskt bekymmer.

En ärende kan få helt olika utslag beroende på vem som är handläggare, en sån typ av rättsordning måste man komma bort ifrån.

Då har du inte hört mycket. Eller läst tillräckligt.
Citera
2025-12-12, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Ja, nej, det där är rena konspirationsteorier. Det jobbar massor av män och kvinnor inom socialtjänsten, som både är kompetenta och inte baserar sina beslut på "känslor". Men det finns absolut brister, och sådana ska påtalas och åtgärdas. Socialtjänsten kan akut omhänderta ett barn om omedelbar fara föreligger, men det slutgiltiga beslutet om LVU fattas av domstol.

Använd folien till något vettigt istället.
Preach.
Citera
2025-12-12, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Sant, jag är skeptisk till båda sidor.
Kanske för erfaren för att veta att sanningen oftast inte finns i den text som ges. Har läst för många domstolsinlagor så jag känner när något är tillrättalagt.

Förnuftet måste råda:
En läkare har tusen andra saker att syssla med, man misstänker inte Munchousen by proxy om det inte finns långt över normalt antal kontakter och försök till att söka fel och beteendet i felsökningen ger hint om att det ligger något annat bakom det. Sen är en misstanke bara en misstanke, och en orosanmälan bara en orosanmälan (de läggs normalt i hög såvida inte nått speciellt drar ögonen till sig, som t.ex orosanmälan från just läkare.) Så långt är allt korrekt enligt lagens alla regler.
Sen vet vi inte om det är legitima försök, desperation eller något finns där som inte går att upptäcka, vem vet, det är där socialtjänsten ska komma in och försöka råda klarhet i allt. Soc startar alltid en utredningen med samtal över telefon eller på plats, här måste mamman ha totalt gjort bort sig och bekräftat misstankarna soc har att hon är rabiat och inte kan tänka på barnets bästa, vilket också föranledde ett snabbt omhändertagande.
Hanterat på ett annat sätt hade det inte hänt.

ja, socionomer är kanske vår tids mest underutbildade tyckare. Väldigt oattraktivt program därtill

Det här sin egen logik, om att skydda sitt barn på olika sätt. Sjukvården har inget annat sätt att kommunicera behov av kommunal hjälp än orosanmälan, det är sjukt.

En i mitt nätverk råkade då ut för helt ogrundade saker med HVB och skit. Vågade inte heller göra något åt det efteråt.
Citera
2025-12-12, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
En 8-årig flicka blir omhändertagen av SOC, mot sin och sina föräldrars vilja. När man börjar granska fallet så verkar det som att SOC och sjukhus gjort ett gravt misstag. Men trots detta så får flickan fortfarande inte träffa sina föräldrar.

Finns en granskning av Kaliber här;
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2719055

Detta verkar ju helt jävla sjukt?! Någon som har en aning om vad fan det kan handla om? Kan vi ha det att gå till såhär i Sverige idag att barn kan bli tagna från sina föräldrar utan grund och sedan hållas borta från dom trots att inget fel begåtts från föräldrarna?

Felpost
Senast redigerad av Ajabaja555 2025-12-12 kl. 05:22.
Citera
2025-12-12, 05:23
Medlem
Det är fortfarande inte socialtjänsten som beslutar om LVU. Det är förvaltningsrätten som gör det, efter en rättegång där föräldrar och barn är representerade utav advokater samt målsägarbiträde. Det omedelbara beslutet tas av socialnämndens ordförande och det permanenta av förvaltningsrätt. Så 12 sidor gnäll om Soc och konspirationsteorier kan kastas i soptunnan nu. Det ni inte verkar förstå är att socialtjänsten har sekretess och kan inte gå i svaromål, medans föräldrarna kan fabulera fritt kring fallet oemotsagda.
Citera
2025-12-12, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifly
Sverige styrs numera av satanister

Har alltid styrts av satanister!
Citera
2025-12-12, 05:37
Avstängd
Fojoss avatar
Ännu ett område där majoriteten av svenskar är bootlicking cucks och fascister som anser att det är rätt att staten kan gå in och stjäla barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Eviso
Det ni inte verkar förstå är att socialtjänsten har sekretess och kan inte gå i svaromål, medans föräldrarna kan fabulera fritt kring fallet oemotsagda.

Det du inte förstår är att du är en fascistisk cuck. Ta statens stövel i röven, bootlicker.
Citera
2025-12-12, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Ännu ett område där majoriteten av svenskar är bootlicking cucks och fascister som anser att det är rätt att staten kan gå in och stjäla barn.

Jag tycker att staten (eller kommunerna) måste ha makten att skilja barn från föräldrarna, om föräldrarna är för dåliga. Visst kommer det att ge barnet diverse mentala trauman, men att inte göra det kan ge större trauman. Dock kan det lätt uppstå problem med gränsdragningar och när kommunerna gör fel.
Citera
2025-12-12, 06:45
Medlem
Jag har jobbat på socialtjänsten. Stod ut i ungefär fyra månader innan jag sa upp mig på stående fot.

Det råder en kultur där att låta nya, unga och oerfarna ta svåra och komplexa ärenden som kommer in. Detta då man själv vill ha så enkla ärenden som möjligt.

Det finns en eller flera gruppledare, även kallade förste socialsekreterare, som stöd. Dessa jobbar nära arbetslaget vilket inte chefen gör. Ett bra upplägg i teorin om inte dessa förste socialsekreterare hade varit psykotiska. Jag hade flera medarbetare som blev utskällda och hånade framför arbetslaget. En gillade att gå till rena personangrepp. Sjukskrivningarna var över 50%.

Som nyanställd är också introduktionen icke-existerande. Det är alltså ofta nyexade 23-åringar som sitter med de svåraste fallen och ska fatta beslut utan att ha något stöd i ryggen.

Ja, det är förvaltningsrätten som i slutändan tar det slutgiltiga beslutet om LVU. Men i förvaltningsrätten sitter inga sakkunniga som allmänheten kanske tror, utan det är lekmän som enbart beviljar LVU mot underlaget från soc. Vilket ger resultatet att förvaltningsrätten fastslår över 90% av alla LVU som lämnas in.

Socialtjänsten är det mest infekterade och trasiga system samhället har. När jag tillsammans med ett tiotal medarbetare sa upp oss i ren protest blev det en liten artikel i lokaltidningen bara. Jag vet inte om politikerna inte bryr sig eller om de ser utmaningen att ta tag i soc för övermäktigt för att ens börja prata om det.
Senast redigerad av CeceDrake 2025-12-12 kl. 07:38. Anledning: Fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in