2026-08-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Det skulle kunna passa med min teori om att dåvarande PU räknade ut att SE var på Bohemia redan sent 80-tal och det är anledningen till att han dömdes av och Irvells utredning rann ut i sanden. Men man snackade sig fram till det i fikarummet, dokumenterade dåligt och sen gick alla inblandade och antingen dog eller blev dementa och insikten gick förlorad. Därefter kom nya PU och uppfann hjulet på nytt.

Ibland tänker jag att det är så dumt att det skulle kunna stämma.

Men då menar du väl att Engström bara hittar på att han blivit förväxlad och sprang inte heller efter poliserna?
Citera
2026-08-05, 22:09
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men då menar du väl att Engström bara hittar på att han blivit förväxlad och sprang inte heller efter poliserna?

Exakt hur det gick till är svårt att säga. Jag tror han kommer förvånansvärt sent till mordet, är helt passiv (kanske till följd av blodfobi) och därefter försvinner in på Bohemia. När han kommer ut är avspärrningen uppe vilket tvingar han gå runt hela kvarteret, flera vägar är tänkbara. Han är nästan helt anonym den effektiva tid han är på mordplatsen men samlar på sig ett par kritiska detaljer (som Wall med flera redogjort för).

Flera kombinationer är tänkbara och de separata delarna är "rörliga".
Citera
2026-08-05, 22:12
Medlem
Citat:
Den som jobbat statligt känner säkert igen fenomenet att vänsterhanden inte vet vad den högra gör ibland. Idag hade en operativ koordinator kunnat fånga upp det men tidiga PU präglades av organisatoriskt kaos och dokumentation var lågt prioriterat. SE kanske aldrig föll mellan stolarna, han kördes i botten men man skrev aldrig ner det, framförallt då svaret ansågs ointressant i sammanhanget och av privat karaktär.

JA, eller så visste polisen att han var skyldig, men visste också att dom aldrig skulle kunna bevisa det. 😃

Eller någon annan påhittad fantasi.
Citera
2026-08-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att polisen skulle ha betett sig bryskt mot Lisbeth är allt annat än en "allmängiltig gissning".

Har Engström sagt det? Eller har kanske någon annan sagt det?

3 månader efter mordet tex?
Citera
2026-08-05, 22:19
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
JA, eller så visste polisen att han var skyldig, men visste också att dom aldrig skulle kunna bevisa det. 😃

Hade man insett att Stig var gärningsmannen sent 80-tal hade det varit det bästa spaningsläget i ett mordfall i svensk krim-historia, uppe där med Långshyttanfallet där gärningsmännen råkade spela in sina egna mordplaner.

Fullständigt mega-trams av dig.
Citera
2026-08-05, 22:20
Medlem
Citat:
Exakt hur det gick till är svårt att säga. Jag tror han kommer förvånansvärt sent till mordet, är helt passiv (kanske till följd av blodfobi) och därefter försvinner in på Bohemia. När han kommer ut är avspärrningen uppe vilket tvingar han gå runt hela kvarteret, flera vägar är tänkbara. Han är nästan helt anonym den effektiva tid han är på mordplatsen men samlar på sig ett par kritiska detaljer (som Wall med flera redogjort för).

Flera kombinationer är tänkbara och de separata delarna är "rörliga".

Jag fattar men är det inte otroligt magstarkt att bara ljuga om en sådan märklig sak ?

Vad skulle syftet liksom vara ?
Citera
2026-08-05, 22:21
Medlem
Citat:
Hade man insett att Stig var gärningsmannen sent 80-tal hade det varit det bästa spaningsläget i ett mordfall i svensk krim-historia, uppe där med Långshyttanfallet där gärningsmännen råkade spela in sina egna mordplaner.

Fullständigt mega-trams av dig.

Okej, så du trodde det var en teori jag har?

Det här blir värre och värre..
Citera
2026-08-05, 22:23
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag fattar men är det inte otroligt magstarkt att bara ljuga om en sådan märklig sak ?

Vad skulle syftet liksom vara ?

Dölja alkoholproblem från familj och vänner, göra sig själv relevant. A tale as old as time.
Citera
2026-08-05, 22:26
Medlem
Citat:
Dölja alkoholproblem från familj och vänner, göra sig själv relevant. A tale as old as time.

Jag köper det om det handlar om en liten lögn för att göra sig märklig

Men att hitta på att man sprang och bli förväxlad...

Även om han hade problem med spriten så förstår jag inte varför han vill påstå detta ?

Om du däremot säger att han har grova mentala problem så har han väl det isåfall även som GM ?
Citera
2026-08-05, 23:21
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jag förordar att det var AD som stod framför LL, och att HJ svängde något längre söderut. Därmed kunde han vara extra snabbt på plats, och kunde se GM 25 meter in i flykten.

AD stannade vid trottoarkanten på Sveavägens västra sida. Strax söder om Tunnelgatan.

Flera minuter senare (när polisen hade kommit) gjorde han en U-sväng och stannade på den östra sidan.

Jag förordar att Flashback tar ansvar och låser tråden.

De flesta inlägg är trams och off-topic.
Citera
2026-08-05, 23:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att polisen skulle ha betett sig bryskt mot Lisbeth är allt annat än en "allmängiltig gissning".

Det har han aldrig sagt. Han sa att polisen var passiv.

Av någon anledning missade han GS bryskhet.

För att han inte var där?
Citera
2026-08-05, 23:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
AD stannade vid trottoarkanten på Sveavägens västra sida. Strax söder om Tunnelgatan.

Flera minuter senare (när polisen hade kommit) gjorde han en U-sväng och stannade på den östra sidan.

Jag förordar att Flashback tar ansvar och låser tråden.

De flesta inlägg är trams och off-topic.

Korrekt, men diskussionen gällde HJ:s position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in