2026-08-05, 19:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Att snipan skulle ha kört in i lastfartyget är såvitt jag förstår din egen hypotes. Har du något som helst belägg för det?

Men låt säga att så var fallet. Då kom snipan norrifrån, från Katten. Det betyder att den kom från SB sett från lastfartyget som alltså har väjningsplikt även i detta fall.

Du hamnar i samma sits varje gång: lastfartyget har väjningsplikt och obefintlig uppsikt. Dålig kombination för kaptenen.
Min hypotes ja, lika trolig som någon annan tills vi vet, eller hur.

Varför skulle den måste vara på SB sida, jag vet inte hur han tänkte då jag inte tänker så korkat.

Jag skulle troligtvis legat om babord utanför farleden hela tiden, dvs inte väntat med att korsa leden och när jag korsade så hade jag gjort det relativt tvärt precis som när man går över en väg, han kanske gjorde det också nu eller hur men då från SB sida
Citera
2026-08-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Som sagt, stora fartyg svänger inte BB eller SB hursomhelst. Det är en långsam process. Men alla verkar tro att stora handelsfartyg fungerar precis som små snipor.

Visserligen hade handelsfartyget kunnat signalera, men då är frågan om snipan hade hunnit undan i tid. Det hade varit den mest rimliga agerandet från båda parter. I extremfall hade fartyget försökt bromsa in eller gira, men som jag skrev... det är ingen plötslig och snabb ändring. Faran hade sannolikt kvarstått.
Jo, att lägga om kursen 3-5 grader ett par kablar ut och passera 100 meter ut från fritidsbåtar gör de flesta stora fartyg dagligen, främst i sommartider.

Och ja, handelsfartyget hade t o m skyldighet att signalera om han anser att farleden är för trång och snipan hade med en minut varsel kunnat ta sig väl ur hans kurslinje.

Så det fanns många sätt att undvika en olycka. Det hela startar med att det upphinnande fartyget har tillbörlig utkik.
Citera
2026-08-05, 19:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Just det. Det finns ju en anledning varför befälhavare på större fartyg vilar med handen på mistluren på ett nästan enerverande sätt i sommartider vid vissa inlopp. De kan sina skyldigheter.

Sjörättsmässigt är han ju kokt men jag är ju ingen straffrättsexpert. Men nog var det medveten eller omedveten oaktsamhet att inte hålla ordentlig utsikt i dagsljus mitt i sommarskärgården.

Sen kan ju ett mer extremt styrbordsläge och god utkik akteröver från snipan vara en ren självbevarelsedrift / sjövett, men det ändrar inte skuldfrågan.
Jag vet inte om snipan navigerade med plotter, eller gick visuellt. Som amatör skulle jag nog hamna i en blandning, i synnerhet som plotterns GPS och underliggande sjökort kan diffa ett tiotal meter eller mer.

Vad jag menar med det är att det kan vara svårt att skatta relativa avstånd till en massiv ö (Katten) och en smal grön prick. Som fritidsskeppare för man kanske nöja sig med ”mittemellan”, förvissad om att det finns vatten på båda sidor att passera. Att kräva att han skall ha perfekt placering innebär som jag ser det att han skall gå närmast 100% efter plotter samtidigt som han uppsikt framåt (och helst bakåt…).

Jag skulle personligen vara nervös för att köra en snipa just för att de är så långsamma och kommer att bli upphunna av allt som inte seglar. Men, detta sagt, 100 000-tals människor seglar lugbt i våra skärgårdar med precis detta problem och ett segel som skymmer halva synfältet! 🙂
Citera
2026-08-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Som sagt, stora fartyg svänger inte BB eller SB hursomhelst. Det är en långsam process. Men alla verkar tro att stora handelsfartyg fungerar precis som små snipor.

Visserligen hade handelsfartyget kunnat signalera, men då är frågan om snipan hade hunnit undan i tid. Det hade varit den mest rimliga agerandet från båda parter. I extremfall hade fartyget försökt bromsa in eller gira, men som jag skrev... det är ingen plötslig och snabb ändring. Faran hade sannolikt kvarstått.

Ingen, eller mycket få, i tråden tror att större fartyg girar snabbt, eller justerar fart.
Även om 90m är förhållandevis litet och gott anpassat för mindre sjövägar.

Poäng fortfarande att man bör sett båten, och därmed girat om, och/eller det självklara i sämre väder, signalera.
Det har diskuterats i säkert 1000 inlägg varför man inte såg dem. Radar hit, väder dit och vågor hit.
Inget av detta lär vi veta med säkerhet förrän ev rättegång. Kanske inte ens då. Kanske dröjer till haverikommissionens rapport som säkert tar 9-12 mån.

Men man borde sett dem. Antigen med en korrekt inställd radar, fysisk utsikt eller annat.
Att skylla på att man inte ser någon som håller samma kurs ”under längre tid”, och köra över dem, är givetvis inte hållbart.
Citera
2026-08-05, 19:35
Medlem
Nej, det är inkorrekt. Det är praxis att fritidsbåtar väjer för stora fartyg och undviker att köra i farleder där större fartyg kör. Manöver av stora fartyg kräver tid och planering eftersom de också behöver beakta havsdjup osv. Speciellt i farleder med många öar. Nu känner jag inte till hur botten ser ut där olyckan skedde, så jag kan inte säga om det är aktuellt för detta fall, men i Stockholms skärgård är det absolut en faktor.

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jo, att lägga om kursen 3-5 grader ett par kablar ut och passera 100 meter ut från fritidsbåtar gör de flesta stora fartyg dagligen, främst i sommartider.

Och ja, handelsfartyget hade t o m skyldighet att signalera om han anser att farleden är för trång och snipan hade med en minut varsel kunnat ta sig väl ur hans kurslinje.

Så det fanns många sätt att undvika en olycka. Det hela startar med att det upphinnande fartyget har tillbörlig utkik.
Citera
Medlem
vonVettvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Idiotisk fråga, ställ den frågan till en polis så får du svar på tal.

Om man tex som jag tror bara testat för alkohol så har man inte gjort sitt jobb rätt.

Men du vill säga okey till att vara påtänd du.
Jag blir bara så nyfiken på dig som människa.
Din energi och det som driver dig, det är krafter i omlopp minsann. Jag vet ju givetvis inte vem du är, men jag tror nog allt att du uträttar verkliga stordåd till förmån för mänsklighetens goda växt. Då menar jag inte här i forumet, utan i levande livet.
Keep up the good work! Vi ser dig och vi beundrar dig.

Polisen måste helt enkelt gjort bedömningen att det inte förelåg misstanke om narkotikabrott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det blir ju lite larvigt med de krav som ställs på snipans skeppare ang. placering i farleden. Om lastfartyget uppfyllt kravet på uppsikt föröver så hade han sett snipan och gett ljudsignal varpå snipan hade pipit SB in mot Katten och alla hade varit vid liv och glada idag.

Men vad tror du utifrån vad vi vet så långt; blir kaptenen fälld för brott?

Jag vet inte vad som skulle vara larvigt här. Sjövägsreglerna finns till för att sådant här inte ska hända, och därför skulle snipan pipit in där även utan att bli tutad på. Det är ju inte säkert att skeppet ser snipan, som sagt.

Som jag har förklarat massvis med gånger i tråden - båda fartygen har skydligheter, snipan att inte hindra skeppet, och skeppet att inte köra på snipan. Båda de reglerna är beroende av olika förutsättningar, trång farled resp sikt. Var sikten nedsatt så att fartygen inte var i sikte av varandra gäller en annan regel för skeppet men snipan är fortfarande skyldig att inte ligga i precis det spår i farleden där de stora fartygen är skyldiga att hålla sig, vilket var precis det spår som skeppet följde. Dessvärre gjorde snipan det också, och det borde den inte ha gjort. Precis som du skriver borde den gått utanför farleden närmare Katten.
Citera
2026-08-05, 19:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Min hypotes ja, lika trolig som någon annan tills vi vet, eller hur.

Varför skulle den måste vara på SB sida, jag vet inte hur han tänkte då jag inte tänker så korkat.

Jag skulle troligtvis legat om babord utanför farleden hela tiden, dvs inte väntat med att korsa leden och när jag korsade så hade jag gjort det relativt tvärt precis som när man går över en väg, han kanske gjorde det också nu eller hur men då från SB sida
Korkad eller inte, du kanske kan kolla på sjökortet?
- Snipan gick SV i farleden och skulle såvitt jag förstår S mot Lycke.
- Om han hade korsat farleden söderut så hade han alltså kommit från SB, vilket innebär att lastfartyget (fortfarande) har väjningsplikt.
Citera
2026-08-05, 19:38
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det vore väl rätt märkligt om jag som oftast befinner mig på båtar kortare än 20m skulle ha den ensidiga uppfattningen.

Jag förklarar bara hur sjövägsreglerna fungerar, i teori och praktik. Om du inte vill lyssna och lära så är det bara att du sällar dig till resten av trollen i tråden. Du är verkligen inte ensam, det är ett som är säkert. Det här är bara ännu en tråd där hatet bara växer och växer.

Jaha, på med ögonbindel, tuta och kör?
Du bör nog tänka över din inställning och bryta dig ut från din echo-chamber om du inte vill bli kallad för kretin.
Citera
2026-08-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Ja det innebär ju att farleden är allt som oftast tom. Min upplevelse är att många dessutom går på natten. Kanske för att slippa fritidsbåtarna?

Under hela juli har det bara gått ett handfull fartyg dagtid till eller från Uddevalla.

Tja, farleden förbi Katten är en av Sveriges mest trafikerade farleder, med trafik till och från Wallhamn, Stenungsund och Uddevalla.

Man kan som fritidsbåt aldrig veta när det kommer ett stort fartyg i leden, men då det är en frekventerad farled måste man alltid vara beredd på det.

Av allt att döma var snipan inte beredd på det och gick i farleden precis där de stora fartygen går, utan att ha uppsikt.
Citera
2026-08-05, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Den kunde ja, men den har ingen skyldighet till det. Så juridiskt borde föraren av snipan ha sitt på det torra.

Sedan med facit i hand så önskar väl alla som läser här att han hållit ut ännu mer åt sidan, så klart även lotsen och kaptenen som uppenbarligen brustit i sin skyldighet att hålla uppsikt framåt.

För då hade familjen varit tillsammans nu och vi hade inte kunnat läsa och skriva i den här tråden, som inte funnits då...
Finns absolut ingenting som säger att kaptenen har brustit att hålla uppsikt framåt. Hade snipan legat rakt framför en längre tid så hade dom sett den. Den enda som egentligen hade möjlighet att undvika olyckan är snipan men det gjordes inte.
Sitter man i en snipa och inte ser ett stort fartyg närma sig då är man både blind och döv, alternativet är ju då naturligtvis att man vill att det ska hända.
Hade den som framförde snipan haft det minsta ansvar för sin familj hade denna haft super koll på om det fanns andra båtar i närheten och det enda som hade behövts göra var att titta sig omkring.
Citera
2026-08-05, 19:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag vet inte vad som skulle vara larvigt här. Sjövägsreglerna finns till för att sådant här inte ska hända, och därför skulle snipan pipit in där även utan att bli tutad på. Det är ju inte säkert att skeppet ser snipan, som sagt.

Som jag har förklarat massvis med gånger i tråden - båda fartygen har skydligheter, snipan att inte hindra skeppet, och skeppet att inte köra på snipan. Båda de reglerna är beroende av olika förutsättningar, trång farled resp sikt. Var sikten nedsatt så att fartygen inte var i sikte av varandra gäller en annan regel för skeppet men snipan är fortfarande skyldig att inte ligga i precis det spår i farleden där de stora fartygen är skyldiga att hålla sig, vilket var precis det spår som skeppet följde. Dessvärre gjorde snipan det också, och det borde den inte ha gjort. Precis som du skriver borde den gått utanför farleden närmare Katten.
Jag är inte säker på att du har begripit vad ” Var sikten nedsatt så att fartygen inte var i sikte av varandra” betyder.
- det betyder INTE att lastfartyget inte hade uppsikt pga kranar, repiga fönsterrutor, för svaga glasögon, solen i ögonen eller för långt förskepp.
- det betyder att sikten i allmänhet, för alla, var nedsatt pga dimma, regn, snö, mörker, sjöskum, etc.
- att ”inte vara i sikte för varandra” betyder att det inte går att upptäcka det andra fartyget pga nedsatt sikt eller avstånd, INTE att det ena fartyget inte har uppsikt av någon anledning.

Det finns ingenting i det som framkommit som ursäktar kapten från den bevisade obefintliga uppsikt hans fartyg hade. Om han ansåg att uppsikten föröver var nedsatt pga bryggans placering och/eller kranar på däck, då kan han placera ut en utkik i förmasten. Eller använda sin radar*. Eller sänka farten.

*) skall vi gissa att de sparade radardata kommer att visa ett tydligt eko S om Katten ca 21:29 olyckskvällen?
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-05 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in