2026-08-05, 16:01
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Känner ingen som käkat kanin.
Min farfar är uppvuxen i Skåne på en gård där. Aldrig snackat om kanin. Grisar är mycket enklare och hållbare djur. Kolla in taburatet i Katthult av Astrid Lindgrens figur Emil i Lönneberga. De går igenom en del gammla rätter. Finns ingen talan om kaniner
Anekdotisk bevisföring från din sida.

Det är ett faktum att det var vanligt att svenskar åt kanin förr i tiden.
Men visst, det är länge sen som det slutade vara vanligt. Det har varit ovanligt länge nu, så det är inte konstigt att det är som bortglömt.
De första domesticerade kaninerna planterades ut just i Skåne och Gotland på 1500-talet. Då ansågs kaniner vara en lyxvara.
Men det varade inte länge och ganska snart blev kaninkött klassat som fattigmansmat.

Förr i tiden användes kaniner i Sverige främst som mat och för sin päls, och de kom hit redan på 1500-talet.
De var vanliga i lagårdar och som nyttodjur vid kriser, men blev under 1900-talet också populära husdjur.

När större delen av vår matproduktion industrialiserades efter andra världskriget upphörde nästan all självhushållning av djur och grönsaker.
Våra matvanor förändrades – och kaninkött som förknippades med ransoneringstidernas torftiga tillvaro förpassades in i glömska.
https://whiteguide.com/se/sv/news/2289-fran-nodfoda-till-klimatmat
Den industriella revolutionen betydde att massvis med folk flyttade från landet till städerna, och de tog med sig sina kaniner.
Eftersom ett par kaniner kan producera upp till 90kg kött per år var de en viktig födokälla. Under 1800-talet ändrades dock den allmänna uppfattningen kring kaniner, och folk började föda upp dem för uppvisningar och tävlingar.
Sedan dess har vi i stort sett slutat äta kanin i norra Europa.
https://www.omlet.se/guide/kaniner/om_kaniner/historia/
Citera
2026-08-05, 16:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Har haft kaniner och det är typ bara luft eller fluff inget kött. En räv blir inte mätt på en kanin

Ser man på denna bild så är det typ lika mycket som på en kyckling, ska räcka till 4-6 personer och en kyckling räcker till två plus en liten skvätt.

https://stjarnhov-kanin.se/Produkter/grillad%20kanin
Citera
2026-08-05, 16:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
– Jag hoppas att fler får upp ögonen för kaninkött, säger kaninuppfödaren Anna Elfvén.
Bör säljas till både privatpersoner och företag först vid beställning.
Hittills är det en restaurang i Sundsvall som hon har som kontinuerlig kund.
– Kanin är ett milt, magert och väldigt fint kött.
Och dessutom gör kaniner ett litet klimatavtryck och är väldigt bra för miljön, säger Anna Elfvén.

Fler borde födas upp i större skala och gå till köttproduktion.
Det menar Svenska kaninavelsföreningars riksförbund ...
https://www.tv4.se/artikel/2cQQ7mkMnrJ9TUnYjl2ivU/uppfoedarna-fler-borde-aeta-kanin

Vad säger Flashback, kaninkött på svenskarnas matbord framöver?
Och lite tips om goda rätter med kaninkött ...
Nä usch, inget jag vill äta. Såklart hon gör reklam, hon vill ju sälja 🤣
Citera
2026-08-05, 16:22
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Känner ingen som käkat kanin.
Min farfar är uppvuxen i Skåne på en gård där. Aldrig snackat om kanin.

Märkligt, i vanliga villaområden hade tydligen var och varannan familj kaniner för födans skull..

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du pratar "småbruk" jag syftar på villor, i min dåvarande omgivning hade i princip alla familjer det.
Man hade även odling av potatis, grönsaker, äpplen mm, mycket självhushållning.
Citera
2026-08-05, 16:24
Medlem
Jag skulle kunna tänka mig att ha kaniner för eget hushåll någon gång i framtiden och några höns för ägg. När jag nu läser runt så verkar det väldigt komplicerat om man vill ha någon annan att avliva dem. Dessutom så känns det ofräscht att först klubba dem i huvudet och sedan avbloda dem. Antagligen kan man nog arbeta upp någon mentalitet att bara utföra det men det är lite konstigt med reglerna omkring det med att anlita slaktare då de måste veterinärbesiktas först och efteråt men inte om man gör det själv. Att djuren sköts av en professionell känns lämpligare. Att riskera missa hjärnan med bultpistol känns inte aktuellt.

Det är mer humant att ha egen hushållning med djur som man vet då lever bra liv fram till slakt, samtidigt som slakten faller på en själv.
Citera
2026-08-05, 16:28
Medlem
Grus-Kalles avatar
Färsk hel kanin går att köpa i de flesta större livsmedelsaffärer i Frankrike och naturligtvis hos slaktaren. Här lagade Carl Butler den franska klassikern "lapin à la moutarde" eller snarare Öhman lagar efter hans recept: https://ohmansmatovin.com/2010/10/01/carl-butler-kanin-i-senapssas-recept/ Mums!
Citera
2026-08-05, 16:46
Medlem
Ligger såna i frysdiskarna i affärer runt om i världen..
Ser vidrigt ut, men det är gott i en gryta...
Citera
2026-08-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Till er som äter kanin. Äter ni katter också?
Japp
Citera
2026-08-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonnnn
Sku lätt äta kanin men vart fan köper man det utan att det kostar 600kr per kg?

Saluhallar ca 375:-/kg
sen har jag sett fryst från Frankrike på Citygross för ca 240:-/kg.
Citera
2026-08-05, 17:32
Medlem
Kanin är väldigt populärt i Spanien också.
Det är magert och fint kött som jag åt i en arroz senyoret (paella) i somras.
Citera
2026-08-05, 17:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tummen upp! Kaningryta är gott, ätit det flertalet gånger, i Italien.
De har goda, så även Frankrike, och en hel del andra länder.
Min favorit var kaninrevbensspjäll, som egentligen inte hade mycket kött alls.
Men var så jävla goda att gnaga på.
Ätit mycket kanin i min ungdom, på alla möjliga sätt.

Och kan bara säga ett det är ett kött som påminner om kycklingens egenskaper, och att man kan krydda det åt vilket håll som helst i princip och få ut ett ton av goda rätter av köttet.
Och vet speciellt från mina far och mor föräldrar så klagade dom på köttet är så sött.
Men det är inte sant om man inte gett dom mat så är söt, som morötter och andra söta saker innan slakt.
För utan så är inte köttet det allra minsta sött.

Gjorde fransk kaninrätt i skolan, var mycket uppskattat.
Utom de som såg de som söta husdjur, men få, idag är väl dom mer som ser de mer som husdjur än mat.
Och varför vi hade massa kaniner, det var för avel och att de som inte höll måttet blev mat.
Citera
2026-08-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
– Jag hoppas att fler får upp ögonen för kaninkött, säger kaninuppfödaren Anna Elfvén.
Bör säljas till både privatpersoner och företag först vid beställning.
Hittills är det en restaurang i Sundsvall som hon har som kontinuerlig kund.
– Kanin är ett milt, magert och väldigt fint kött.
Och dessutom gör kaniner ett litet klimatavtryck och är väldigt bra för miljön, säger Anna Elfvén.

Fler borde födas upp i större skala och gå till köttproduktion.
Det menar Svenska kaninavelsföreningars riksförbund ...7
https://www.tv4.se/artikel/2cQQ7mkMnrJ9TUnYjl2ivU/uppfoedarna-fler-borde-aeta-kanin

Vad säger Flashback, kaninkött på svenskarnas matbord framöver?
Och lite tips om goda rätter med kaninkött ...
Kanin, hare möjligtvis tycker jag. Kanin ger för lite mat och duger bäst till keldjur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in