2026-08-04, 18:52
Medlem
Portapottys avatar
”Alice visar i samtal på obefintlig sjukdomsinsikt. Om LPT vården skulle avskrivas finns en risk att hon fortsätter gå ner i vikt vilket kan vara en stor fara för hennes liv. Prover tagna på Alice visar även risk för refeeding varför reduktion av kaloriintag och vätska är nödvändig”

Attans då Alice, jobbigt när det finns offentligt svart på vitt att sjukvården inte försökte svälta ihjäl dig utan tvärtom rädda ditt liv… Och Heidi som smugglade in proteinbars, sån jubelidiot.
Citera
2026-08-04, 18:53
Medlem
Äsch va fan. Vissa länkar brukar dö efter ett tag - vet inte om det gäller alla? Men tänkte att man kan ta det säkra före det osäkra och kopiera in här också🤷🏼‍♀️

Här är det mesta av domen. Har enbart uteslutit sånt som har med vad offentliga biträdet får betalt, anser inte att läkarens namn behöver stå med så det kommer upp när man googlar osv.

DOM 2026-02-20

FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE

Förvaltningsrätten avslår överklagandet och begäran att tvångsvården ska upphöra.

Alice Wåxberg ska ges fortsatt sluten psykiatrisk tvångsvård. Sådan vård får pågå under högst fyra månader räknat från dagen för beslutet om intagning för tvångsvård.

BAKGRUND
Chefsöverläkaren beslutade den 22 januari 2026 om intagning av Alice Wåxberg för sluten psykiatrisk tvångsvård. Dagen innan utfärdades ett vårdintyg. Av intagningsbeslutet framgår bl.a. följande. Enligt underlag framgår det att Alice Wåxberg tidigare är diagnostiserad med anorexia nervosa.
I samtal med Alice Wåxberg uppger hon att hennes problematik grundar sig i somatiska besvär på grund av medicinering med Lamotrigin för krampanfall.
När hon konfronteras med uppgifter om att det har hittats laxeringsmedel som hon har gömt nekar hon till att detta skulle ha varit hennes och tillåter inte att dessa uppgifter bekräftas av hennes familj. Därutöver bagatelliserar hon sin viktnedgång och den låga vikten förklaras med att hon är relativt kort. Vid tidigare vårdtillfälle för krampanfall några dagar tidigare valde hon att avvika från sjukhuset trots att hon var i samma tillstånd som nu.

Alice Wåxberg yrkar att chefsöverläkarens intagningsbeslut ska upphävas och att tvångsvården ska upphöra. Hon anför bl.a. följande. Viktnedgången är inte självförvållad utan beror på hennes somatiska besvär. Det var 2013-2018 som fick hon diagnosen anorexia men detta ligger så pass långt tillbaka i tiden att det kan ifrågasättas hur aktuell den diagnosen faktiskt är. Vid flera tillfällen har hon sökt vård eftersom hennes medicinering med Lamotrigin orsakar omfattande biverkningar. Det är dock osäkert att trappa ner mediciner själv varför hon har sökt vård för att sluta med dessa mediciner. De omfattande journalanteckningarna som finns kring henne visar att hon varit engagerad i att komma till bukt med det verkliga problemet som inte är självförvållad viktnedgång.

Chefsöverläkaren anser att överklagandet ska avslås samt ansöker även om medgivande till fortsatt sluten tvångsvård och anför bl.a. följande. Alice Wåxberg lider av en allvarlig psykisk störning i form av diagnosen anorexia nervosa. Intagningsbeslutet var riktigt och Alice Wåxberg visar i samtal på obefintlig sjukdomsinsikt. Om LPT vården skulle avskrivas finns en risk att hon fortsätter gå ner i vikt vilket kan vara en stor fara för hennes liv. Prover tagna på Alice Wåxberg visar även risk för refeeding varför reduktion av kaloriintag och vätska är nödvändig.

Alice Wåxberg motsätter sig bifall till chefsöverläkarens ansökan om tvångsvård. Hon lider inte av en allvarlig psykisk störning och det finns ingen anledning till att hon ska vårdas med sluten tvångsvård eftersom vård kan ske med hennes samtycke på frivillig väg.

Förvaltningsrätten har hört förnamn efternamn som sakkunnig läkare. Han anser att rätten ska avslå överklagandet och begäran om att tvångsvården ska upphöra. Vidare tillstyrker han chefsöverläkarens ansökan om fortsatt sluten rättspsykiatriskvård. Han menar att Alice Wåxberg lider av en allvarlig psykisk störning. Den förelåg vid intagningstillfället och föreligger även nu. Även om diagnosen inte kan bestämmas till anorexia nervosa så bedömer han att det finns en komplex personlighetsstörning som kan betecknas som en allvarlig psykisk störning. Alice Wåxberg är i behov av fortsatt sluten vård.

SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET

Gällande regler
Sluten psykiatrisk tvångsvård får enligt 3 § lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård ges endast om patienten har en allvarlig psykisk störning. Patienten måste vidare på grund av sitt psykiska tillstånd och sina personliga förhållanden i övrigt ha ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård som inte kan tillgodoses på annat sätt än genom att patienten är intagen på sjukvårdsinrättning för kvalificerad psykiatrisk dygnetruntvård. Dessutom krävs det att patienten motsätter sig sådan vård eller att det finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans eller hennes samtycke. Vid bedömningen av vårdbehovet ska det även beaktas om patienten till följd av sin psykiska störning är farlig för annans personliga säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa.

Förvaltningsrättens bedömning
Överklagandet och ansökan
Chefsöverläkaren och rättens sakkunnige läkare anser att Alice Wåxberg vid intagningsbeslutet led av en allvarlig psykisk störning och att denna störning alltjämt föreligger. De menar också att det var nödvändigt att hon gavs sådan slutenvård som ges på den psykiatriska kliniken samt att det även fortsättningsvis är nödvändigt med sådan vård. Även om sakkunnig läkaren inte kan ställa någon exakt diagnos är de båda läkarna överens om att Alice Wåxberg lider av en allvarlig psykisk störning. Trots att Alice Wåxberg förnekar självförvållad viktnedgång och säger att hennes problematik grundar sig i somatiska besvär finns det inte någon anledning att göra en annan bedömning än vad läkarna gör kring Alice Wåxbergs psykiska tillstånd och vårdbehov. Det är tydligt att Alice Wåxberg saknar sjukdomsinsikt och inte förstår allvaret i sin situation och vad hennes handlande kan leda till. Vården kan därför inte ges med hennes samtycke och så var även fallet vid intagningen.

Överklagandet av intagningsbeslutet och begäran om att tvångsvården ska upphöra avslås. Mot bakgrund av vad som framkommit ovan bedömer förvaltningsrätten även att förutsättningarna för fortsatt sluten psykiatrisk tvångsvård är uppfyllda och chefsöverläkarens ansökan ska därför bifallas.
Citera
2026-08-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashleyrose
Tusen tack 🌷🌸🎉Funkade bra att öppna.Tänk om alla prenumeranter kunde ta del av detta och även hennes följare som går på hennes skit.Står ju klart och tydligt att hon lider av svår psykisk störning enligt överläkare.

Toppen!
Håller med. Hade varit väldigt bra, och roligt, om som som är trogna följare och litar blint på henne och hejar på tog del av detta.
Citera
2026-08-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Portapotty
”Alice visar i samtal på obefintlig sjukdomsinsikt. Om LPT vården skulle avskrivas finns en risk att hon fortsätter gå ner i vikt vilket kan vara en stor fara för hennes liv. Prover tagna på Alice visar även risk för refeeding varför reduktion av kaloriintag och vätska är nödvändig”

Attans då Alice, jobbigt när det finns offentligt svart på vitt att sjukvården inte försökte svälta ihjäl dig utan tvärtom rädda ditt liv… Och Heidi som smugglade in proteinbars, sån jubelidiot.

Så hemskt att hata och pissa på sjukvården så som dom båda allt för ofta gör. Dom har räddat Hs liv och även Alice liv, allt det kostat är att man betalar skatt. Tänk att bo någonstans där sjukvården inte är iprincip gratis. Tänk Alice i ett land där man behöver betala massa för sjukvård, prover och försäkring. Hon kan ju inte jobba så genom jobbet hade hon inte haft någon försäkring. Ett besök på sjukhuset för provet och hon hade förmodligen varit skuldsatt (inte så insatt i sjukvården i andra länder så ta mig med en nypa salt).

Sen finns det absolut brister, man kan bli bemött dåligt osv men hur kan man vara så otacksam?
Opererades i höstas och trots att vissa saker hände som var jobbigt pga sån rädsla för sjukhus, nålar, sår och något fel som inträffade osv så är jag så tacksam att jag betalade 0 kr samtidigt som jag låg på patienthotell en natt, fick mat, operationen, mediciner, sova på avdelning en natt och allt. Och gissa vad - trots vissa saker som inte gick bra och gav ångest så anmälde jag ingen eller ens hotade med det😱😂

Är inte H glad att dom räddade hennes dotters liv? Några dagar till hemma så hade dom förmodligen haft en grav att besöka.
Citera
2026-08-04, 19:09
Medlem
Portapottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plantis789
Tackar tackar! Trevlig läsning. Synd att vi inte kommer få tillgång till mer såna saker. Att få se svart på vitt när hon håller på som hon gör känns bra. Hemskt att säga förmodligen, hon är uppenbarligen sjuk. Men tycker inte man ska tjäna pengar på att folk tycker synd om en om man ljuger och håller på.

Tackar ödmjukast återigen! Hon är ju konstaterat allvarligt psykiskt sjuk på mer än ett plan, komplex personlighetsstörning, men det gör det ju inte mer rätt att svärta ner hela sjukvården och lura människor att prenumerera på hennes fabler och snodda recept. Helt korrekt bedömt av både läkarna och förvaltningsrätten. Kan riktigt se framför mig hur Alice höll på att krevera av upprördhet, hör hennes irriterande röst när jag läser hennes argumentation i rätten hahaha…
Citera
2026-08-04, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Portapotty
Tackar ödmjukast återigen! Hon är ju konstaterat allvarligt psykiskt sjuk på mer än ett plan, komplex personlighetsstörning, men det gör det ju inte mer rätt att svärta ner hela sjukvården och lura människor att prenumerera på hennes fabler och snodda recept. Helt korrekt bedömt av både läkarna och förvaltningsrätten. Kan riktigt se framför mig hur Alice höll på att krevera av upprördhet, hör hennes irriterande röst när jag läser hennes argumentation i rätten hahaha…

🥰
Lura människor att prenumerera och tycka synd om henne är det värsta. Så mycket hon ränner runt, gör, fixar med och alltid så glad och fnittrig hade hon kunnat ha ett jobb. Finns säkert någon anpassning på något jobb genom arbetsförmedlingen när man varit arbetslös så länge, jobba 50% åtminstone. Men Alice vill inte - vet inte om hon hade klarat av att ha en chef där hon inte får göra som hon vill?
Självklart smidigt att vara hemma och få in pengar genom att lägga upp lite recept, visa att hon kokar ägg, går promenad och köpt pizza. Hade hon inte fått bo hemma hos mamma hade hon väl haft mer krav på sig också.

Hahah älskar att du hör hennes röst när du läser!
Har man någonsin fått höra henne arg? Är hennes glada fnittriga röst tillgjord eller hon låter alltid så?
Citera
2026-08-04, 19:19
Medlem
Hur går snacket hemma i lägenheten ikväll tror ni?
Är Alice arg nu?
Sitter hon och H i en hetsig diskussion nu?

Eller håller dom på med hennes nya fixering? Städa med diskmaskinsrsbletter.
Citera
2026-08-04, 19:26
Medlem
Portapottys avatar
Citat:
Så hemskt att hata och pissa på sjukvården så som dom båda allt för ofta gör. Dom har räddat Hs liv och även Alice liv, allt det kostat är att man betalar skatt. Tänk att bo någonstans där sjukvården inte är iprincip gratis. Tänk Alice i ett land där man behöver betala massa för sjukvård, prover och försäkring. Hon kan ju inte jobba så genom jobbet hade hon inte haft någon försäkring. Ett besök på sjukhuset för provet och hon hade förmodligen varit skuldsatt (inte så insatt i sjukvården i andra länder så ta mig med en nypa salt).

Sen finns det absolut brister, man kan bli bemött dåligt osv men hur kan man vara så otacksam?
Opererades i höstas och trots att vissa saker hände som var jobbigt pga sån rädsla för sjukhus, nålar, sår och något fel som inträffade osv så är jag så tacksam att jag betalade 0 kr samtidigt som jag låg på patienthotell en natt, fick mat, operationen, mediciner, sova på avdelning en natt och allt. Och gissa vad - trots vissa saker som inte gick bra och gav ångest så anmälde jag ingen eller ens hotade med det😱😂

Är inte H glad att dom räddade hennes dotters liv? Några dagar till hemma så hade dom förmodligen haft en grav att besöka.

Exakt så. Otacksamma människor. Ska man vara krass är det vi andra som betalar för åtminstone Alices tusen vårdtillfällen. Hennes mamma har väl åtminstone bidragit med lite skatt till samhället under sin livstid. Hjälper gärna människor som är sjuka eller sämre bemedlade, men människor som beter sig såhär sticker i mina ögon. Det finns folk som får indragen assistans, inte har råd med sina mediciner, väntar onödigt länge i vårdköer och kämpar med diverse allvarliga sjukdomar osv, hade hellre sett att våra skattepengar gick till sånt än till Alice hädanefter. Testa du att flytta utomlands Alice och bekosta din egen vård ett tag och se hur länge du klarar dig.
Citera
2026-08-04, 19:30
Medlem
Portapottys avatar
Citat:

Va? Inte ens en tillstymmelse till hot om anmälningar under hela vårdtiden? Kors i taket, tänk om Alice kunde tagit efter det 🤣
Citera
2026-08-04, 20:19
Medlem
Citat:
Hur går snacket hemma i lägenheten ikväll tror ni?
Är Alice arg nu?
Sitter hon och H i en hetsig diskussion nu?

Eller håller dom på med hennes nya fixering? Städa med diskmaskinsrsbletter.
Hahaha 😂😂 Tror hon att hon har kommit på det nu också med disk tabletterna😂Som med hennes krispiga laxbacon😂Jag vill verkligen vara en fluga på deras vägg å höra hur snacket går där i kollektivet🤣
Citera
2026-08-04, 21:39
Medlem
Citat:
Här är domen från 2026-02-20

https://nippydrop.com/v/KgTRcDhG

Nog första gången jag delar in fil, säg till om det inte funkar eller om det inte är anonymt så jag röjer mig själv😎

PS tar gärna emot tacksamhet, buketter och gåvor som tack😉😂

Äntligen!! Tackar och bockar 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
Senast redigerad av Lolacola 2026-08-04 kl. 21:48.
Citera
2026-08-04, 22:08
Medlem
Citat:
Här är domen från 2026-02-20

https://nippydrop.com/v/KgTRcDhG

Nog första gången jag delar in fil, säg till om det inte funkar eller om det inte är anonymt så jag röjer mig själv😎

PS tar gärna emot tacksamhet, buketter och gåvor som tack😉😂
Tusen tack! Vilket litet kollektiv det blivit här hörni
Visst serru, lägg upp din swishnr här bara så ska jag pynta dig en liten tack-för-hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in