2026-08-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det verkar som att på bilder som är verifierade från olycksplatsen så hade den grävmaskin på. Ngn sa att bilder äldre än ett år fanns ingen grävmaskin

Men är det den som står bara en bit framför bryggan? Jag kan inte se att den skulle öka på döda vinkeln framåt nämnvärt, eftersom den står långt bak och inte täcker bryggans bredd.
Citera
2026-08-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Den är liten och har inte mycket radarreflekterande ytor alls. Pulpit tex är inte alls bra då den är runt dvs den reflekterade utan är väldigt liten

Klassisk stealth-snipa, osynlig både för ögat och på radar
Citera
2026-08-04, 16:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ldvitportion
När jag tog mitt förarintyg för fritidsbåt kan jag inte minnas att det fanns någon regel om att en båt måste ha ett visst mått för att få vistas i en farled. Som jag minns det kan en kanot och en finlandsfärja befinna sig i en farled, båda med lika mycket rätt att vara där, sen finns det ju då andra aspekter att ta hänsyn till men att farleder skulle vara specifika för vissa typer av fartyg stämmer ej.

För kuriosa så räknas alla vattenburna farkoster som fartyg. Fartyg används generellt som benämning av båtar likt Misje Verde eller Stena Line, men egentligen är snipan lika mycket ett fartyg. Skepp är egentligen en bättre benämning på en stor båt, kanske fraktskepp för Misje Verde. Men det spelar egentligen ingen större roll, mainstreammedia skriver ju också ”fartyg” om bara den ena båten och ej den andra. Aja off topic förlåt för det. Kanske kul för alla ”experter” här inne att veta Ej menat som en pik till dig JeffDavis

Tack för infon. Som jag skrev så var det en allmän fråga som inte var menat att vara ledande eller dömande. Jag har ganska begränsad sjövana och var genuint nyfiken.
Citera
2026-08-04, 16:56
Medlem
Jag är ändå glad att Stabes Haverikommission kopplas in. Svenska staten har ju en historia med statliga utredningar att förklara för befolkningen vad som verkligen hänt...

Hur Estonia mirakulöst kunde sjunka och trotsa fysikens lagar trots att rederiet påpekar om att det måste finnas ett hål i skrovet...

Klarheten vi fick vem som mördade 0lof P@lme

Och inte minst BRÅ's klockrena utredning som förklarade för oss varför invandrare INTE begår fler brott än svenskar.

Lugn, vi är i trygga händer, bara slappna av!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag har seglat med stora segelfartyg i trånga farleder många gånger och kreativ utkik är ett måste. Och en radar som står bakom en stålmast har en distinkt död vinkel.

Kanske inte hela förklaringen, men kan ha påverkat. Grävskopans arm står i höjd med radarn på bilderna.

Ja radarn är ju i och för sig bara på en punkt. Tänkte på visuell sikt, vilket borde gå att lösa även utan någon vidare kreativitet om man har tillräcklig bemanning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Håller med om att det borde vara krav för fritidsbåtar med förarbevis. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är ungefär 90% av alla fritidsbåtförare helt clueless gällande sjömanskap eller säkerhet.

En bra grundregel är att hålla sig väl bort från handelsfartyg, även om man har "rätten på sin sida". Det är jävligt klen tröst efter en olycka där folk om kommit för att man blev nermejad av 20000 ton stål att "den andre hade minsann väjningsplikt!".
Håller med till fullo. Tack o lov krävs det iaf Förarbevis för att köra vattenskoter. De som kör dessa har oerhört sällan sjövett ändå.

Svårt det där dock. Borde ju inte krävas Förarbevis för en kanot, eka man ror eller mindre öppen motorbåt. Samtidigt så kan ju dessa, likväl alla andra hamna i trubbel om man inte kan reglerna till sjöss. Folk som ger sig ut med vilket flytetyg som helst borde ju dock ha lärt sig det, av ren överlevnadsinstinkt. Men så är det tyvärr inte.
Citera
2026-08-04, 16:57
Medlem
Kanske ovidkommande men varför har det blivit en trådsanning att fartyget höll 17 knop?

En Wärtsilä 8L20 levererar mellan 1480 och 1760 kW beroende på varvtalet - det är fysikaliskt och matematiskt och hydrodynamiskt omöjligt för en 8L20 att få upp en 90m bulkbåt med den skrovformen i 17 knop - oavsett hur toppfartsoptimerad propeller och reduktionsväxel du har. En bulkbåts drivlina är optimerad för ekonomifart, inte toppfart.

Jag skulle tippa på att MV:s maxfart är runt 13-14 knop som absolut max. Även om hon kan PTI-Boosta med hela batteripacket och/eller alla dom tre små Caterpillrarna hon har så är effekten helt enkelt inte där för att nå 17 knop.

"The Math ain't Mathing" som jänkarnas influencers säger på Twitter...
Citera
2026-08-04, 16:58
Medlem
Vi är lite inne på samma linje, jag har en teori som kan vara möjlig (inte sannolikt men om maximal otur fanns)

Eftersom radarn och kommandobryggan troligen är på ungefär samma plats kan detta förklara varför varken radarn eller kaptenen/styrman/lots såg snipan:

Rent teoretiskt så skulle snipan kunnat ligga i radarskugga i flera hundra meter eller en kilometer enligt min uträkning. Du har säkert varit med ngn gång när du kommit till en trafikrondell med fyra ingångar att en bil dykt upp till vänster om dig ur "den främre döda vinkeln" utan att du såg den från börja.. Detta pga att den skyms av bilens B-balk framför sidorutan och så länge båda bilar har ungefär samma avstånd till rondell så skyms den.

Om snipan kommit in i farleden från norrsidan (som rapporterats i början) så skulle snipan kunna ligga i radarskugga täckt av den grävmaskin som finns på fartygets styrbordssida. Så länge snipan är i en sådan vinkel så den täcks av grävmaskien förblir den i skugga för radar. Båda båtarna behöver inte hålla samma hastighet, men snipan behöver bara hålla såpass hög hastighet och köra i en sådan vinkel (snett inåt farleden) så den inte hamnar till höger om grävmaskinen (sett ur radarns vinkel) och därmed blir synlig, utan hela tiden måste den ligga bakom den, dvs i radarns "döda vinkeln". Men när snipan kommit såpass nära mittlinjen på farleden och kommer till vänster om grävmaskinen (sett till radarns vinkel) och radarn då borde upptäcka den, då har den kommit såpass nära fartyget så det är under 200m kvar så då tar den stora fören över och ger radarskugga därifrån.

På det viset skulle snipan kunnat ligga väldigt länge i radarskugga. Svårt säga exakt, men 500-1000m skulle inte vara omöjligt. Givetvis maximal otur men teoretiskt möjligt

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag har seglat med stora segelfartyg i trånga farleder många gånger och kreativ utkik är ett måste. Och en radar som står bakom en stålmast har en distinkt död vinkel.

Kanske inte hela förklaringen, men kan ha påverkat. Grävskopans arm står i höjd med radarn på bilderna.
Citera
2026-08-04, 17:00
Medlem
Kaptenen står väl still och kollar instrument... Tror inte han gör fram och tillbaka där uppe som Joakim von anka😉 står han på fel ställe så täcker grävmaskinen hela tiden

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Men är det den som står bara en bit framför bryggan? Jag kan inte se att den skulle öka på döda vinkeln framåt nämnvärt, eftersom den står långt bak och inte täcker bryggans bredd.
Citera
2026-08-04, 17:00
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Håller med om att det borde vara krav för fritidsbåtar med förarbevis. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är ungefär 90% av alla fritidsbåtförare helt clueless gällande sjömanskap eller säkerhet.

En bra grundregel är att hålla sig väl bort från handelsfartyg, även om man har "rätten på sin sida". Det är jävligt klen tröst efter en olycka där folk om kommit för att man blev nermejad av 20000 ton stål att "den andre hade minsann väjningsplikt!".

Tror de flesta av ren reflex flyttar på sig om det kommer ett stort fartyg även om de inte har någon utbildning. Men olyckan är lite av ett mysterium. Han verkar inte ha varit oerfaren med båtar direkt. Han var uppvuxen i området och borde vara väl medveten om att det passerar större fartyg där och det var familjens snipa han var ute med och hans bror var också ute med båt samma kväll.
Citera
2026-08-04, 17:01
Medlem
Nä därför jag skrev "enligt SR" 😉
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fast SRs uppgifter kan man inte lita på. Fartyget har inte 13.5 knop som maxhastighet utan snarare runt 18 knop beroende på hur lastat det är (dvs hur djupt det går i vattnet). Det var olastat vid händelsen så den kan gå fortare, men i farleder så kör man inte så fort innan man kommer ut i öppet vatten.
Citera
2026-08-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Ja radarn är ju i och för sig bara på en punkt. Tänkte på visuell sikt, vilket borde gå att lösa även utan någon vidare kreativitet om man har tillräcklig bemanning.
Ja, en radar är inget att lita på i en vältrafikerad farled. Speciellt inte om den täcks av en fucking grävskopa som är otroligt korkat placerad. De borde haft konstant utkik i fören, samt åt sidorna. Låter som de var gravt underbemannade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in