Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
På de sträckor där E4 är motorväg får du inte köra med långsamtgående fordon tex EPA-traktorer. Får du verkligen åka in i vilken farled som helst med en liten eka?
Obs: detta är en allmän fråga. Jag ifrågasätter inte om förarna till båten som tråden handlar om gjort rätt eller fel.
När jag tog mitt förarintyg för fritidsbåt kan jag inte minnas att det fanns någon regel om att en båt måste ha ett visst mått för att få vistas i en farled. Som jag minns det kan en kanot och en finlandsfärja befinna sig i en farled, båda med lika mycket rätt att vara där, sen finns det ju då andra aspekter att ta hänsyn till men att farleder skulle vara specifika för vissa typer av fartyg stämmer ej.
För kuriosa så räknas alla vattenburna farkoster som fartyg. Fartyg används generellt som benämning av båtar likt Misje Verde eller Stena Line, men egentligen är snipan lika mycket ett fartyg. Skepp är egentligen en bättre benämning på en stor båt, kanske fraktskepp för Misje Verde. Men det spelar egentligen ingen större roll, mainstreammedia skriver ju också ”fartyg” om bara den ena båten och ej den andra. Aja off topic förlåt för det. Kanske kul för alla ”experter” här inne att veta

Ej menat som en pik till dig JeffDavis