2026-08-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Undrar var fritidsbåten befinner sig när fartyget gör sin sista manöver innan olyckan kl 21:11.
Nästa gir sker strax efter 21:30 och då har kollisionen troligtvis redan ägt rum.

Inte så lurigt att räkna på. Åklagaren säget ju samma färdriktning söderut och västerut under en längre tid. Anta snipa 6 knop, fartyg 11 knop. Samma farled.

1.5 Nm bort vid sista giren. 2 min innan kollision "försvann" snipan bakom siktlinjen. De hade 15 goda minuter att se båten på en relativt öppen Hakefjord.

Time Distance apart (Nm)
T-17 1.417 (21:11)
T-15 1.250
T-13 1.083
T-11 0.917
T-9 0.750
T-7 0.583
T-5 0.417
T-3 0.250
T-1 0.083
T-0 0.000 → collision

Fritidsbåten bör ha legat vid Mittholmarna och lastfartyget tvärs Berga Strand ungefär.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-04 kl. 15:28.
Citera
2026-08-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Kan det bli aktuellt med (fett) skadestånd från företaget som äger Misja Verde till pappan och hans lille pojke tror ni? Även om det inte är som i USA här precis.

Oroande att den lille är kvar på sjukhus, bara att be för att han inte får framtida fysiska men. Inte psykiska heller förstås. Han är väldigt liten men påverkan blir det nog.

Herregud, vilken tragik.
Vildstyret pappan skulle väntat att åka ut till dagen efter i dags ljus...
Varför var det så jävla bråttom?
Citera
2026-08-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Undrar var fritidsbåten befinner sig när fartyget gör sin sista manöver innan olyckan kl 21:11.
Nästa gir sker strax efter 21:30 och då har kollisionen troligtvis redan ägt rum.
Har du AIS-plotten förresten?
Citera
2026-08-04, 15:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Vad pratar du om? ”Radioskugga”, ”radarvarnare”?

Se:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Radarskugga
Citera
2026-08-04, 15:27
Medlem
Åklagaren verkar ju helknäpp. Bara fritidsbåtens fel, som guppar runt mitt i farleden utan att se sig för !!
Citera
2026-08-04, 15:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vi är nog ganska överens i sak. Det är det här yttrandet jag reagerat på:

” Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan.”

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

Här friskriver han ju faktiskt fritidsbåtsföraren OAVSETT vad utredningen kommer fram till redan nu. Jag kan inte göra någon annan tolkning av texten. Jag har väldigt svårt att tro att åklagaren inte godkänt den exakta ordalydelsen.

Vi får väl enas om att tolka myndighetens skriftliga uttalande olika.
Den formuleringen är ju helt konstig.
Skulle det innebära att den här åklagaren aldrig skulle utkräva straffansvar för vårdslöshet i trafik om den åtalade haft familjen med sig i bilen, och någon av dem omkommit som följd av denna vårdslöshet.
Citera
2026-08-04, 15:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darwinia
Idag behöver du inga radarvarnare för att se stora fartyg. Räcker att använder dig av "Eniro på sjön / Skippo" appen är helt gratis du ser alla stora fartyg direkt live i närheten med AIS samt alla som använder appen. Använder alltid denna när jag är ute på sjön utöver plottern.

Det funkar inte om ryssen kommer.
Hint:

Citera
2026-08-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vi är nog ganska överens i sak. Det är det här yttrandet jag reagerat på:

” Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan.”

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

Här friskriver han ju faktiskt fritidsbåtsföraren OAVSETT vad utredningen kommer fram till redan nu. Jag kan inte göra någon annan tolkning av texten. Jag har väldigt svårt att tro att åklagaren inte godkänt den exakta ordalydelsen.

Vi får väl enas om att tolka myndighetens skriftliga uttalande olika.

Hur man KAN tolka detta pressmeddelandet har jag ju redan berättat. Läs (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna . De väsentliga skrivningarna är ju "inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg" samt "Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke". Jag har också sagt att jag själv inte vet säkert, så det behöver inte finnas några stridigheter oss emellan när det gäller det.

Jag vill dock tillägga att en åtalsunderlåtelse inte på något sätt är en friskrivning. En åtalsunderlåtelse innebär att man förklarar personen skyldig till brott - men väljer att inte åtala. Brottet/beslutet blir därefter synligt i belastningsregistret. Det är alltså endast åtal/påföljd man underlåter - inte vederbörandes skuld!
Citera
2026-08-04, 15:30
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Jag tänker att om man visste att det fanns ett utkik som troligen inte hade skött sitt jobb hade man misstänkt och häktat personen första dagarna. Men om det är en person med hemland som Sverige har bättre samarbete med kan man ta det lite lugnare.
Utredningen hade väl inte kommit så lång. Man vet inte allt dag 1
Citera
2026-08-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Säg hej till Ai.
AI-översikt +1 Ett svenskt skepp definieras juridiskt som ett fartyg vars skrov har en största längd som överstiger 24 meter. Mindre fartyg kallas för båtar.
Säg hej till COLREGS/Sjövägsreglerna:

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS_2009-44.pdf

Läs Regel 3: definitioner
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Har du AIS-plotten förresten?

Här har du plotten. Klicka på symbolen under "kamera"-symbolen
https://www.myshiptracking.com/sv/?mmsi=258114000
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Den formuleringen är ju helt konstig.
Skulle det innebära att den här åklagaren aldrig skulle utkräva straffansvar för vårdslöshet i trafik om den åtalade haft familjen med sig i bilen, och någon av dem omkommit som följd av denna vårdslöshet.
Exakt min tanke!

Han har ju inte visat framfötterna i den här historien…

Även hans uttalande om han sett båtens skador eller bilder på den trots hans påstående om händelseförloppet.

Vi får väl se vad som händer framöver….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in