2026-08-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonVettvilling
Länkar en video som visar hur det kan gå när stora fartyg och och små farkoster kommer för nära varandra.

https://youtu.be/72cXekPnmhc
Gick inte så bra där för den lilla farkosten. Nyttig lärdom för den mannen.
Citera
2026-08-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Eftersom de var nyktra är det väl att de brustit i att hålla uppsikt, struntat i att titta på radarn?
Ja, men det är återigen befälhavarens ansvar. Lotsen använder vilka medel han vill och tar inte ansvar.
Citera
2026-08-04, 14:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ni kan lägga ned att försöka friskriva snipans skuld och lägga all skuld på fraktfartyget för skuldfråga till sjöss avgörs inte som i biltrafiken enligt expertisen!

"Expert: Svårt att avgöra ansvaret

När det kommer till sjöväga trafik är det i stället vanligt att skuldfrågan fördelas i procent, där olika delar av regelverket kommer i spel och där alla parter kan anses ha brutit mot någon av reglerna, säger Gruvefeldt."

https://www.tv4.se/artikel/tt-260803-tjornolyckaexpert1-48956de8/expert-om-tjornolyckan-svart-att-avgora-ansvaret
Ja ett bra inlägg

"Viktigt att ha klart för sig här är dock att om det faktiskt är fråga om en upphinnandesituation i sikte av varandra så är det upphinnande fartyget alltid väjningsskyldigt oaktat andra regler."
https://www.tv4.se/artikel/tt-260803-tjornolyckaexpert1-48956de8/expert-om-tjornolyckan-svart-att-avgora-ansvaret
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Hur vet du att han var upphinnande?

Hoppas verkligen att du ljuger om att du är en kapten, men det finns såklart precis om i alla yrken både bra och dåliga yrkesmän

För att åklagarens pressrelease säger att han de var upphinnande.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Bristande uppsikt?

Knappast.
Om vi tar det till vägtrafik:
Du kör på vägen i goda ro i din lilla Fiat Panda. Sen kommer det en långtradare i högsta hastighet och kör på dig och din familj. -Borde du ha uppsikt då, tycker du?

Nej, befälhavaren på fritidsbåten gjorde inget fel.
Citera
2026-08-04, 14:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Ja, men det är återigen befälhavarens ansvar. Lotsen använder vilka medel han vill och tar inte ansvar.
Stockholmaren har aldrig använt en radar så inget att fästa sig vid
Citera
2026-08-04, 14:20
Medlem
Citat:
1. Hur vet du att det var att anses som upphinnande och väjningsskyldig?
2. Vad ger dig rätten att kasta skit på fartygets kapten?
3. Anser du att snipas styrman gjorde ett bra jobb när han navigerade?
1. Fartyget var väl mer än 22,5 grader akter om tvärs, vad jag har förstått? Alltså upphinnande, och alltid väjningsskyldig i farleden i fråga.
2. Kaptenen är alltid ytterst ansvarig för liv och egendom, vare sig han var på bryggan eller inte.
3. Du menar nog rorgängare/rorsman. En styrman är ett sorts befäl till sjöss, och har nödvändigtvis inte något med styrande av ratten att göra. En simpel matros kan istället vara rorgängare.

Men snipan brast i sjömanskap helt klart. Han borde inte varit i närheten av ett handelsfartyg. Men det spelar ingen roll om han blev sänkt av ett upphinnande fartyg. De borde haft utkik i fören med strålkastare om det var dålig sikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Det gäller väl ofta skador till sjö fortfarande och inte minst fartygssammanstötningar. En dispaschör beslutar ju ofta om fördelning eller nedsättning av en ersättning. Typ 70-30 eller 80-20.
Sant, men det kan bli för komplicerat för skribenter på flasback att ta in, en tanke i taget ... och alla känslorna kommer på en o samma gång.
Citera
Medlem
Citat:
Åtalar man inte pappan då ska man inte heller åtala kaptenen anser jag.

Observera "anser jag", prova det ordet du med

Jag testar 👍
Citera
2026-08-04, 14:21
Medlem
Citat:
1. Hur vet du att det var att anses som upphinnande och väjningsskyldig?
2. Vad ger dig rätten att kasta skit på fartygets kapten?
3. Anser du att snipas styrman gjorde ett bra jobb när han navigerade?

1. För att åklagarens pressrelease säger att lastfartyget var upphinnande.
2. För att fartygets skeppare är häktad på sannolika skäl
3. Fanns säkert mer, men ansvaret var inte hans då han var upphinnande

Verkar som om ditt minne är kort.
Citera
2026-08-04, 14:21
Medlem
Citat:
Hur vet du att han var upphinnande?

Hoppas verkligen att du ljuger om att du är en kapten, men det finns såklart precis om i alla yrken både bra och dåliga yrkesmän
Jag är sjökapten, men jag trodde att rapporteringen sa att han var upphinnande? Jag gillar inte din ton dock, din sumprunkande lilla landkrabba.
Citera
2026-08-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det må vara en rimlig bedömning åklagaren gör, men det känns extremt inkompetent att gå ut med en sådan bedömning INNAN utredningen är klar. Den är ju knappt påbörjad. Vem vet vad utredningen kommer att visa?

Jag skall villigt erkänna att jag tyckte att åklagarens sätt att kommunicera ut detta var lite märkligt också. Men åklagarens skrivning skall/kan nog tolkas som att personen ifråga INTE är misstänkt för brott - och OM han mot all förmodan SKULLE misstänkas för brott, så kommer detta endast avse brott mot sjövägsregeln (och inte vållande till annans död). Då detta endast rör sig om ett bötesbrott, och med omständigheterna i övrigt, så är åklagaren klar med att åtalsunderlåtelse kommer att räcka. Läs:
"Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan".

...men det är bara min gissning. Vill man ställa sig på åklagarens sida i detta fallet kan man ju också konstatera att det i fritidsbåtförarens fall inte finns någon "utredning" att invänta, eftersom att han inte är misstänkt för brott. Men jag har tidigare uppmanat skeptiska skribenter i denna tråd att JO-anmäla åklagaren/Åklagarmyndigheten, så jag råder dig också att göra det om du känner som du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in