2026-08-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fartyget höll tre gånger så hög hastighet som snipan så även om man påbörjar en undanmanöver så hinner man kanske inte undan eftersom fartyget också girade åt samma håll. Felet är att fartyget girade utan att försäkra sig om att den nya riktningen var fri. Det är därför som även lotsen misstänks för brott.

För att manövrera krävs det ju att man har sett båten. Det är där skuldfrågna börjar.
Citera
2026-08-04, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Ett fartyg enligt sjövägsreglerna är alla farkoster som kan användas till transport på vatten. En eka liksom en supertanker är båda fartyg. Du blandar ihop definitionen med skepp.
Fel..under 20 meters längd heter det båt.
Över 20 meter är det fartyg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vi är nog ganska överens i sak. Det är det här yttrandet jag reagerat på:

” Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan.”

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

Här friskriver han ju faktiskt fritidsbåtsföraren OAVSETT vad utredningen kommer fram till redan nu. Jag kan inte göra någon annan tolkning av texten. Jag har väldigt svårt att tro att åklagaren inte godkänt den exakta ordalydelsen.

Vi får väl enas om att tolka myndighetens skriftliga uttalande olika.

Ja, det är väl helt sonika väldigt onödigt att ta upp detta i ett pressmeddelande. Jag tycker att regeln är bra och utnyttjas när det inte handlar om grov försummelse/direkta brott.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
IW25

OK.
Vikt c 1,8 ton, längd 7,5 m, bredd 2,65 m och har ett djupgående om 0,8 m. Många av båtarna drivs av den sötvattenkylda 64 hk motorn Volvo Penta MD21.

IW25 ritades av Bror Sveningsson och började tillverkades i Henån på västkusten mitten på 70-talet. Modellen påminner om äldre snipor från västkusten. Varvet drevs fram till 1979 av Iwar Åkesson. Många av skrovformarna för IW25 såldes till Westkapp i Norge. Det nuvarande IW-varvet saluför idag IW 25 fishing.
Citera
Medlem
Ja håller med...

Ofta så det funkar i dagens Sverige, känslomässigt styrda människor som tar beslut baserat mer på känslor istället för sunt förnuft...

Och lustigt här i tråden, nte en enda människa som kommenterat eller reflekterat att kaptenen kan teoretiskt vara oskyldig pga yttre omständigheter (trasig radar, skymd sikt etc) och sitter fast i en häktescell ensam i ett främmande land och får antagligen inte ens prata med familjen? Normalt sett får ju häktade inte kontakta anhöriga hur som helst men vet ej hur det är i detta fallet. Men att folk skulle ha empati för en ryss, så långt kan inte en normalsvensk känna för dom, ryssar, är antagligen inte värda vatten..

Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Ofta, i den gamla sjörätten, dömdes flera personer till ansvar procentuellt, beroene på hur mycket rätten ansåg att den personen felat. Det är sällan ens fel vid olycka i trafik.

Nu när det ska hanteras av, visserligen behöriga, men oerfarna och ibland inkompetenta urister så ... vad som helst kan hända, många känslomässiga nämndemän är inblandade.
Citera
2026-08-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Alla farkoster som kan framföras på sjön är fartyg. Du blandar samman det med skepp som är över 12 meter. Trång farled definieras för fartyg över 20 meter.

Definitionerna finns alla i COLREGs/sjövägsreglern:

farkost som används till eller kan användas till transport på vatten Fartyg inbegriper farkost som inte är deplacerande, WIG-farkost och sjöflygplan.
Citera
2026-08-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Ja, det är väl helt sonika väldigt onödigt att ta upp detta i ett pressmeddelande. Jag tycker att regeln är bra och utnyttjas när det inte handlar om grov försummelse/direkta brott.
Helt enig där.
Citera
2026-08-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Fel igen. 12x4 meter är gränsen för ett skepp/fartyg. Under det är det en fritidsbåt.
Citera
2026-08-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fartyget höll tre gånger så hög hastighet som snipan så även om man påbörjar en undanmanöver så hinner man kanske inte undan eftersom fartyget också girade åt samma håll. Felet är att fartyget girade utan att försäkra sig om att den nya riktningen var fri. Det är därför som även lotsen misstänks för brott.
Undrar var fritidsbåten befinner sig när fartyget gör sin sista manöver innan olyckan kl 21:11.
Nästa gir sker strax efter 21:30 och då har kollisionen troligtvis redan ägt rum.
Citera
2026-08-04, 15:10
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Personligen tror jag kapten och lots inte sett ngt pga död vinkel från kommandobryggan och ngt strul med radar (felinställd, regnskur eller annan "radarskugga") sen kanske dom blir dömda ändå.

Åsikten du skriver har jag sett många i tråden framföra. Men jag tycker det är en väldigt skum inställning.

Grejen är att den som har ansvaret (befälhavaren i detta fallet) har skyldighet att se till att förutsättningarna är som de ska. Om radarn är felinställd eller liknande så ska det åtgärdas/hanteras.

Jämför med om du är ute och kör bil och kör på någon, då kan du inte säga att ’det är inte mitt fel för det var is på rutorna så jag såg inget’ eller ’däcken var så dåliga/sommardäck (på vintern) så jag hade inget grepp’ och därmed bedöms du som oskyldig, du har som förare ansvar för att se till att allt är som det ska med bilen. Samma gäller här. Placerar man saker i vägen för radarn så gör inte det att befälhavaren kan köra på och slippa ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Bilder från mammans Instagram visade en båt som hade en Raymarine RayChart 435i. Vet inte om det är samma båt som är med i olyckan.

Barn under 8 år brukar inte ha mobiler.

De var från Stockholm, där får barnen mobiler när de föds… inte många 7åringar som inte har mobil idag vågar jag påstå. Men flickan lär haft en…
Citera
Medlem
Lotsen är också misstänkt enligt Expressen, förhör ska hållas. Är det någon som har namn på mgm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in