2026-08-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Hur tänkte du nu.
Det är idag, när utredningen fortlöpt ett antal dagar som åtal när 2 väcks.

Resten av besättningen (om det nu är en av dom ) kunde ju inte hållas tillbaka pga ”eventuella åtal 5 dagar senare”

Jag tänker att om man visste att det fanns ett utkik som troligen inte hade skött sitt jobb hade man misstänkt och häktat personen första dagarna. Men om det är en person med hemland som Sverige har bättre samarbete med kan man ta det lite lugnare.
Citera
2026-08-04, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Lotsen måste det vara, eller av kapten utsedd utkiksman som egentligen inte gjorde sitt jobb.
Tror inte någon gjorde sitt jobb på det stora fartyget, jag lägger fortfarande 500 spänn på att kapten och lots firade pride tillsammans.
Vet man vem lotsen är?
Citera
2026-08-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Lotsen måste det vara, eller av kapten utsedd utkiksman som egentligen inte gjorde sitt jobb.
Tror inte någon gjorde sitt jobb på det stora fartyget, jag lägger fortfarande 500 spänn på att kapten och lots firade pride tillsammans.

Jag är tveksam till det.... En lots har i regel bara en rådgivande funktion ombord; det juridiska ansvaret ligger fortfarande hos befälhavaren. För att någon ska bli delgiven misstanke som denna har krävs det något betydligt mer konkret än att personen bara gett råd.
Hade misstankarna riktats mot andrestyrman hade situationen varit en annan, men då förutsätter det ju att även denne är rysk medborgare. Och om så vore fallet kan vi vara helt säkra på att både åklagaren och medierapporteringen redan hade slagit upp det med största möjliga krigsrubriker.
Citera
2026-08-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Har det framkommit hur professionell besättningen var?
Och varför anställer de ryssar?

Rederier anställer befäl utifrån internationella behörigheter, erfarenhet och tillgänglighet. Den ryske kaptenen ska ha varit erfaren +20 år och haft ett gott renommé.
Citera
2026-08-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
På de sträckor där E4 är motorväg får du inte köra med långsamtgående fordon tex EPA-traktorer. Får du verkligen åka in i vilken farled som helst med en liten eka?

Obs: detta är en allmän fråga. Jag ifrågasätter inte om förarna till båten som tråden handlar om gjort rätt eller fel.
Ja du får åka in i en farled med en eka. Men du får stå med konsekvenserna också om något inträffar. Ungefär som att stå på ett järnvägsspår när tåget kommer.
Citera
2026-08-04, 11:09
Medlem
Tänker på en film med Jönssonligan när dom nästan kolliderar med en Finlandsfärja
Citera
2026-08-04, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
På de sträckor där E4 är motorväg får du inte köra med långsamtgående fordon tex EPA-traktorer. Får du verkligen åka in i vilken farled som helst med en liten eka?

Obs: detta är en allmän fråga. Jag ifrågasätter inte om förarna till båten som tråden handlar om gjort rätt eller fel.

På motorväg får alla fordon köra som är konstruerade för minst 40 km/h. Kan bli stor skillnad i fart där.

Det enda man inte få trafikera som fritidsbåt mer än för att korsa över är trafiksepareringszoner. Det är alltså där det är så tight och så mycket stora fartyg att man delar upp trafiken mer och bara tillåter kommersiell trafik i färdriktningen. Finns väl bara en handfull eller tjog i Sverige och inte vid den aktuella platsen.
Citera
2026-08-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Helt omöjligt

Varför är det helt omöjligt? Hittar ingen annan video som visar hur olyckan kan ha skett där båten sjunkit snabbt. Vet du om någon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Ja du får åka in i en farled med en eka. Men du får stå med konsekvenserna också om något inträffar. Ungefär som att stå på ett järnvägsspår när tåget kommer.

Dumheter. Vilken idiotisk jämförelse.
Citera
Medlem
Mbabbes avatar
Är det pappan som är misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik nu eller?
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ytterligare-misstankt-efter-batolyckan-vid-tjorn/
Citera
2026-08-04, 11:11
Medlem
Alplandskaps avatar
Det är väl föraren av den andra båten? Dvs pappan.

/Alplandskap
Citera
2026-08-04, 11:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Och där olyckan ska ha sketts så är det krav på för den typen av fartyg att ha Lots då man går in och ut i farleden till hamnarna i Wallhamra, Stenungsund eller Uddevalla. Fram till väst om Pater Noster skulle jag gissa att kravet på lots finns. Men finns säkert någon mer sjökunnig som kan bekräfta vart gränsen går.

Tre sjömil?
Radio Nord samt Syd låg precis 3 sjömil utanför Sverige, för att komma undan Radiomonopolet. (Internationellt vatten)

Har Stena-färjorna (GBG) lots ombord? (Antar det)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in