2026-08-04, 15:11
Medlem
darwinias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det norska skeppets radar hade antagligen sett snipan när radarn inte var i radioskugga.

Tyvärr får man inte ha radarvarnare numera i Sverige. När dessa varnare var lagliga, hade folk med fritidsbåtar sådana för att se om det fanns några stora fartyg i närheten.
https://www.youtube.com/watch?v=Ve2aPLcbsLE

Idag behöver du inga radarvarnare för att se stora fartyg. Räcker att använder dig av "Eniro på sjön / Skippo" appen är helt gratis du ser alla stora fartyg direkt live i närheten med AIS samt alla som använder appen. Använder alltid denna när jag är ute på sjön utöver plottern.
Citera
2026-08-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Fel..under 20 meters längd heter det båt.
Över 20 meter är det fartyg.
Du kanske tänker på SVENSKA sjölagen? "I svenska sjölagen definieras som skepp de fartyg vars skrov har en största längd som överstiger 24 meter. Annat fartyg kallas båt"
Citera
2026-08-04, 15:14
Medlem
Kan det bli aktuellt med (fett) skadestånd från företaget som äger Misja Verde till pappan och hans lille pojke tror ni? Även om det inte är som i USA här precis.

Oroande att den lille är kvar på sjukhus, bara att be för att han inte får framtida fysiska men. Inte psykiska heller förstås. Han är väldigt liten men påverkan blir det nog.

Herregud, vilken tragik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Med tanke på svallvågor tror jag båten är i rörelse och ser inte ut som att va västkusten, men kan ha fel

Du har fel.
Båten går ut från Uddevalla, detta är i höjd med Ljungskile
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av darwinia
Idag behöver du inga radarvarnare för att se stora fartyg. Räcker att använder dig av "Eniro på sjön / Skippo" appen är helt gratis du ser alla stora fartyg direkt live i närheten med AIS samt alla som använder appen. Använder alltid denna när jag är ute på sjön utöver plottern.
Aha, har Eniro på sjön AIS gratis, det var en nyhet för mig har inte använt den på en evighet men det ska jag såklart kika på.

Kanske läge att dumpa Seapilot som tar betalt för den tjänsten och C-MAP som är 4 ggr dyrare
Citera
2026-08-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Tack för det du har skrivit här!

Har du någon kommentar till faktumet att åklagaren i sitt pressmeddelande, möjligen i sin häktningsframställan också, hävdar att fritidsbåtens skada visar att den kraftigt blivit påkörd i aktern och meddelar senare att han aldrig ens sett båten eller bilder på den efter bärgningen? Bilder och film som visar att åklagarens påstående om skadan inte är korrekt.

Alltså lika kompetent som jag är på juridik, lika inkompetent är jag på båtar. Så jag har verkligen ingen aning om hur händelseförloppet kan ha gått till. Jag både beundras, och förundras, över hur många sjökaptener och båtexperter som finns här i tråden - så jag kommer inte kasta mig in i sakfrågor i ämnet av förklarliga skäl haha.

Hade jag varit åklagare så hade jag aldrig stått och sagt offentligt "att jag aldrig sett båten eller bilder på den efter bärgningen". Sedan kan det ju mycket väl vara så ibland eftersom det är polisen som börjar utreda brottet, innan åklagaren kommer in i bilden, och att polisens förundersökningsledare då kan ha/få en viktig roll i sammanhanget. Att det dessutom sker mitt ute på havet, sen kväll och under semestertid - gör ju att åklagaren blir ännu mer frånkopplad från fallet. Så visst händer det att åklagare får "dragningar" av polisen, som inte för den sakens skull behöver innehålla bilder/filmer. Men som sagt, jag hade aldrig uttryckt mig så om jag var han...och säger han dessutom saker som inte går ihop så är det ju ännu värre!
Citera
2026-08-04, 15:18
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här är ganska bra rörliga bilder på Misje Verde från 0:50 och framåt.

Där ser man hur ganska litet fartyg det är. Segelbåtsmasterna når upp till bryggan och längre fram i filmen passerar den framför ett containerfartyg som referens.
16 meters bredd är ju bara två IW 25 snipor.

https://www.youtube.com/watch?v=_hsJXB-REE4

Tycker det här var intressant. Jag hade nog fått den mentala bilden av en betydligt större skillnad mellan fartygen.
Citera
2026-08-04, 15:18
Medlem
Jag hör vad du säger, men hörde du norrmannen i tråden vars kompis jobbat på just det fartyget som är inblandat och sa att båten är känd för notorisk dålig sikt framåt pga hur den är byggd (låg kommandobrygga, hög för, speciellt vid tom last, och 85m däck framför kommandobryggan. En bil har du i jämförelse hur bra sikt som helst

Ngn sa att man har död vinkel på nära 200m på allt som är framför båten. Det är inte svårt att missa. Körde man snipa är det bara att vrida på huvudet, sen att man väljer att ha kapell för att slippa bli blöt och själv välja att få dålig sikt är en annan sak.

Folk kommer aldrig ha samma åsikt, man får leva med att man tycker olika

Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
Åsikten du skriver har jag sett många i tråden framföra. Men jag tycker det är en väldigt skum inställning.

Grejen är att den som har ansvaret (befälhavaren i detta fallet) har skyldighet att se till att förutsättningarna är som de ska. Om radarn är felinställd eller liknande så ska det åtgärdas/hanteras.

Jämför med om du är ute och kör bil och kör på någon, då kan du inte säga att ’det är inte mitt fel för det var is på rutorna så jag såg inget’ eller ’däcken var så dåliga/sommardäck (på vintern) så jag hade inget grepp’ och därmed bedöms du som oskyldig, du har som förare ansvar för att se till att allt är som det ska med bilen. Samma gäller här. Placerar man saker i vägen för radarn så gör inte det att befälhavaren kan köra på och slippa ansvar.
Citera
2026-08-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Fel igen. 12x4 meter är gränsen för ett skepp/fartyg. Under det är det en fritidsbåt.
Säg hej till Ai.
AI-översikt +1 Ett svenskt skepp definieras juridiskt som ett fartyg vars skrov har en största längd som överstiger 24 meter. Mindre fartyg kallas för båtar.
Citera
2026-08-04, 15:19
Medlem
Aha tack
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Du har fel.
Båten går ut från Uddevalla, detta är i höjd med Ljungskile
Citera
2026-08-04, 15:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Är det sant, har aldrig hört talas om någon som haft sådant på sjön, måste vara de med 50-fortare i vaxholm. På land däremot ja.

Gösta Bohman, moderatledaren som var svärfar till Carl Bildt, var på "Svar direkt" på SVT och pratade just om detta. Att det är väldigt bra med radarvarnare i fritidsbåtar, så man kan se om det kommer ett stort skepp. Då har man tid att gira som skeppare på fritidsbåtar. Programmet sändes runt 1990 typ.

-Debatten var om att radarvarnare blev förbjudna för "vanligt folk".
Citera
2026-08-04, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Säg hej till Ai.
AI-översikt +1 Ett svenskt skepp definieras juridiskt som ett fartyg vars skrov har en största längd som överstiger 24 meter. Mindre fartyg kallas för båtar.
Du sa 20 meter? Sen skrev jag ju detsamma, 24 meter. Ett skepp är över 12x4 meter, hursom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in