2026-08-03, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Alla fritidsbåtar som är på väg in till Stockholm lägger sig i en farled i alla fall. Annars är det svårt att komma hem.

Ja jo absolut, men hur vet vi om de var påväg hem eller chillade?

Lastfartyget hann ikapp fritidsbåten? Dvs upphinnande fartyg...
Citera
2026-08-03, 18:34
Medlem
Eurypteridas avatar
Att ni orkar, snipans förare var dum eftersom han var där han var och inte aktade sig för Misja Verde.
Kaptenen på Misja Verde såg inte snipan för det är svårt att se idioter i snipor.
Case closed.
Citera
2026-08-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ja. Jag har räknat ut det av dina inlägg. Det är uppenbart att du är erfaren. Mitt inlägg var väl mer tänkt som nyans för andra läsare. Framförallt till den du citerade. Jag skulle varit tydligare med det.

Ingen fara alls.

Undrar hurpass mitt i leden de låg... Letade just screenshot på AIS-track eftersom jag inte har tillräcklig Marinetraffic-subscription... Hittade inget.

En annan intressant observation är att i Singapore, där jag numera bor, så måste alla fritidsbåtar med motor ha en AIS-B. Kanske något som kan vara värt att fundera på...
Citera
2026-08-03, 18:35
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Regel 9e.

e. 1) I en trång farled eller ett trångt farvatten där det upphinnande fartyget kan köra om endast om det upphunna fartyget vidtar åtgärder för att medge säker omkörning, ska det upphinnande fartyget visa sin avsikt genom att avge lämplig signal enligt regel 34 c 1. [..]
2) Denna regel fritar inte det upphinnande fartyget från dess skyldighet enligt regel 13.
Nu rör sig inte detta om två handelsfartyg. Således helt omdömeslöst av snipaföraren att ge sig ut under de förhållanden som rådde. Mycket trist att det kostade honom halva familjen.
Citera
2026-08-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fast det gör ju detsamma nu när man inte såg den.

Detta är ju hela problemet. Har inte skeppet sett båten så kan den vare sig signalera eller anpassa sig och det är nog det utredningen kommer fokusera mest på, varför så inte var fallet.
Citera
2026-08-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ser du inte att båtar är knäckt? Relingen spelar ingen roll, fundera hellre hur bottenstocken ser ut!

Nej, det ser jag inte. Om båten är knäckt skulle relingen vara knäckt också, rimligen då precis där spännremen sitter, men där ser relingen ut att ha en normal form.

Lägg gärna upp en bild som du menar visar att båten är knäckt, och förklara hur du menar.
Citera
2026-08-03, 18:38
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Det man aldrig har sett vet man inte att det finns. Det är där skuldfrågan börjar.

Finns det någon som fångat ett AIS-track från Misje Verde när hon passerade Katten? JAg är nyfiken på hur långt ut i leden de var.

Här kan ni se Misje Verdes rutt. Klicka på symbolen under "kamera"-symbolen, Visa spår. Sen är det bara att zooma ut och leda reda på Katten.
https://www.myshiptracking.com/sv/?mmsi=258114000
Citera
2026-08-03, 18:38
Medlem
När offentliggörs offren?
Citera
2026-08-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Nu rör sig inte detta om två handelsfartyg. Således helt omdömeslöst av snipaföraren att ge sig ut under de förhållanden som rådde. Mycket trist att det kostade honom halva familjen.

Förhållanden som rådde. Med en tung snipa i en frisk bris, max 0.5m våghöjd (halvskyddat område) och ganska klart skymningsljus? Jag har mörkernavigerat hem många många gånger.

Nu får du förklara?
Citera
2026-08-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ingen fara alls.

Undrar hurpass mitt i leden de låg... Letade just screenshot på AIS-track eftersom jag inte har tillräcklig Marinetraffic-subscription... Hittade inget.

En annan intressant observation är att i Singapore, där jag numera bor, så måste alla fritidsbåtar med motor ha en AIS-B. Kanske något som kan vara värt att fundera på...

Oj. Blir lätt lite overload i så fall om man har ett äldre system som inte kan filtrera bort B-målen.
Citera
2026-08-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Oj. Blir lätt lite overload i så fall om man har ett äldre system som inte kan filtrera bort B-målen.

Haha, helt klart. Men å andra sidan missar man inget heller. Det finns ju som bekant ett zoom-reglage, som med fördel används ofta, på de flesta instrument.
Citera
2026-08-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det intressanta är att SVT börjar ifrågasätta åklagarens påstående om att båten blev påkörd då den inte har skador i aktern utan på sidorna...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fritidsbaten-har-bargats-bort-efter-batolyckan-utanfor-tjorn

Ska bli intressant när vi får veta exakt vad som hänt...

Skämskudde på den här åklagaren alltså.

Vilket stolpskott.

Känns nästan som öppet mål för försvarsadvokaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in