Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
Ok, tack för input. Vad tror du om båtkapellet? Jag har inte koll på radarutrustning generellt, men Google säger att radar inte kan upptäcka t.ex ett båtkapell, så skulle snipan legat rakt framför och det enda som reflekterats var kapellet så skulle radarn inte ta upp det (eftersom det enligt uppgifter gick lätt sjö med vågor på ca 1 m så lär dom decimetrarna av snipan som sticker upp över ytan inte reflekteras alls)
Vågor på 1 m är inte ”lätt sjö” för en 7.5 m snipa, iaf inte om det är
signifikant våghöjd som avses!
https://www.smhi.se/data/hav-och-havsmiljo/vagor/waves
Som jämförelse är högsta värde hos SMHI f.n. 0.82 m, och det är vid Brofjorden utomskärs, strax norr om Tjörn. Jag skulle inte gärna ta med två småbarn ut i 1 m vågor med den båten, och om jag gjorde det så skulle de antagligen bli sjösjuka.
Men en fritidsbåt har mängder med metall-räcken och stag som ger utmärkt radarmålyta, gissningsvis ett par m^2 i aktuellt C-band.
- Radar fungerar så att mottagen signal är proportionell mot radarmålyta och omvänt proportionell mot avståndet R^4.
- Det betyder att om du kan upptäcka ett mål på 10 000 m (drygt 5 nm) så kan du upptäcka ett 10 000 ggr mindre mål på 1000 m. Det är därför man behöver filtrera bort ”clutter” från t.ex. vågor nära radarn.
- utan clutter can denna radar sannolikt ”se” en fiskmås som flyger för om fartyget!
- slutsatsen är att snipan absolut gav ett eko som kunde ses på alla avstånd men att filtrering av clutter skulle kunnat dolt ekot.
Jag tror dock att ett större problem är radarns position i aktern på fartyget. Det är därför jag har letar efter en ”kollisions-radar” på förmasten.