2026-08-03, 13:13
Medlem
jjagares avatar
Vid Flygolyckan i Umeå (2019)
Så tog SHK cirka 14 månader på sig innan slutrapporten publicerades.

Där så fanns det mycket teknisk bevisning från hopparnas Gopro samt även andra filmer.

Får väl hoppas att denna utredning går fortare, helt olika scenarier dock men det skall bli intressant att se vad det fins för teknisk bevisning i detta fallet
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jasåjaha, det är alltså därför de syns. Folk i småbåtar bör nog överväga att införskaffa radarreflektor...

Det här är ingen småbåt. 7.5 meter lång och säkert 2-2.5 meter över havsytan.
Klart som fan att den syns. Man ser ju en liten kajak eller vattenskoter utan problem.
Även om det regnar och går vågor.

Fartyget har garanterat två radarsystem. Bog radarn borde ha sett denna utan problem.
Citera
Medlem
Om snipan går lågt i vattnet och aktern ligger max 50 cm över ytan och det gått vågor på 1m så borde det givetvis spela roll eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men det har inte varit så höga vågor att detta spelar någon roll. Dessutom filtrerar en radar ut det som är väsentligt.
Citera
2026-08-03, 13:14
Medlem
Har inte orkat läsa hela tråden.

Men vem lägger sig med en mindre båt i en farled? Ankare som lossnat? Båt drivit ut på eget bevåg?

Är det dåligt väder och dimma använder man ju sina lanternor och extra om det behövs. Men framförallt använder man sig av mistlur? För att signalera att man befinner sig i dimman?

Det gjorde iaf vi, när jag seglade med skolfartyg inom Sverige men även när vi seglade till England med skolan.

Däremot hade vi som sagt larm när vi satt nattvakt när vi hade lagt för ankare. Så om ankaret hade rört på sig för mycket utanför vår gräns så larmade det! Så var det och hämtade befäl. Men har man en mindre fritidsbåt så är man väl förmodligen inte utrustad med det.

Varför hade de inte flytvästar på sig när de sov? Framförallt barnen? Vi sov inte med flytvästar men hade de nära till hands om det skulle bli kaos. Men alltid flytväst när vi var ute på däck, framförallt under natten och om det var grov sjögång. Då säkrade vi oss med en lina.

Riktigt tragisk olycka, tänker på de överlevande och anhöriga som omkom.
Citera
2026-08-03, 13:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Jag anser inte det rätt.

Den som framförde snipan har uppenbarligen brustit på många sätt i sitt framförande.

Det är därför bestämmelsen finns. Åklagaren har möjlighet (men inte skyldighet) att tänka som en medmänniska, fundera på om Guds Straff räcker, och kan kanske komma fram till att det kan det få göra, någon enstaka gång emellanåt.

Du kan ju notera att när skuldfrågan är viktig, på riktigt, så gör man inte så här. Det finns till och med möjlighet att "åtala" barn (term: bevistalan), för att reda ut vad som hänt och vem som är skyldig till något. Detta kan behövas när försäkringar skall ersätta en skadelidande, exempelvis.
Citera
2026-08-03, 13:17
Medlem
Och eftersom en båt bryter vågor och inte rider på toppen, så kommer i praktiken de decimeter av snipan hela tiden vara täckt av vågor hela tiden (såvida det gick vågor på 1m som vittnesuppgifter sa, vilket inte är speciellt anmärkningsvärt högt på havet) . Och då båtkapellet inte reflekterar så finns ingenting som reflekterar

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men det har inte varit så höga vågor att detta spelar någon roll. Dessutom filtrerar en radar ut det som är väsentligt.
Citera
2026-08-03, 13:17
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjolafallelera
Har inte orkat läsa hela tråden.

Men vem lägger sig med en mindre båt i en farled? Ankare som lossnat? Båt drivit ut på eget bevåg?

Är det dåligt väder och dimma använder man ju sina lanternor och extra om det behövs. Men framförallt använder man sig av mistlur? För att signalera att man befinner sig i dimman?

Det gjorde iaf vi, när jag seglade med skolfartyg inom Sverige men även när vi seglade till England med skolan.

Däremot hade vi som sagt larm när vi satt nattvakt när vi hade lagt för ankare. Så om ankaret hade rört på sig för mycket utanför vår gräns så larmade det! Så var det och hämtade befäl. Men har man en mindre fritidsbåt så är man väl förmodligen inte utrustad med det.

Varför hade de inte flytvästar på sig när de sov? Framförallt barnen? Vi sov inte med flytvästar men hade de nära till hands om det skulle bli kaos. Men alltid flytväst när vi var ute på däck, framförallt under natten och om det var grov sjögång. Då säkrade vi oss med en lina.

Riktigt tragisk olycka, tänker på de överlevande och anhöriga som omkom.

Alla fritidsbåtar som är på väg in till Stockholm lägger sig i en farled i alla fall. Annars är det svårt att komma hem.
Citera
2026-08-03, 13:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ok, tack för input. Vad tror du om båtkapellet? Jag har inte koll på radarutrustning generellt, men Google säger att radar inte kan upptäcka t.ex ett båtkapell, så skulle snipan legat rakt framför och det enda som reflekterats var kapellet så skulle radarn inte ta upp det (eftersom det enligt uppgifter gick lätt sjö med vågor på ca 1 m så lär dom decimetrarna av snipan som sticker upp över ytan inte reflekteras alls)
Vågor på 1 m är inte ”lätt sjö” för en 7.5 m snipa, iaf inte om det är signifikant våghöjd som avses!
https://www.smhi.se/data/hav-och-havsmiljo/vagor/waves
Som jämförelse är högsta värde hos SMHI f.n. 0.82 m, och det är vid Brofjorden utomskärs, strax norr om Tjörn. Jag skulle inte gärna ta med två småbarn ut i 1 m vågor med den båten, och om jag gjorde det så skulle de antagligen bli sjösjuka.

Men en fritidsbåt har mängder med metall-räcken och stag som ger utmärkt radarmålyta, gissningsvis ett par m^2 i aktuellt C-band.
- Radar fungerar så att mottagen signal är proportionell mot radarmålyta och omvänt proportionell mot avståndet R^4.
- Det betyder att om du kan upptäcka ett mål på 10 000 m (drygt 5 nm) så kan du upptäcka ett 10 000 ggr mindre mål på 1000 m. Det är därför man behöver filtrera bort ”clutter” från t.ex. vågor nära radarn.
- utan clutter can denna radar sannolikt ”se” en fiskmås som flyger för om fartyget!
- slutsatsen är att snipan absolut gav ett eko som kunde ses på alla avstånd men att filtrering av clutter skulle kunnat dolt ekot.

Jag tror dock att ett större problem är radarns position i aktern på fartyget. Det är därför jag har letar efter en ”kollisions-radar” på förmasten.
Citera
2026-08-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Om snipan går lågt i vattnet och aktern ligger max 50 cm över ytan och det gått vågor på 1m så borde det givetvis spela roll eller?
Det har inte gått vågor på 1 m.

En snipa sticker inte bara upp 50 cm i aktern.
Citera
2026-08-03, 13:23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Alla fritidsbåtar som är på väg in till Stockholm lägger sig i en farled i alla fall. Annars är det svårt att komma hem.

Ja, herre gud. Från Furusund i Norr hela vägen ner till vaxholm så ligger stora som små
i farled. Man flyttar sej när det kommer större trafik om man har långsam båt.
Citera
2026-08-03, 13:24
Medlem
Mycket intressant!

"Radarskugga" eller död vinkel för radarn

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vågor på 1 m är inte ”lätt sjö” för en 7.5 m snipa, iaf inte om det är signifikant våghöjd som avses!
https://www.smhi.se/data/hav-och-havsmiljo/vagor/waves
Som jämförelse är högsta värde hos SMHI f.n. 0.82 m, och det är vid Brofjorden utomskärs, strax norr om Tjörn. Jag skulle inte gärna ta med två småbarn ut i 1 m vågor med den båten, och om jag gjorde det så skulle de antagligen bli sjösjuka.

Men en fritidsbåt har mängder med metall-räcken och stag som ger utmärkt radarmålyta, gissningsvis ett par m^2 i aktuellt C-band.
- Radar fungerar så att mottagen signal är proportionell mot radarmålyta och omvänt proportionell mot avståndet R^4.
- Det betyder att om du kan upptäcka ett mål på 10 000 m (drygt 5 nm) så kan du upptäcka ett 10 000 ggr mindre mål på 1000 m. Det är därför man behöver filtrera bort ”clutter” från t.ex. vågor nära radarn.
- utan clutter can denna radar sannolikt ”se” en fiskmås som flyger för om fartyget!
- slutsatsen är att snipan absolut gav ett eko som kunde ses på alla avstånd men att filtrering av clutter skulle kunnat dolt ekot.

Jag tror dock att ett större problem är radarns position i aktern på fartyget. Det är därför jag har letar efter en ”kollisions-radar” på förmasten.
Citera
2026-08-03, 13:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Men fastställdes det verkligen att det var lotsen som hade ansvar för fartyget i denna katastrof? Kan inte läsa ut det i rapporten, men har bara ögnat denna. Vem som står vid manöverbordet är inte alltid den som faktiskt bär helhetsansvaret.
Ingen fälldes. Såvitt jag förstår ansågs isbildning i farleden ha satt rodret ur funktion.

Det är alltså ett exempel på vad som såg ut som en katastrofal felnavigering men som inte var det: lotsen visste precis vad han skulle göra men fartyget lydde inte.

I detta fallet har såvitt jag förstår lotsen haft en mycket liten roll och inte på något sätt framfört fartyget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in