2026-08-03, 17:07
Medlem
Aha, det gör det hela tydligare...

Då tackar jag för informationen. Jag vet inte om du läste, men i ett av mina inlägg om radar skrev jag att "Google brukar dock ha fel" och så även i detta fallet. Jag förlitade mig helt och hållet på googles åsikt och som vanligt kan de inte ge en praktisk bild av sanningen isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar nog radarreflektor? Men det är naturligtvis inget fel i att ha en radarreflektor på sin båt, och rekommendationen är det inget fel på. Men moderna radaranläggningar (och en del inte så moderna) fångar upp småbåtar alldeles utmärkt ändå.

Det finns två tilltag som förekommer på handelsfartyg som kan ställa till det. Det ena är inte aktuellt eftersom snipan inte hade AIS, att man diskriminerar (kopplar bort) klass-B AIS, dvs sådana som vi amatörer kan ha. Den som till äventyrs tror att AIS ger garantier att synas på bryggan bör veta att när "alla" har AIS, så filtrerar man eventuellt bort småbåtarna.

Det andra är allvarligare. Man ställer känsligheten på radarn på en sådan nivå att man slipper brus (vilket är OK) men då är det lätt hänt att man också tar bort relevanta ekon. Prickarna har rätt små radarreflektorer och väljer man då prickarna som "grundinställning) så man ser dem på lagom avstånd lär man inte se ekor, roddbåtar, kanoter och annat löst som kan finnas i leden. Har man ställt radarn såpass strängt kan man mycket väl tänka sig att snipan inte triggat radarlarmet.

Men i Sverige finns inte vare sig rekommendation eller krav på radarreflektor för fritidsbåtar (det finns egentligen inga krav alls...) - men det är många som har det i alla fall. Men snipan är ändå stor nog att synas på en bra radar, så att "snipan är osynlig på radar" är inte förklaringen. Nerskruvad känslighet, fel larmnivå eller dålig övervakning kan vara det.

Vi får se.

PS: Att kapellet skulle dölja båten bakom skall du inte säga något mer. Radar fungerar inte så.
Citera
2026-08-03, 17:08
Medlem
Det finns folk här som hävdar att om radarn sitter på kommandobryggan så kan den ha "radarskugga" på 100-180m framför fören, pga allt som är i vägen.

Tankar på det du som verkar mer erfaren av fartyg än Google

Citat:
Du menar nog radarreflektor? Men det är naturligtvis inget fel i att ha en radarreflektor på sin båt, och rekommendationen är det inget fel på. Men moderna radaranläggningar (och en del inte så moderna) fångar upp småbåtar alldeles utmärkt ändå.

Det finns två tilltag som förekommer på handelsfartyg som kan ställa till det. Det ena är inte aktuellt eftersom snipan inte hade AIS, att man diskriminerar (kopplar bort) klass-B AIS, dvs sådana som vi amatörer kan ha. Den som till äventyrs tror att AIS ger garantier att synas på bryggan bör veta att när "alla" har AIS, så filtrerar man eventuellt bort småbåtarna.

Det andra är allvarligare. Man ställer känsligheten på radarn på en sådan nivå att man slipper brus (vilket är OK) men då är det lätt hänt att man också tar bort relevanta ekon. Prickarna har rätt små radarreflektorer och väljer man då prickarna som "grundinställning) så man ser dem på lagom avstånd lär man inte se ekor, roddbåtar, kanoter och annat löst som kan finnas i leden. Har man ställt radarn såpass strängt kan man mycket väl tänka sig att snipan inte triggat radarlarmet.

Men i Sverige finns inte vare sig rekommendation eller krav på radarreflektor för fritidsbåtar (det finns egentligen inga krav alls...) - men det är många som har det i alla fall. Men snipan är ändå stor nog att synas på en bra radar, så att "snipan är osynlig på radar" är inte förklaringen. Nerskruvad känslighet, fel larmnivå eller dålig övervakning kan vara det.

Vi får se.

PS: Att kapellet skulle dölja båten bakom skall du inte säga något mer. Radar fungerar inte så.
Citera
2026-08-03, 17:08
Medlem
ZoidBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jembretsen
Kjenner en nordmann som har jobbet et oppdrag på broen på Misje Verde. Han forteller at båten har vanskelig sikt fremover. Skal snakke med han igjen skikkelig en dag nå og høre mer.
Ja, det verkar troligt. Bryggan ser ganska smal ut, och dessutom inte speciellt hög heller.
Och bryggvingarna ser små ut, de också.
Kolla med din bekant och återkom gärna!
Citera
2026-08-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Det beror ju på gör jag det omöjligt förmlastbilen eller inte väjer åt höger samt kunde jag undvikit situationen ? Det är
Här som du fan behöver tänka till
Här är farled som är
Känt att
många fartyg stora kommer
Då ska du ha uppsikt ( tänk
Lite ) samt har du med barnen tänk extra , hade inte tjafsat om det bara var Albin men han försätter sin familj i onödig fara !

Jag påstår inte att man inte ska ha uppsikt, det är lite hela poängen att kör man en gigantisk båt så har man ett ansvar att ha just uppsikt och koll. Om en bil/båt får motorhaveri, om det är en nödsituation, om någon ombord blivit sjuk och inte kan veja etc. En farled innebär inte per automatik att det är bara stora skepp som åker där, eftersom jag själv har vuxit upp med ett lantställe där så kan jag med 100% säkerhet säga att 99.9% av all trafik denna årstiden är fritidsbåtar i dessa farleder.

Enligt de internationella sjövägsreglerna ska varje fartyg alltid hålla en säker fart. Det innebär att fartyget ska kunna manövreras och stoppas i tid för att undvika en kollision. Kör man på någon bakifrån så har man inte över huvud taget anpassat farten. Man skulle även kunna argumentera att kaptenen på skeppet hade en båt framför sig en bra stund men lyckades ändå inte med det som är hans ansvar, att anpassa sig till omtändigheterna.

Att du försöker peka ut pappan som att han får skylla sig själv säger allt om dig och hur vidrig du är inombords.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Jag säger inte det är
Oansvarigt ge sig ut men med kunskap och korsa ett sund där det går stora fartyg och inte som det verka ha uppsikt ja det är oansvarigt men du kanske tycker det är okej att skita i att ha uppsikt ? Snälla låt mig inte hamna bakom dig varesig det är bil eller båt för du lägger allt ansvar på mig då

Absolut om du ligger bakom mig med bilen och kör på mig så lägger jag allt ansvar på dig. Vet du inte det så borde ditt körkort dras in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Gå ut kl:21.30 ikväll då, och kolla hur "mörkt" du tycker det är. Det var dessutom inte några svåra väderförhållanden.

Men tycker du att det är klokt att ligga i farleden när det finns utrymme för snipan att hålla sig en bit därifrån, bra väderförhållanden, tja då borde han ju haft bättre koll runt sig.
Citera
2026-08-03, 17:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det där var nog fan den mest korkade kommentaren i hela denna tråden.

Det finns massvis med vägar förbi olycksplatsen som snipan kunde tagit utan att gå i farleden.

Det var nog den smartaste kommentaren till alla er som aldrig varit i en båt. Att tala om hur vanligt det är att följa en farled.
Citera
2026-08-03, 17:12
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Vidrigt många som försöker skuldbelägga den som blivit påkörd.

Kör man en gigantisk båt har man ännu större ansvar att se till att framföra den på ett säkert sätt. Om man dessutom far i vatten där det är EXTREMT många fritidsbåtar, vilket det är här, så får man fan se till att ha koll.

Om man blir påkörd bakifrån är det ett tecken på att man antagligen inte hört båten komma upp bakifrån och om det dessutom är regn och vind så är det inte säkert att man alls hör den större båten.

Flera idioter tycker det är suss att man skulle ge sig ut på vattnet med familjen när det regnar men använder man hjärnan förstår man att vädret på havet kan vända snabbt och det kan ta ett tag att ta sig in.

Jag kan garantera att ingen inblandad har gjort något med uppsåt men bara för att det är en stor båt ligger inte allt ansvar på någon annan, så jävla dumt sätt att tänka. Om en lastbil kör på dig bakifrån (som någon använde som exempel) så är det ju inte per default ditt fel för att du körde en mindre bil...

Åker du framför tåget bara för att det är större? Är det lokförarens ansvar att hinna bromsa i tid?
Citera
2026-08-03, 17:13
Medlem
Det intressanta är att SVT börjar ifrågasätta åklagarens påstående om att båten blev påkörd då den inte har skador i aktern utan på sidorna...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fritidsbaten-har-bargats-bort-efter-batolyckan-utanfor-tjorn

Ska bli intressant när vi får veta exakt vad som hänt...

Citat:

Vi får se.

Citera
2026-08-03, 17:15
Medlem
När du skriver "följa en farled", betyder det att ligga utanför den eller köra mitt i den?

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det var nog den smartaste kommentaren till alla er som aldrig varit i en båt. Att tala om hur vanligt det är att följa en farled.
Citera
2026-08-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det finns folk här som hävdar att om radarn sitter på kommandobryggan så kan den ha "radarskugga" på 100-180m framför fören, pga allt som är i vägen.

Tankar på det du som verkar mer erfaren av fartyg än Google

Det är sant men har du varit upphinnande i 10 minuter i (låt gissa 9 vs. 6 knop) så har båten legat inom 0-0.5 sjömil på en relativt öppen fjord. De sista 2 minutrarna inom 180 m är ingen ursäkt.

Det hjälper väl inte med en självlossande grävskopa på däck och en rätt låg brygga. Denna bilden ger väl en god bild av vad man egentligen ser - radarn sitter där med:
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#5026870
Citera
2026-08-03, 17:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
För att, fastän man är skyldigt att hålla god utkik och göra vad man kan för att undvika en olycka, så har den mindre båten inga direkta skyldigheter. Det stora fartyget har däremot brustit i:

- Utkik föröver (Regel 5)
- Avsikt för omkörning i Trång farled (regel 9e)
- Upphinnande (Regel 13)
- Kanske säker fart/uppförande i dålig sikt om det nu var det (Regel 6 och 19)

De körde helt sonika över en båt bakifrån utan någon koll. Det är så enkelt.
Tack. Det är precis det jag menar. Hur dålig uppsikt man än hade på snipan så finns det mig veterligen ingenting som ger Misje Verdes kapten rätt att segla på henne bakifrån. Det är helt enkelt alldeles för dåligt av någon med kaptensbrev att ha så bristfällig koll på vad som händer framför fartyget som seglas under hans befäl.
Visst har snipans befälhavare uppenbarligen brustit i uppmärksamhet bakåt, man kan ha åsikter om det, men det får anses kunna ställas betydligt högre krav på en yrkesverksam sjökapten med 20 års erfarenhet än en fritidsskeppare på semester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in