2026-08-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
” I en trång farled får fartyg med en längd under 20 meter inte hindra större fartygs fria passage.
En farled är "trång" om ett fartyg inte enkelt kan väja i den utifrån fartygets storlek. Detta innebär i praktiken att många av de farleder som går inomskärs är "trånga" för större färjor och lastfartyg.”

forarintyg.se/Vajningsregler/Fartyg

Helt omdömeslöst av snipaföraren.

Regel 9e.

e. 1) I en trång farled eller ett trångt farvatten där det upphinnande fartyget kan köra om endast om det upphunna fartyget vidtar åtgärder för att medge säker omkörning, ska det upphinnande fartyget visa sin avsikt genom att avge lämplig signal enligt regel 34 c 1. [..]
2) Denna regel fritar inte det upphinnande fartyget från dess skyldighet enligt regel 13.
Citera
2026-08-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Ingen lägger skuld jag tycker bara att man får se det objektivt inte bara på kapten på fartyget och kanske förstå sitsen i helhet ,

Jag tycker många är sunda här och alla håller med om att alla inblandad har haft dålig uppsikt men media häktar / anhåller bara kapten , varför då ?

Ja det är absolut många som agerar sunt så det var inte riktat till alla. När det gäller kaptenen på skeppet är det nog dessa två skäl som vägs in:

1. Personen är från ett land utanför EU vilket gör att man antagligen är orolig för en flyktrisk
2. Den andra är vem som har haft det största ansvaret enligt de lagar som finns och enligt Regel 13 i sjövägsreglerna har ett upphinnande fartyg alltid absolut väjningsplikt gentemot den båt det kör ikapp.

Jag är medveten om att ALLA bär ett ansvar på sjön att ha uppsikt men i detta fallet är det klart och tydligt vem som har det största ansvaret "på pappret".

Jag förstår givetvis att ingen vid sina fulla sinnens bruk gör detta medvetet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vilken expert talar du om?
Det enda som nämnts i tråden är banking effect och det är en sidledes rörelse, inget sug ner i djupet.

Vad heter denna effekt som suger ner snipor?
Inget alls för den finns inte...

Det står fortfarande i artiklarna att snipan misstänks ha sugits ner, trött man blir.

Jo, för alla som har suttit med i en lotsbåt så vet man att det är lurigt med suget som drar båtarna samman sidledes, inte ned (Bernoulli-effekt). Sker detta under bogen så kan den samlade effekten bli att man sugs in och trycks ned. Så kanske krävs lite nyans...
Citera
Medlem
Det är väl troligen så enkelt att de flesta som framför ett stort fartyg är vana vid att alla flyttar sig.

Ska bli intressant att höra vad kaptenen OCH lotsen pysslade med som inte observerade snipan. Rimligtvis borde de sett den. Och om inte hunnit bromsa in åtminstone signalerat.

Som det verkar nu har fartyget helt sonika kört över snipan och den sjönk plötsligt. Är ett under i sig att pappan och sonen överlevde.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tack. Det är precis det jag menar. Hur dålig uppsikt man än hade på snipan så finns det mig veterligen ingenting som ger Misje Verdes kapten rätt att segla på henne bakifrån. Det är helt enkelt alldeles för dåligt av någon med kaptensbrev att ha så bristfällig koll på vad som händer framför fartyget som seglas under hans befäl.
Visst har snipans befälhavare uppenbarligen brustit i uppmärksamhet bakåt, man kan ha åsikter om det, men det får anses kunna ställas betydligt högre krav på en yrkesverksam sjökapten med 20 års erfarenhet än en fritidsskeppare på semester.
Citera
2026-08-03, 17:33
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är sant men har du varit upphinnande i 10 minuter i (låt gissa 9 vs. 6 knop) så har båten legat inom 0-0.5 sjömil på en relativt öppen fjord. De sista 2 minutrarna inom 180 m är ingen ursäkt.

Det hjälper väl inte med en självlossande grävskopa på däck och en rätt låg brygga. Denna bilden ger väl en god bild av vad man egentligen ser - radarn sitter där med:
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#5026870

Jag kollade in bilden.

https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE?order=date_uploaded

Det ser ut som utkiken kan se 100 meter framåt, med kaptenen kan se minst 1000 meter framåt.
Dessutom en kran står i fören... Hmmm....

Rätta mig gärna om jag har fel.

Hur långt kan man se
https://imgur.com/a/hur-l-ngt-kan-man-se-ZUx8Hnr
Citera
2026-08-03, 17:35
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Regel 9e.

e. 1) I en trång farled eller ett trångt farvatten där det upphinnande fartyget kan köra om endast om det upphunna fartyget vidtar åtgärder för att medge säker omkörning, ska det upphinnande fartyget visa sin avsikt genom att avge lämplig signal enligt regel 34 c 1. [..]
2) Denna regel fritar inte det upphinnande fartyget från dess skyldighet enligt regel 13.
Så båda gjorde fel?
Snipan blockerade farleden och Misja Verde upptäckte inte snipan.
Är väl något av båtskolans ABC att man inte ska va i vägen för stora fartyg för att de kan missa små båtar?
Citera
2026-08-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag kollade in bilden.

https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE?order=date_uploaded

Det ser ut som utkiken kan se 100 meter framåt, med kaptenen kan se minst 1000 meter framåt.
Dessutom en kran står i fören... Hmmm....

Rätta mig gärna om jag har fel.

Hur långt kan man se
https://imgur.com/a/hur-l-ngt-kan-man-se-ZUx8Hnr

Haha, om det finns en utkik så står han på bryggan tillsammans med kaptenen. Rutinen är oftast att stå ut med en av sidorna för en friare siktlinje. På masten i bogen finns det i bästa fall en kamera som används vid förtöjning och manöver i hamn.
Citera
2026-08-03, 17:39
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasseD
Jag uppmärksammar att många hänvisar att det skulle vara konstigt för mindre båtar att gå i en farled, det är fullt normalt och sker nästan varje gång du är ute med båten/vattenskotern om det finns en farled i närheten.
Men det är väl ganska ovanligt att man isåfall inte flyttar på sig för 90 meter långa fartyg?
Citera
2026-08-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Har extremt svårt att tänka mig ett scenario där en pappa tar en flytväst själv och låter sin dotter vara utan, om de nu bara hade två. Snarare då att de var av för att de skulle vila, byta om eller liknande.
Jag tänkte att det skulle vara stor skillnad i storlek, men det är kanske bättre att barnet har en vuxenflytvädt än ingen alla, jag har för liten kunskap i ämnet.
Citera
2026-08-03, 17:40
Medlem
Citat:
Så båda gjorde fel?
Är väl något av båtskolans ABC att man inte ska va i vägen för stora fartyg för att de kan missa små båtar?

Nej, att man är upphinnande i trång farled fritar inte det stora fartyget från regel 13: Upphinnande väjer alltid. Behöver de köra om (för att hålla säker fart etc.) så är de skyldiga att signalera. Det är mycket vanligt att stora fartyg avger en ljudsignal även om det finns god marginal, för att vara säkra.

I det här fallet hade det stora fartyget inte ens någon aning om båten framför dem. Regel 13 säger med all tydlighet:

a. Oavsett vad som anges regel 4–18 ska ett upphinnande fartyg hålla undan för ett upphunnet fartyg.
Citera
2026-08-03, 17:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Jag tänkte att det skulle vara stor skillnad i storlek, men det är kanske bättre att barnet har en vuxenflytvädt än ingen alla, jag har för liten kunskap i ämnet.
Spelar ingen roll vad man har för flytväst så länge man kommer i den och inte kan glida ur den.
Citera
2026-08-03, 17:44
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Så båda gjorde fel?

Ni klarar verkligen inte av det där. Om passagen är flera hundra meter bred. Din snipa är 2,6 meter bred och fartyget är 16 meter brett. Hur i helvete har snipan "blockerat" farleden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in