2026-08-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Tycker ni inte att det är konstigt att Misje Verde inte har kört på en massa små fritidsbåtar under sina tre år till sjöss?

Hon har väl tidigare kört rakt förut och de andra fritidsbåtarna flyttade på sig
Citera
2026-08-03, 18:19
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
För att ge dig lite perspektiv så får man på sjökaptensutbildningar lära sig att säkert passageavstånd mellan två handelsfartyg på öppet hav är 2 sjömil.

Dessutom lär de ut att man aldrig ska gå mindre än en halvmil akter om en trålare.
2900 meter alltså. Verkar som stora fartyg gillar stora ytor...
Citera
2026-08-03, 18:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det man aldrig har sett vet man inte att det finns. Det är där skuldfrågan börjar.

Finns det någon som fångat ett AIS-track från Misje Verde när hon passerade Katten? JAg är nyfiken på hur långt ut i leden de var.
Finns länkat någonstans här i tråden.

Minns tyvärr inte vilken användare som postat den, så du får försöka söka.
Citera
2026-08-03, 18:21
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Hon har väl tidigare kört rakt förut och de andra fritidsbåtarna flyttade på sig
Varför flyttar de på sig?
Kanske inte har en idiot bakom spakarna?
Citera
2026-08-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Med 25 år på sjön i handelssjöfart så vet jag det mycket väl. Min kommentar var ett svar på ett troll.

Snipan låg förhoppingsvis väl styrbord i leden. Men, det spelar ju egentligen ingen roll - har man inte ens koll på att en båt är där så är det ju inte heller någon som blockerar leden.

Ja. Jag har räknat ut det av dina inlägg. Det är uppenbart att du är erfaren. Mitt inlägg var väl mer tänkt som nyans för andra läsare. Framförallt till den du citerade. Jag skulle varit tydligare med det.
Citera
2026-08-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Måna har påstått att styrbordssidan på snipan har tryckts in.

På denna bild, tagen från en video på svt.se, kan man tydligt se hur en spännrem sträcker runt relingen på styrbordssidan. Så relingen på den sidan förefaller i alla fall intakt.

https://ibb.co/xSBH5My6
Ser du inte att båtar är knäckt? Relingen spelar ingen roll, fundera hellre hur bottenstocken ser ut!

Nu fick ni dagens tips gratis, nu loggar jag ut har sett så otroligt mycket svammel om allt idag att det är helt otroligt, tom radar experter som inte ens vet vad för band man använder på sjön.

En sak till, det främre väderskyddet på radarskanner är vanligtvis gjort av plast tex glasfiber, funder också på vad det kan betyda.

Ock slutligen, någon som vet hur man kan veta om man är upphinnande båt på natten?
Citera
2026-08-03, 18:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
2 nm är 3704 m.
Citera
2026-08-03, 18:25
Medlem
Citat:

Imponerande räkning kompis 3600 isch.

Oavsett, det där är bullshit. Under halvmil är lite onödigt men finns inga bestämda avstånd. Säker passage är allt man pratar om
Citera
2026-08-03, 18:25
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
2 nm är 3704 m.
Om det är säkert avstånd för passage verkar det rimligt att denna farled räknas som trång passage.
Exakt hur bred är den utmärkta farleden och varför var snipan där?
Citera
2026-08-03, 18:27
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ni klarar verkligen inte av det där. Om passagen är flera hundra meter bred. Din snipa är 2,6 meter bred och fartyget är 16 meter brett. Hur i helvete har snipan "blockerat" farleden.

Den utritade farledskursen på sjökortet är inte ett alternativ för fritidsbåtar, inte här i alla fall.
Fartyg däremot väljer kanske denna kurs med hjälp av autopiloten, varför skall man lägga sig offline då inga större mötande fartyg finns i närheten. Då har man mest säkerhetsmarginaler åt båda håll.

Snipan kan ha varit korsande farleden lite hit o dit utan autopilot, men ändå på väg åt samma håll.
Det skymde på och snipans förare kanske navigerade på farledsljus eller annat som ger samma kurs.

Även stora fartyg kan kurskorrigera och röra sig lite hit o dit för att kunna se farleden i olika perspektiv särskillt om man har skymmande föremål ombord som inte ger bryggan fri sikt.

Jag tror att de sista 500 metrarna och kortare var avgörande för hur olyckan kunde ske. Där har det gått fel.
Citera
2026-08-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ser du inte att båtar är knäckt? Relingen spelar ingen roll, fundera hellre hur bottenstocken ser ut!

Nu fick ni dagens tips gratis, nu loggar jag ut har sett så otroligt mycket svammel om allt idag att det är helt otroligt, tom radar experter som inte ens vet vad för band man använder på sjön.

En sak till, det främre väderskyddet på radarskanner är vanligtvis gjort av plast tex glasfiber, funder också på vad det kan betyda.

Ock slutligen, någon som vet hur man kan veta om man är upphinnande båt på natten?

Om man endast ser akterlanternan givetvis
Citera
2026-08-03, 18:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Om det är säkert avstånd för passage verkar det rimligt att denna farled räknas som trång passage.
Exakt hur bred är den utmärkta farleden och varför var snipan där?
Snipan låg antagligen onödigt nära farledens mitt, men Misje Verde bör ha haft plats att med god marginal passera snipan på dess babordsida.
Fast det gör ju detsamma nu när man inte såg den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in