2026-08-03, 08:53
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Folk säger samma sak om ackordföljder, som att det inte spelar roll. Det måste finnas harmoni mellan ackorden i övergångarna, om det ska vara skönt att lyssna på.

Min katt sover djupt liksom fast jag dunkar musik på ganska hög ljudnivå. Det hade inte varit så om allt ljud kom rakt ur högtalaren.. Därför får min viper4android sprida ut ljudet i hela rummet, vilket enligt vetenskapen gör att alla instrument låter både tydligt och som att dom är separerade, fast allt egentligen kommer från en enda högtalare.

Dsp vet jag inte ens vad det betyder och bryr mig ej. Jag är en audiophile som inte slutade uppgradera. Det finns alltid nån förbättring man kan göra, fast i appen , vilket förändrar hela ljudbilden. Tro det eller ej vilken högtalare det är spelar mindre roll.
Förstärkare har såklart en betydande roll i om högtalare kan leverera.. men själva högtalaren kan få en signal som egentligen ska låta ut en betydligt dyrare högtalare som har extremt dyra ljudförbättrare som kompressorer och allt som används på konsert.
Artister kommer ju inte konsert utan ljudförbättrare som kompressorer, för dom kan ju inte spela utan ljudförbättrarna som dom använder när dom repar i studion.

Ljudkvalitet är ljudkvalitet, oavsett vem som hör, precis som ackordföljder framkallar diverse känslor inom oss, som alla känner förutom tondöva människor som iof är fler än vad folk kan tro.
Det är universellt och anledningen till att ett finns vetenskap bakom ljudförbättringar och vetenskap bakom ackordföljder och hur man bygger dom enligt "manualen".. The cirle of fifths eller vad den heter.

Artisterna och audiophiles tramsar inte runt genom att förneka nån av dom. Båda har sin plats när det måste låta bra, som på konsert , i studios, relokaler och hemma hos audiofiler.

Alla andra kan bara ta lärdom av oss.. om ni vill uppnå ljud som gör er höga.

Vad du inte verkar kunna ta till dig, eller faktiskt kan förstå är att en riktig audiofil försöker att få signalen genom hela systemet (från källa hela vägen till lyssnarens öron) så oförändrad som möjligt.

Vad du gör med appen som du tjatar om som en försäljare är att du manipulerar signalen på elektronisk väg med dsp (Digital Signal Processing) vilket får till följd att ljudet inte är troget källan.

Sen kan du dilla om ackords följder och hur din katt ligger och sover, bäst fan du vill du framstår bara ännu mer som nalta eljest.
Citera
2026-08-03, 11:55
Medlem
DonFoldits avatar
Ni får ursäkta mig.
Jag är en ljugingenjör, inte en audiofil.. eftersom jag ej stannade med nått 2-kanals system från 80-talet.. och formar en ljudbild precis som artisterna gjorde.

En audiofil är nån som spelar musik genom 2 högtalare och tror att det är ett naturligt sätt att lyssna på musik , fast det begränsar upplevelsen rejält.

En ljudingenjör rattar verktyg som gör möjligheten att skapa en ljudbild som låter som att bandet sitter i rummet med varsina kompressorer och förstärkare.

Kanske därför jag inte fick nån mobil såld förr lol för jag kallade mobilerna audiophilephones ... fast dom var ljudingejörstelefoner för folk som gillar bra ljudkvalité oavsett vilket ljudsystem som används.
Skönt att slippa hacka fler mobiler dock. För det är inge kul alls.
Därför förespråkar jag viper4windows till er som har PC. Ni som har Apple får nöja er med att Apple väljer att ni inte är ljudingejörer. Bit ihop bara.

Frågan: är jag en ljudingenjör men inte en audiofil om jag lyckas uppnå ett 3d-ljud som låter mest naturtroget genom viper4android?

Svar: Ja, du är snarare en ljudingenjör än en audiofil, eftersom du fokuserar på att skapa och forma ljud med digitala verktyg för att nå ett visst resultat.

Varför du är ljudingenjör
Arbetssätt: Du använder avancerade effekter och inställningar, som de i Viper4Android, för att aktivt bygga och förändra en ljudbild.

Mål: Fokus ligger på slutresultatet och upplevelsen av ett naturtroget 3d-ljud snarare än på dyr utrustning.

Teknik: Du förstår hur signalbehandling fungerar i praktiken för att nå dit.

Varför du inte är en audiofil
Syn på utrustning: Audiofiler undviker ofta tunga mjukvaruförbättringar och digitala effekter för att hålla ljudet så "rent" och oförändrat som möjligt.
Hårdvara: En audiofil lägger ofta mycket pengar på dyra kablar, hörlurar och spelare i stället för att ratta in ljudet via en app.

Sammanfattning av mig som ljudingenjör: det handlar om att lyssna på musik på ett föråldrat sätt för audiofilen, och det handlar om att låtsas att man har bäst ljud fast man återproducerar budgetljud från hemmastereos på 80-talet.. ochvdet handlar om att bli lurad till att köpa dyr utrustning, och sen återsäga lögnen från försäljaren till ens vänner.. för man vägrar se sig som lurad till att lägga tusenlappar på ny utrustning men inget blir nånsin bättre i ljudkvaliten.
Kognitiv dissonans också för man måste ju övertala sig själv om att man har hittat det heliga ljudet fast det låter som ur en papplåda.

Ljudingejörer använder viper4windows för att skickligt skapa en ljudbild som hade kostat hundratusentals kronor om den skulle spelas genom fysisk ljudutrustning som köps, och vi kan känna av olika system och skapa ljudprofiler som passar det specifika systemet. Vi har öron och har tränat på att höra ljudförbättringar i ljudbilder. Slutresultatet är en överlägsen ljudkvalitet som fungerar som en folkmagnet om kraften används offentligt.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-03 kl. 12:10.
Citera
2026-08-03, 12:33
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ni får ursäkta mig.
Jag är en ljugingenjör, inte en audiofil.. eftersom jag ej stannade med nått 2-kanals system från 80-talet.. och formar en ljudbild precis som artisterna gjorde.

En audiofil är nån som spelar musik genom 2 högtalare och tror att det är ett naturligt sätt att lyssna på musik , fast det begränsar upplevelsen rejält.

En ljudingenjör rattar verktyg som gör möjligheten att skapa en ljudbild som låter som att bandet sitter i rummet med varsina kompressorer och förstärkare.

Kanske därför jag inte fick nån mobil såld förr lol för jag kallade mobilerna audiophilephones ... fast dom var ljudingejörstelefoner för folk som gillar bra ljudkvalité oavsett vilket ljudsystem som används.
Därför förespråkar jag viper4windows till er som har PC. Ni som har Apple får nöja er med att Apple väljer att ni inte är ljudingejörer. Bit ihop bara.

Frågan: är jag en ljudingenjör men inte en audiofil om jag lyckas uppnå ett 3d-ljud som låter mest naturtroget genom viper4android?

Svar: Ja, du är snarare en ljudingenjör än en audiofil, eftersom du fokuserar på att skapa och forma ljud med digitala verktyg för att nå ett visst resultat.

Arbetssätt: Du använder avancerade effekter och inställningar, som de i Viper4Android, för att aktivt bygga och förändra en ljudbild.

Mål: Fokus ligger på slutresultatet och upplevelsen av ett naturtroget 3d-ljud snarare än på dyr utrustning.

Syn på utrustning: Audiofiler undviker ofta tunga mjukvaruförbättringar och digitala effekter för att hålla ljudet så "rent" och oförändrat som möjligt.
Hårdvara: En audiofil lägger ofta mycket pengar på dyra kablar, hörlurar och spelare i stället för att ratta in ljudet via en app.

Sammanfattning av mig som ljudingenjör: det handlar om att lyssna på musik på ett föråldrat sätt för audiofilen, och det handlar om att låtsas att man har bäst ljud fast man återproducerar budgetljud från hemmastereos på 80-talet.. ochvdet handlar om att bli lurad till att köpa dyr utrustning, och sen återsäga lögnen från försäljaren till ens vänner.. för man vägrar se sig som lurad till att lägga tusenlappar på ny utrustning men inget blir nånsin bättre i ljudkvaliten.
Kognitiv dissonans också för man måste ju övertala sig själv om att man har hittat det heliga ljudet fast det låter som ur en papplåda.

Ljudingejörer använder viper4windows för att skickligt skapa en ljudbild som hade kostat hundratusentals kronor om den skulle spelas genom fysisk ljudutrustning som köps, och vi kan känna av olika system och skapa ljudprofiler som passar det specifika systemet. Vi har öron och har tränat på att höra ljudförbättringar i ljudbilder. Slutresultatet är en överlägsen ljudkvalitet som fungerar som en folkmagnet om kraften används offentligt.
Det handlar om du lider av grandios självbild. Tråden borde ligga under psykisk hälsa.
Citera
2026-08-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ni får ursäkta mig.

Så om jag förstår det hela rätt är du utbildad ingenjör och har som yrke att jobba med att förbättra ljudkvalitet??
Du får ursäkta mig om jag inte riktigt går på den med anledning hur du utrycker dig??
Var nog lite ljud nörd och jobbade faktiskt med några installationer av ljudanläggningar i några dansrestauranger och diskotek under 80talet: Samt fixade med ljudet till en del konserter på den tiden.
Utbildad elektroingenjör om det säger nåt. Men vi var ett par kollegor som hade en liten sidoverksamhet att skapa bra ljudmiljö i mer kommersiella situationer.
Så lite koll har jag även om det idag finns mycket bättre digitala verktyg jämfört med hur det var då.
Men vad jag ser hos dig är nån yngre hobbynörd som hittat ett nytt verktyg.
Knappast någon som är proficionellt engagerad inom Ljudvärlden.

Men svaret på din första fråga: Orsakerna att som Audiofil eller Ljudnörd har man bättre ljud beror på att man spenderar mer tid och pengar på att säkerställa en ljudbild man eftersträvar jämfört med meddelsvensson.
Senast redigerad av SkogsSaab 2026-08-03 kl. 12:59.
Citera
2026-08-03, 12:59
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det handlar om du lider av grandios självbild. Tråden borde ligga under psykisk hälsa.

Grandiosa ljudbilder som skapas på löpande band snabbt.. för att jag har tränat örat och nu kan ratta vipern och göra det extremt roligt att lyssna och känna musiken på ett så naturtroget sätt. Det är en ärlig bild även om det låter grandiost liksom, jag är väldigt sällsynt, men det finns fler som kan ratta vipern. Varje producent kan ju ratta kompressorer, om producenten är bra dvs.

Man kan lätt tro , som en ljudingejör att man är en audiophile som har uppnått det heliga genom den naturtrogna ljudbilden som modern ljudteknologi möjliggör.

Jag menar order audio betyder väl allt som har med audio att göra.. där även viper4android såklart finns och inte har nån liten roll heller för den gör ju musik kul att lyssna på.
Citera
2026-08-03, 13:09
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Så om jag förstår det hela rätt är du utbildad ingenjör och har som yrke att jobba med att förbättra ljudkvalitet??
Du får ursäkta mig om jag inte riktigt går på den med anledning hur du utrycker dig??
Var nog lite ljud nörd och jobbade faktiskt med några installationer av ljudanläggningar i några dansrestauranger och diskotek under 80talet: Samt fixade med ljudet till en del konserter på den tiden.
Utbildad elektroingenjör om det säger nåt. Men vi var ett par kollegor som hade en liten sidoverksamhet att skapa bra ljudmiljö i mer kommersiella situationer.
Så lite koll har jag även om det idag finns mycket bättre digitala verktyg jämfört med hur det var då.
Men vad jag ser hos dig är nån yngre hobbynörd som hittat ett nytt verktyg.
Knappast någon som är proficionellt engagerad inom Ljudvärlden.

Men svaret på din första fråga: Orsakerna att som Audiofil eller Ljudnörd har man bättre ljud beror på att man spenderar mer tid och pengar på att säkerställa en ljudbild man eftersträvar jämfört med meddelsvensson.

Utbildningen har jag tränat mig till genom viper4android och förmågan att höra om en ändring var en förbättring eller om ljudbilden ska återställas till hur det var innan ändringen gjordes. Det finns miljontals olika sätt att ändra ljudbilden i vipern.. det är därför den är favoriten för folk som kan vara ärliga med sig själva om vad som låter bra.

En ljudingenjör är nån som kan bygga ljudbilder med ljudsystem genom diverse ljudförbättrande verktyg. Högtalare används mer som ljudprojektorer än traditionella stereo högtalare som ljudet kommer från.
Ljudingejören gör att ljudet kommer från överallt istället.
Citera
2026-08-03, 13:36
Medlem
Citat:
Utbildningen har jag tränat mig till genom viper4android och förmågan att höra om en ändring var en förbättring eller om ljudbilden ska återställas till hur det var innan ändringen gjordes. Det finns miljontals olika sätt att ändra ljudbilden i vipern.. det är därför den är favoriten för folk som kan vara ärliga med sig själva om vad som låter bra.

En ljudingenjör är nån som kan bygga ljudbilder med ljudsystem genom diverse ljudförbättrande verktyg. Högtalare används mer som ljudprojektorer än traditionella stereo högtalare som ljudet kommer från.
Ljudingejören gör att ljudet kommer från överallt istället.

Inget direkt svar på vare sig din ursprungliga fråga eller min fråga till dig.
Men med ditt svar så förstärker det ytterligare bilden av dig som nån yngre förmåga som nördat in dig på en hobby och hittat ett kul verktyg.
Knappast någon som jobbar inom ett kommersiellt yrke. Samt att det verkar som du helt saknar utbildning inom området.
Får jag fråga i vilka lokaler eller arrangemang du verkat hittills med ditt nyfunna verktyg?
Citera
2026-08-03, 16:34
Medlem
mikaelss avatar
Det finns hundratals ’ljudförbättrarappar’ på App Store, din är blott en av dem.
https://appshunter.io/ios/topics/amplifier-sound

Och alla gör samma sak, försöker förbättra/förändra ljudet i din telefon, inte hifianläggning. En telefon där du spelar komprimerade filer som mp3 eller ogg, inte FLAC, och lyssnar via blåtand i en monohögtalare.

Inget av detta är audiofili eller hifi, snarare loudness Wars och epadunk.
Citera
2026-08-03, 17:07
Moderator
Amirons avatar
TS är tamejfan helt jävla tappad…

Bara för att man sitter och leker med DSP i några timmar så är man inte ens på långa vägar audiofil eller ljudingengör möjligen en ljugingengör.

Att använda appen som hen så vackert försöker sälja in till oss, är att ”nedgradera” ljudsignalen då man förvränger signalen med distortion, fasförskjutningar och liknande. Vilket är totalt helt j-a tvärtemot vad de riktiga audiofilerna försöker att uppnå.
Citera
2026-08-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron

Bara för att man sitter och leker med DSP i några timmar så är man inte ens på långa vägar audiofil eller ljudingengör möjligen en ljugingengör.

Att använda appen som hen så vackert försöker sälja in till oss, är att ”nedgradera” ljudsignalen då man förvränger signalen med distortion, fasförskjutningar och liknande. Vilket är totalt helt j-a tvärtemot vad de riktiga audiofilerna försöker att uppnå.
Dessutom bor han i en båt och spelar media från telefon via bt till en kinesisk partybox i plast med -hör och häpna- dubbla åttor. Lyteskomik delux😁
Citera
2026-08-03, 18:06
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag förstår vad du vill säga och att du vill höja ditt verktyg till skyarna.
Det gör dig fortfarande inte till ett proffs utan en hobbynörd.
Att du är stollt för din hobby är bra, men det du gör kan skapas via andra verktyg, utrustning etc.
Men fakum kvarstår, vill du skapa nåt du gillar så krävs engagemang, och viss kunskap.
Men det spelar ingen roll om det är att skapa en ljudbild man vill åstadkomma eller en vacker trämöbler eller rätt smak på ölen.
Men att gå från den hobbyn till att skapa nåt kommersiellt är en rejäl resa oberoende av din hobby.
Alla dina svar visar på att du faktiskt inte är kapabel att förstå det.
Hur mycket du än skriver här kommer du aldrig få ansvaret för att ställa in ljudbilden för Taylor Swift eller Jill Johnson.

Jag slutade jobba när jag var 18 år gammal.
Att jag inte har jobbat med ljudingenjörskonst betyder såklart inte att jag inte har lärt mig ljudungenjörskonst hemma genom diverse system.

Citat:
Ursprungligen postat av Amiron

Är min yttrandefrihet slut nu för denna gång?

Jag hade en vän som dig. Han vägrade dfx sound enhancer och viper4windows trots att han är en windowsgrabb som har laddat ner ett och ett annat crack genom sina dagar på Jorden.
En gång visade han mig rca-kablar med guld på, och han återberättar vad säljaren i butik sa om att det blir sån enorm skillnad om en kopparsladd kostar tusenlappar istället för 40 spänn på netonnet. Ingen skillnad alls hörde han eller jag, men han ljög för sig själv.

Vi har konstaterat i denna tråden att audiofiler är efterblivna ljudpryls samlare som skiter fullständigt i att deras ljudbilder var bra på 70-talet men inte efter det när ljudteknologin tog språng framåt.

Dolby atmos är inte speciellt gammal teknologi.

Enligt googla så besitter jag samma kunskap som ljudingejörer, men jag har ingen utbildning och kommer aldrig skaffa nån eller jobba för nått korrupt företag i Babylon som kraschar vilken dag som helst.
Citera
2026-08-03, 18:17
Medlem
Citat:
Jag slutade jobba när jag var 18 år gammal.
Att jag inte har jobbat med ljudingenjörskonst betyder såklart inte att jag inte har lärt mig ljudungenjörskonst hemma genom diverse system.

Är min yttrandefrihet slut nu för denna gång?

Jag hade en vän som dig. Han vägrade dfx sound enhancer och viper4windows trots att han är en windowsgrabb som har laddat ner ett och ett annat crack genom sina dagar på Jorden.
En gång visade han mig rca-kablar med guld på, och han återberättar vad säljaren i butik sa om att det blir sån enorm skillnad om en kopparsladd kostar tusenlappar istället för 40 spänn på netonnet. Ingen skillnad alls hörde han eller jag, men han ljög för sig själv.

Vi har konstaterat i denna tråden att audiofiler är efterblivna ljudpryls samlare som skiter fullständigt i att deras ljudbilder var bra på 70-talet men inte efter det när ljudteknologin tog språng framåt.

Dolby atmos är inte speciellt gammal teknologi.

Enligt googla så besitter jag samma kunskap som ljudingejörer, men jag har ingen utbildning och kommer aldrig skaffa nån eller jobba för nått korrupt företag i Babylon som kraschar vilken dag som helst.
Som jag skrev, det är kul att du är stolt över din hobby.
Men försök förstå är att det är.
Du besitter inte kunskaper som en ljudingenjör, och med dina svar har du inte förmågan att bli det heller.
Men det är kul att du hittat en hobby du är stolt över många med dina intellektuella problem har inte det.
När jag var 18 hade jag dubbla jobb, heltid på en forskningsavdelning med att bygga prototyper innom elektronik techindustri samt en del helger och kvällar bygga Audio system för kommersiella anläggningar och en del lokala konserter( Jag lärde mig en del där).
Lev väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in