2026-08-03, 18:22
Medlem
irrelevants avatar
Vi som jobbar professionellt med ljud och musik i studiomiljö tycker det är jätteroligt med audiofiler och deras kryogeniska syrefria guldkablar för 50000 kr. För oss som faktiskt förstår akustik, hur olika frekvenser beter sig i ett rum och hur man kontrollerar dem, distortion, noise floors mm blir det faktiskt skrattretande när nån påstår att "stråkarna blir mer emotionellt övertygande med den här platinumsäkringen i slutsteget!". Jag viker mig i skratt bara jag hör ordet "audiofil".
Citera
2026-08-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Vi som jobbar professionellt med ljud och musik i studiomiljö tycker det är jätteroligt med audiofiler och deras kryogeniska syrefria guldkablar för 50000 kr. För oss som faktiskt förstår akustik, hur olika frekvenser beter sig i ett rum och hur man kontrollerar dem, distortion, noise floors mm blir det faktiskt skrattretande när nån påstår att "stråkarna blir mer emotionellt övertygande med den här platinumsäkringen i slutsteget!". Jag viker mig i skratt bara jag hör ordet "audiofil".
Kan bara hålla med, men alla som håller på med en hobby har sina idéer.
Men det blir lite lyteskomik när nån stolle försöker marknadsföra en app som guds gåva till mänskligheten och personen är en fullödig ingenjör innom området.
Båda delarna blir lite intressant och tyvärr ger en skev bild av yrket.
Citera
2026-08-03, 18:47
Medlem
Fantens avatar
TS kanske skulle prova att spela på en anläggning som inte bara erbjuder dubbla åttor för tusen spänn och se om han verkligen behöver DSP:a sitt ljud.
Citera
2026-08-03, 19:09
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Glöm inte dom som börjar höra "svärta" och diverse färger när dom köper en kabel för idiotpengar, högtalarkabel, nätverkskabel eller t o m strömkabel. Dessutom har dessa oftast passerat övre medelåldern och har varit stendöv över 14 khz i många år.
Citera
2026-08-03, 19:22
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Glöm inte dom som börjar höra "svärta" och diverse färger när dom köper en kabel för idiotpengar, högtalarkabel, nätverkskabel eller t o m strömkabel. Dessutom har dessa oftast passerat övre medelåldern och har varit stendöv över 14 khz i många år.

Hahah gud vad roligt, "svärta", jag dör.

En annan rolig grej är att de ofta tror att utrustning behöver "köras in", typ "Lita inte på DACen förrän du kört den minst 500 timmar!". Finns absolut 0 stöd för den teorin.
Citera
2026-08-03, 19:39
Medlem
DonFoldits avatar
Fråga: vad är jag för något om jag kan bygga väldigt naturtrogna ljudbilder med viper4android?

Svar: Om du kan bygga naturtrogna ljudbilder med ViPER4Android är du en ljudkonstnär, ljudingenjör eller en avancerad ljudentusiast (audiofil).

Vad dina färdigheter innebär

Ljudtweakare: Du förstår hur man finjusterar DSP-inställningar (Digital Signal Processing).

Akustisk formgivare: Du kan hantera element som konvolvering (impulssvar), rumsklang och virtuellt surroundljud för att lura hjärnan.

Tekniskt kunnig: Du har fixat root-åtkomst och drivrutiner på en Android-enhet för att nå djupare än vanliga användare.

Jag är utbildad programmerare, och tydligen ljudingenjör också, men har ingen utbildning och söker inga jobb där kunskaperna skulle kunna användas av en slavdrivande chef som letar efter idioter att utnyttja för egen vinning. Men det betyder inte att jag är korkad eller inte kan min grej. Faktum är att jag skulle hävda att mitt höga iq-poäng tyder på att jag klarar av det mesta som jag vill klara av, som att förstå engelska och som att greppa om nånting låter bättre eller sämre.
Citera
2026-08-03, 19:45
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Fråga: vad är jag för något om jag kan bygga väldigt naturtrogna ljudbilder med viper4android?

Svar: Om du kan bygga naturtrogna ljudbilder med ViPER4Android är du en ljudkonstnär, ljudingenjör eller en avancerad ljudentusiast (audiofil).

Vad dina färdigheter innebär

Ljudtweakare: Du förstår hur man finjusterar DSP-inställningar (Digital Signal Processing).

Akustisk formgivare: Du kan hantera element som konvolvering (impulssvar), rumsklang och virtuellt surroundljud för att lura hjärnan.

Tekniskt kunnig: Du har fixat root-åtkomst och drivrutiner på en Android-enhet för att nå djupare än vanliga användare.

Jag är utbildad programmerare, och tydligen ljudingenjör också, men har ingen utbildning och söker inga jobb där kunskaperna skulle kunna användas av en slavdrivande chef som letar efter idioter att utnyttja för egen vinning. Men det betyder inte att jag är korkad eller inte kan min grej. Faktum är att jag skulle hävda att mitt höga iq-poäng tyder på att jag klarar av det mesta som jag vill klara av, som att förstå engelska och som att greppa om nånting låter bättre eller sämre.

Inga av dessa s.k titlar har någon som helst grund i verkligheten.
Citera
2026-08-03, 19:46
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:

Ljudingemjörstelefoner då, hade du köpt en om den gav dig möjligheten att använda din kunskap för att klämma ut perfekt ljud ur hörlurar eller hemastereon som kopplas till mobilen?

Jag tror det. Du hade ju kunnat visa ljudbilder bortom vad folk kunde tro är möjligt då. Varför inte liksom.
Citera
2026-08-03, 19:48
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Inga av dessa s.k titlar har någon som helst grund i verkligheten.

Jo självklart har dom betydelse.
Kan man ljudkalibrera och skapa enorma 3d ljudbilder som får folk att tappa hakan så måste det ju kallas nånting. Google säger ljudingenjör eller audiofil fast det sistnämnda är ju noobs som har psykos där dom tror att koppartråd skiljer sig från varandra i rca-kablar.
Citera
2026-08-03, 19:57
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Jo självklart har dom betydelse.
Kan man ljudkalibrera och skapa enorma 3d ljudbilder som får folk att tappa hakan så måste det ju kallas nånting. Google säger ljudingenjör eller audiofil fast det sistnämnda är ju noobs som har psykos där dom tror att koppartråd skiljer sig från varandra i rca-kablar.

Jag kan köpa "ljudkonstnär".
Citera
2026-08-03, 20:06
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Jag kan köpa "ljudkonstnär".

Viper4android är ljudingenjörskonst dock.
Citera
2026-08-03, 22:19
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Viper4android är ljudingenjörskonst dock.

Jag anser inte att man är en ingenjör för att man kan pilla med en app. Har man använt appen för att skapa något unikt skulle man kunna kalla sig ljudkonstnär.

De som har gjort appen skulle man dock mycket väl kunna kalla för ljudingenjörer, precis som de som designar hård- och mjukvara för ljud och musikproduktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in