2026-08-02, 16:38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
TS lägger filter på en färdig JPEG men tror att han jobbar med lager i en RAW-fil.
Exakt.

MP3, blåtand, ljudförbättringsappar till en monohögtalare är inte audiofili.
Citera
2026-08-02, 16:48
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Fast du vet inte, och jag vet det för att jag vet att högtalare kan få ljudsignaler som ger dig känslan av att alla instrument är separerade och utspridda i hela rummet.

Låter det bra på ljuddemos i butik så är det för att ljudförbättrare finns inbyggda i vissa highend grejer som ickemiljonärer kan glömma.

Ljudsignalen som ges till förstärkare som sen låter ut genom högtalare, den signalen kan modifierats så extremt att artisternas separation mellan instrumenten hörs som en verklig ljudbild där det på riktigt låter som att instrumenten är på olika positioner i rummet.
Bas och kick placeras automatiskt i mitten eller överallt.. men det hör du inte om du struntar i 3d ljud och surround.

Tror du Dolby Atmos är något trams eller?

Testade då och se på en film så märker du hur det låter enormt ,som att du sitter mitt i filmen.. pga datorers förmåga att kalkylera rumsakustik i varje liten filmscen.

Du är ingen expert, men du kan erkänna när experterna när dom gjort nått bra som viper4windows och Dolby Atmos som såklart inte är nått skämt. Det är vetenskap i ljudakustik i händerna på storföretag som levererade bra mjukvara.. i atmos fall.
Viper4windows var för folket av en nörd.

Ja, och den upplevelsen/känslan behöver man inte en massa dsp kraft för att få fram.

Låter det bra i butik så är det för att rummet är akustikbehandlat och att högtalarna är korrekt placerade och inget annat. Så ditt påstående om ”inbyggda ljudförbättrare” vill jag gärna se en tillförlitlig källa på.

Du behöver inte hålla på med en massa mansplaining, för jag är medveten om hur dsp fungerar och vars någonstans i kedjan man kan stoppa in det.

Dolby atmos är totalt helt j-a ointressant för de som föredrar att lyssna på musik i 2 kanals stereo.
Så varför du börjar dilla om hemmabio? Slut på argument?
Citera
2026-08-02, 17:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Vad du skrev just nu är det ingen som ens fattar vad det betyder, förutom du.

Du argumenterar mot vetenskap pucko och du vinner aldrig sånt eftersom vetenskapen har BEVISEN medans du har en övertygelse baserat på ingenting annat än fantasier.
Det är snarare precis tvärt om du som är den enda som inte förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Exakt.

MP3, blåtand, ljudförbättringsappar till en monohögtalare är inte audiofili.
Verkligen inte. Nu använder jag själv mp3, blåtand och en DSP i mobilen (PowerAmp EQ) men jag är ju medveten om att mina inställningar är 'kul' ljud snarare än naturligt. Det är min preferens när det kommer till mobilljud och det är gott så.
Citera
2026-08-02, 17:09
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Ja, och den upplevelsen/känslan behöver man inte en massa dsp kraft för att få fram.

Låter det bra i butik så är det för att rummet är akustikbehandlat och att högtalarna är korrekt placerade och inget annat. Så ditt påstående om ”inbyggda ljudförbättrare” vill jag gärna se en tillförlitlig källa på.

Du behöver inte hålla på med en massa mansplaining, för jag är medveten om hur dsp fungerar och vars någonstans i kedjan man kan stoppa in det.

Dolby atmos är totalt helt j-a ointressant för de som föredrar att lyssna på musik i 2 kanals stereo.
Så varför du börjar dilla om hemmabio? Slut på argument?

2 kanals stereoljud var kung på 80-talet typ.
Nu är det viper4android och dolby atmos som är kungar som skapar ljudbilder som är så naturtrogna att det låter som musiker sitter i ring runt dig och spelar.

Enda sättet att få en förstärkare att bli en highend förstärkare som låter bättre än dom andra , är genom att bygga in en preamp och kompressor och lite smått och gott .. vilket separerad den från resten som inte gör sånt.

Deivalet eller vad dom heter, dom som tillverkar Phantom Gold högtalarna.. dom har ljudförbättrande programkoder i dom, som processar ljudet, och typ skapar en explosion av bas i mitten, på nått sätt som dom tydligen har patent på, och det resulterar i att relativt små högtalare låter som ett stort Pa-system.
Citera
2026-08-02, 17:18
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Det är snarare precis tvärt om du som är den enda som inte förstår.

Verkligen inte. Nu använder jag själv mp3, blåtand och en DSP i mobilen (PowerAmp EQ) men jag är ju medveten om att mina inställningar är 'kul' ljud snarare än naturligt. Det är min preferens när det kommer till mobilljud och det är gott så.

Poweramp lol jag testade den en gång men den var sämre än Dfx sound enhancer som jag använde på 90-talet i datorn för att förbättra musiks ljudbilder.

Du tycker det är kul. Jävla blasfemi snack.
Detta är blodigt allvar. Man måste ha bästa möjliga ljudkvalitet annars ska man hålla käften och låta andra snacka och spela musik. Låter kanske sjukt men jag kan lova dig att om jag får sitta i ett hörn och spela lite dov dundermusik som förbättras med plugins... så kommer du och dina polare hamna i så djupa diskussioner, eftersom varje gång ni inte har nått att säga, och bara lyssnar på vad nån annan säger, så blir ni höga som hus av musiken blandat med snacket, tills ni snackar näste gång och då hör ni ej musiken för stunden och hinner landa lite.

Det var nog därför jag hade bäst fester i stan, för jag körde alltid med dfx på den tiden, vilket gjorde att bäst ljud fanns alltid hos mig och dom som lärde sig av mig om appen.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-02 kl. 17:23.
Citera
2026-08-02, 17:32
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Poweramp lol jag testade den en gång men den var sämre än Dfx sound enhancer som jag använde på 90-talet i datorn för att förbättra musiks ljudbilder.

Du tycker det är kul. Jävla blasfemi snack.
Detta är blodigt allvar. Man måste ha bästa möjliga ljudkvalitet annars ska man hålla käften och låta andra snacka och spela musik. Låter kanske sjukt men jag kan lova dig att om jag får sitta i ett hörn och spela lite dov dundermusik som förbättras med plugins... så kommer du och dina polare hamna i så djupa diskussioner, eftersom varje gång ni inte har nått att säga, och bara lyssnar på vad nån annan säger, så blir ni höga som hus av musiken blandat med snacket, tills ni snackar näste gång och då hör ni ej musiken för stunden och hinner landa lite.

Det var nog därför jag hade bäst fester i stan, för jag körde alltid med dfx på den tiden, vilket gjorde att bäst ljud fanns alltid hos mig och dom som lärde sig av mig om appen.
Sure Al Gore, vi säger så.
Citera
2026-08-02, 17:52
Moderator
Amirons avatar
Citat:
2 kanals stereoljud var kung på 80-talet typ.
Nu är det viper4android och dolby atmos som är kungar som skapar ljudbilder som är så naturtrogna att det låter som musiker sitter i ring runt dig och spelar.

Enda sättet att få en förstärkare att bli en highend förstärkare som låter bättre än dom andra , är genom att bygga in en preamp och kompressor och lite smått och gott .. vilket separerad den från resten som inte gör sånt.

Deivalet eller vad dom heter, dom som tillverkar Phantom Gold högtalarna.. dom har ljudförbättrande programkoder i dom, som processar ljudet, och typ skapar en explosion av bas i mitten, på nått sätt som dom tydligen har patent på, och det resulterar i att relativt små högtalare låter som ett stort Pa-system.

Det handlar inte om vilken återgivning som du för tillfället anser vara ”kung”.
Det som har hänt är att folks lyssningsvanor har förändrats.
Numera är det det sk desktop audio formatet som gäller tillsammans med bärbart, medans flerkanal är på väg ut i periferin. Folk har helt sonika inte plats för de fullstora 2-kanals och hembio anläggningarna då vi blir mer trångbodda.

Vad som är high-end för dig, är inte samma sak som high-end för mig.

De heter Devivalet, och av de individerna som jag vet om att de håller på med Hi-fi och musik, så är det inte en enda av dem som använder elektronik eller högtalare från fransmännen.

Det som går hem hos dessa individer är elektronik från Accuphase och Audio Analouge bla. Högtalare från Marten Audio, TAD, Focal och allt gärna ihopkopplat med kablar från Nordost eller Jorma Design.
Och det där är en helt annan värld än den du dillar om med dsp och annat skit för att få upplevelsen av att artisten/bandet har en livekonsert i rummet där du lyssnar på musik
Citera
2026-08-02, 18:32
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Det handlar inte om vilken återgivning som du för tillfället anser vara ”kung”.
Det som har hänt är att folks lyssningsvanor har förändrats.
Numera är det det sk desktop audio formatet som gäller tillsammans med bärbart, medans flerkanal är på väg ut i periferin. Folk har helt sonika inte plats för de fullstora 2-kanals och hembio anläggningarna då vi blir mer trångbodda.

Vad som är high-end för dig, är inte samma sak som high-end för mig.

De heter Devivalet, och av de individerna som jag vet om att de håller på med Hi-fi och musik, så är det inte en enda av dem som använder elektronik eller högtalare från fransmännen.

Det som går hem hos dessa individer är elektronik från Accuphase och Audio Analouge bla. Högtalare från Marten Audio, TAD, Focal och allt gärna ihopkopplat med kablar från Nordost eller Jorma Design.
Och det där är en helt annan värld än den du dillar om med dsp och annat skit för att få upplevelsen av att artisten/bandet har en livekonsert i rummet där du lyssnar på musik

Folk säger samma sak om ackordföljder, som att det inte spelar roll. Det måste finnas harmoni mellan ackorden i övergångarna, om det ska vara skönt att lyssna på.

Min katt sover djupt liksom fast jag dunkar musik på ganska hög ljudnivå. Det hade inte varit så om allt ljud kom rakt ur högtalaren.. Därför får min viper4android sprida ut ljudet i hela rummet, vilket enligt vetenskapen gör att alla instrument låter både tydligt och som att dom är separerade, fast allt egentligen kommer från en enda högtalare.

Dsp vet jag inte ens vad det betyder och bryr mig ej. Jag är en audiophile som inte slutade uppgradera. Det finns alltid nån förbättring man kan göra, fast i appen , vilket förändrar hela ljudbilden. Tro det eller ej vilken högtalare det är spelar mindre roll.
Förstärkare har såklart en betydande roll i om högtalare kan leverera.. men själva högtalaren kan få en signal som egentligen ska låta ut en betydligt dyrare högtalare som har extremt dyra ljudförbättrare som kompressorer och allt som används på konsert.
Artister kommer ju inte konsert utan ljudförbättrare som kompressorer, för dom kan ju inte spela utan ljudförbättrarna som dom använder när dom repar i studion.

Ljudkvalitet är ljudkvalitet, oavsett vem som hör, precis som ackordföljder framkallar diverse känslor inom oss, som alla känner förutom tondöva människor som iof är fler än vad folk kan tro.
Det är universellt och anledningen till att ett finns vetenskap bakom ljudförbättringar och vetenskap bakom ackordföljder och hur man bygger dom enligt "manualen".. The cirle of fifths eller vad den heter.

Artisterna och audiophiles tramsar inte runt genom att förneka nån av dom. Båda har sin plats när det måste låta bra, som på konsert , i studios, relokaler och hemma hos audiofiler.

Alla andra kan bara ta lärdom av oss.. om ni vill uppnå ljud som gör er höga.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-02 kl. 19:18.
Citera
2026-08-02, 20:44
Medlem
DonFoldits avatar
Man kan koppla en kompressor så att den sänker volymen på alla andra i instrument varje gång kicken sparkar, det är faktiskt ett populärt sätt för proffsen att göra kickljud som låter bättre.
När man sen lyssnar med viper4android som är inställt rätt, då hör man det, hur kicken och basen har huvudrollen och får tala mer än andra instrument.
Det känns som att kicken är centrerad i rummet, och det är på grund av artisten gjorde det så.
Man hör det inte att kicken aktiverar en kompressor som trycker ner volym på alla andra instrument.. MEN man känner det i att kicken får mer oumpf.
Citera
2026-08-02, 22:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte alltså. Jag hade en gång en kund som hade en sån monsterdyr anläggning och jag har aldrig för eller senare hört Bachs Air låta så fantastiskt. Jag var skeptisk först och hade alltid tänkt att ljud kan bara låta 'så bra' men ack vad fel jag hade.

Jo så kan det såklart vara.
En del audiofiler har fått till det och vet vad dom pysslar med. Men många är som raka motsatsen.
Citera
2026-08-02, 23:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
En del audiofiler har fått till det och vet vad dom pysslar med. Men många är som raka motsatsen.
Ja, det tvivlar jag inte en sekund på.
Citera
2026-08-03, 07:20
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull

Man kan inte nöja sig gällande ljudkvalité.
Det måste låta så bra som man kan få det att låta med verktygen man har.
Där skiner viper4android, eftersom den ger användaren så många sätt att förändra ljudbilden, att en audiofil kan sitta i timmar och pilla, tills det verkligen låter magnifikt.
Då trivs audiofilen, när hen lyckas och känner det i ren ljudkvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in