Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Du tänker i termer av folk med mer pengar än vett. Det här är ingen pålitlig marknad.
Folk som köper objekt för åttasiffriga belopp är VD:ar och andra ämbetsmän, men även de tar lån. Så priset har definitivt betydelse.
Har aldrig påstått att knegaren från Midsommarkransen som sitter med miljonlån på en liten lägenhet skall kunna göra resan till en vindsvåning i Gyllene triangeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Jag har svårt att tro dig.
Inga problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Jag tror att du har sett lite för många Hollywoodfilmer där huvudkaraktären kommer in med checkhäftet och ber vederbörande att namnge ett godtyckligt pris. Det är inte så här verkligheten fungerar.
Här är mitt ursprungsinlägg.
"Här påverkar ju hur stor andel av ens nettoförmögenhet som primär bostaden utgör.
Är det 5% så lär det ju dröja innan man säljer, så länge inte planen är att byta upp sig eller byta marknad."
Generellt så gäller. Ju exklusivare objekt, ju svårare för köpare att hitta substitut och säljaren kan sätta priset. Sen finns det ju alltid gränser för vad folk (även rika) är villiga att betala.
Dock, med mer exklusiva objekt så köper man ju (troligen) för att hålla en längre tid. Tippar man då att priserna kommer stiga så är det ju inte orimligt att betala premium för att stänga affären nu.