2026-09-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Hehe, såklart du gör gamle man.
Det är därför som SVT har nyhetsartiklar om att amorteringskravet först infördes 2016 och inte på 90-talet, SVT spelar med i min fantasivärld

Din svenska är ohyggligt dålig och det är knappt att läsa vad du skriver.
Att läsa dina texter är som att vara en förskolelärare utan betalning så vill du att jag skall rätta dina alster så du gott betala för det

Cry me a river
Unga idag har upplevt:
-IT bubblan år 2000
-Globala finanskrisen 2008
-Statsskuldskrisen i sydeuropa 2012
-Flyktingkrisen 2015
-Corona-pandemin 2019/2020
-Ukrainakriget 2022
-Irankriget 2026

Och ovanpå allt detta har vi en bostadskris som skapats av att boomers fått för sig att bostäder som de kunde köpa billigt som fan nu helt plötsligt skall vara investeringar, vilket innebär att många unga har sett sitt sparande på börsen öka mindre än bostadspriserna till följd av en artificiell bostadsprisuppgång med syfte att överföra rikedom från unga till äldre

Den enda riktiga krisen boomers genomled i Sverige var bostadskraschen på 90-talet och den kom till för att boomers inte riktigt förstod att det inte är avsevärt smart att låna 100% på en bostad och inte amortera...
Boomers förtjänar noll empati för de hade det väldigt lätt och de är direkt orsak till varför det är så svårt idag för yngre

Det är fantastiskt enastående att du inte lyckas förstå nånting öht i den här världen. Vill du visa på de kausala samband som endast finns i din hjärna för att visa nån giltighet i det boldade? Kolla med din ai-agent. Gärna två.
Citera
2026-09-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det är fantastiskt enastående att du inte lyckas förstå nånting öht i den här världen. Vill du visa på de kausala samband som endast finns i din hjärna för att visa nån giltighet i det boldade? Kolla med din ai-agent. Gärna två.
Det enda du bidrar till tråden med är din dryga attityd och eftersom du anklagar mig för att använda AI så kan du väl fråga själv vad som orsakade finanskraschen på 90-talet

För alla som inte är ekbo och faktiskt kan tänka så finns svaret väldigt, väldigt nära:
"Bankerna höll inte igen. Folk fick låna till både hus och lägenheter med ganska lösa säkerheter. Det fanns till och med ränteavdrag – 50 % av räntekostnaden kunde dras av. Det gjorde det ännu mer lockande att låna.

"Hushållen drogs ju med i den här optimismen. Det är klart att det är lätt att leva sig in i – om det är enkelt att köpa ett hus eller en stor lägenhet i ett attraktivt läge, och det är lätt att låna om man har ett jobb och förväntar sig löneökningar framöver – ja, då lånar man ju och tar på sig skulder. Det var den allmänna stämningen i Sverige vid den här tiden, särskilt i storstäderna."

Men någonstans började oron växa.
I september 1990 ställde finansbolaget Nyckeln in alla betalningar. Det blev startskottet för 90-talskrisen. Fastighetspriserna rasade. Kommersiella fastigheter tappade över 50 % i värde. Bankerna, som var fulla av fastighetslån, fick panik.
"
Härinne däremot lyser logiken med sin frånvaro för du lyssnar på ekbo!
Mannen som påstår att utökad efterfrågan inte leder till högre priser och att facken har laglig rätt att utöva utpressning
Den tvivelsutan mest obegåvade personen härinne som öppet erkänt att han inte bryr sig om fakta.

Ta nu hjälp av AI för att förklara grundläggande ekonomi för dig och sluta lyssna på ekbo, han vet nog inte ens vad en piggelin kostar

Vill du inte läsa en så lång text, ag vet att läsning är inget du gillar så är det mer kortfattat här:
"Under framförallt 80-talet ökade värdet på fastigheter kraftigt. Detta primärt på grund av den avreglerade kreditmarknaden vilket gjorde de lättare att låna. Det fanns helt enkelt mer pengar i omlopp som kunde investeras i fastigheter. När priserna gick upp kraftigt blev den allmänna tanken att investeringar i fastigheter bara kunde gå uppåt, vilket ökade investeringsviljan ytterligare.

Det byggdes till och med fastigheter där förväntade hyresintäkter inte skulle täcka de löpande kostnaderna för fastighetsbolagen. De räknade helt enkelt med att hantera detta med en kommande prisökning och detta skapade en fastighetsbubbla
. "
Får se om ekbo har någon idiotisk teori om detta, kanske var det facken som krävde för hög lön så ekonomin kraschade eller så var det nordkorea!

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men tänk om du vill ta tag i ditt liv, som jag själv berätta hur du kan göra, tänk jag är en simpel snickare ändå kan jag navigera på bostadsmarknaden
Du är ju levande bevis för hur lätt det var förr
En simpel snickare med stavförmåga som en förskoleelev klarade av att köpa bostad förr i tiden.
Det är så det skall vara, jag vill att även människor med din begränsade begåvning skall kunna ha råd att bo.
Citera
2026-09-25, 23:14
Medlem
Citat:
Det enda du bidrar till tråden med är din dryga attityd och eftersom du anklagar mig för att använda AI så kan du väl fråga själv vad som orsakade finanskraschen på 90-talet

För alla som inte är ekbo och faktiskt kan tänka så finns svaret väldigt, väldigt nära:
"Bankerna höll inte igen. Folk fick låna till både hus och lägenheter med ganska lösa säkerheter. Det fanns till och med ränteavdrag – 50 % av räntekostnaden kunde dras av. Det gjorde det ännu mer lockande att låna.

"Hushållen drogs ju med i den här optimismen. Det är klart att det är lätt att leva sig in i – om det är enkelt att köpa ett hus eller en stor lägenhet i ett attraktivt läge, och det är lätt att låna om man har ett jobb och förväntar sig löneökningar framöver – ja, då lånar man ju och tar på sig skulder. Det var den allmänna stämningen i Sverige vid den här tiden, särskilt i storstäderna."

I september 1990 ställde finansbolaget Nyckeln in alla betalningar. Det blev startskottet för 90-talskrisen. Fastighetspriserna rasade. Kommersiella fastigheter tappade över 50 % i värde. Bankerna, som var fulla av fastighetslån, fick panik.
"
Mannen som påstår att utökad efterfrågan inte leder till högre priser och att facken har laglig rätt att utöva utpressning
Den tvivelsutan mest obegåvade personen härinne som öppet erkänt att han inte bryr sig om fakta.

Ta nu hjälp av AI för att förklara grundläggande ekonomi för dig och sluta lyssna på ekbo, han vet nog inte ens vad en piggelin kostar

Vill du inte läsa en så lång text, ag vet att läsning är inget du gillar så är det mer kortfattat här:
"Under framförallt 80-talet ökade värdet på fastigheter kraftigt. Detta primärt på grund av den avreglerade kreditmarknaden vilket gjorde de lättare att låna. Det fanns helt enkelt mer pengar i omlopp som kunde investeras i fastigheter. När priserna gick upp kraftigt blev den allmänna tanken att investeringar i fastigheter bara kunde gå uppåt, vilket ökade investeringsviljan ytterligare.

Det byggdes till och med fastigheter där förväntade hyresintäkter inte skulle täcka de löpande kostnaderna för fastighetsbolagen. De räknade helt enkelt med att hantera detta med en kommande prisökning och detta skapade en fastighetsbubbla
. "
Får se om ekbo har någon idiotisk teori om detta, kanske var det facken som krävde för hög lön så ekonomin kraschade eller så var det nordkorea!

En simpel snickare med stavförmåga som en förskoleelev klarade av att köpa bostad förr i tiden.
Det är så det skall vara, jag vill att även människor med din begränsade begåvning skall kunna ha råd att bo.
Det är exakt detta jag motbevisa, jag har lagt ut min adress jag har lagt ut fastighetet jag har bevisat hur stor vinstutvekling bostaden haft, dvs inte bara jag utan samtliga som sålt , dessa har haft närmare 1 miljon i vinst senaste 6-7 åren liksom jag, det jag bevisa är att det spelar ingen roll under vilken tid du köpt din bostad, finns det en vinst att tjäna, dvs som en aktie på börsen , det gäller bara o kunna läsa den rätt.
Citera
2026-09-25, 23:20
Medlem
Citat:

"

. "

Jojo, det är även skillnaden jag är företagare och du inte är det, varav jag tog upp ex Kamprad, vi läser helt enkelt markanden på olika sätt du och jag. du kan inte läsa in kunskapen jag har hur än mycket du hade vilja.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-25 kl. 23:23.
Citera
2026-09-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så har det ju alltid varit mer eller mindre. Unga har varit fattigare än äldre som jobbat ett helt liv och kanske är skuldfria, men de har sin ungdom och tiden framför sig. Så köp nu, fortsätt jobba i 40 år, så kanske du är där också så småningom. Destruktiv avundsjuka leder ingenstans.

Det är tvärtemot vad du tror. Jag argumenterar inte utifrån min personliga situation. Förutom det är jag dessutom tveksam till att det är ett bra råd, iallafall generellt. Om man planerar att bo i samma bostad lång tid spelar kortsiktiga prisförändringar liten eller ingen roll - vilket har diskuterats ganska nyligen.

Det finns däremot massvis av lägenheter där jag ställer mig tveksam till att tanken faktiskt är att bo långsiktigt. Jag tänker i första hand på alla små lägenheter, tex under 35-40m2. Om man är 25 år och köper en sådan har jag svårt att se att planen är att bo där tills man flyttar till äldreboendet.

Det är förstås inget fel att bo i en mindre lägenhet. Ibland måste man ha någonstans att bo, och det kanske är enda möjligheten. Så inget ont om små lägenheter i sig eller de som bor i dem, men jag har svårt att tro att majoriteten som köper en liten lägenhet gör det med avsikten att bo där så pass länge.
Citera
2026-09-26, 11:12
Medlem
KastlosaBerits avatar
Hur många kvadratmeter bor ni på per skalle? Om ni räknar in hus, lägenhet och sommarstuga? Husbåt? Jag bor på - totalt - 93 kvadrat och bävar inför hur dyrt det kan bli. Jag tror det ska bli dyrare och dyrare så att vi alla trycker ihop oss så smått som möjligt. Jag ser nackdelar med det här såsom att man inte kan ha plats längre för roliga saker såsom bilbana, vävstol eller vad man nu har som hobby.
Citera
2026-09-26, 11:28
Medlem
https://fastighetstidningen.se/nyhet/skiljeman-rekommenderar-284-procent-infor-2027/

Skiljeman rekommenderar 2,84 procent inför 2027

De första skiljemannabeskeden i förhandlingar mellan Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen inför 2027 innebär hyresjusteringar på i snitt 2,84 procent i 17 kommuner.
Citera
2026-09-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzatura
80 % av den här tråden består av boomers som tror de fått sin miljonvärdeökning pga att de är smarta, inte haft tur.
Så som?
Har inte direkt märkt att några refererat till någon slags smarthet.

Citat:
Sen fattar de inte att det inte är rimligt att marknaden inte kommer fortsätta enligt samma kurva.
Vad är det som skall upphöra då?
Hade ju varit bra om du förklarat det.

Ska Byggnads sluta tvinga upp lönekostnaderna?

Och ska folk sluta vilja bo mer centralt?

Så länge inte det ändrar sig så kommer priserna att stiga (där folk vill bo).

Men där massan inte är så intresserad av att bo är det ju väldigt låga priser.

Citat:
Och så har de mage att tycka att unga människor är bortskämda och borde flytta ut i spenaten där det inte finns jobb.
Som nämndes så hade Piteå klart lägre arbetslöshet än rikssnittet.

Sedan ankommer det på ungdomarna att starta företag och driva upp.
Ingvar Kamprad var 17 år när han startade IKEA. I Agunnaryd. Just ute i spenaten.

Och Clas Ohlson vet väl alla att dom började i Insjön.
Citera
2026-09-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Priser på lägenheter i Stockholms län med pendlingsavstånd runt en halvtimme till Stockholm city ligger på klart överkomliga nivåer. I många fall är det trevligare att bo där, än att trängas inne i stan. Så klart får yngre som inte har massa stålar med sig hemifrån börja där och jobba sig upp, precis som varje normal människa gör på bostads och arbetsmarknaden. Det gjorde jag och många, många med mig och vi gnällde inte.
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/kungsangen/trombonstigen/670182?utm_source=hemnet&utm_medium=referral&utm_c ontent=listing&utm_campaign=knapp_lasmer&referrer= hemnet
Ja. https://www.booli.se/annons/5384033
880k för 32 kvm i Tumba. Med krypavstånd till pendeln.
Lägger man in 88k i kontantinsats och lånar resten blir det inkl avgift ca 4884/månad. Vilken ung person med fast arbete har nu inte råd med det då?

Nej, här kommer det istället bli gråt om att det är ju orimligt långt bort och ingen går med på att pendla så länge (trots att det är under snittet i restid).

Och sådan här lgh har ju visats hur många ggr som helst i diskussionen. Men de som gnäller verkar vara extremt giriga och bortklemade. Inga uppoffringar är acceptabla, och allt skall serveras på sliverfat.
Citera
2026-09-26, 12:30
Medlem
Citat:
Hehe, såklart du gör gamle man.
Det är därför som SVT har nyhetsartiklar om att amorteringskravet först infördes 2016 och inte på 90-talet, SVT spelar med i min fantasivärld
Eftersom du blev helt ställd har du i efterhand fantiserat ihop att det handlade om amorteringskrav. Vilket inget av det som skrevs gjorde. Krävs mycket mentala defekter för att det skall bli så extremt.

Citat:
Och ovanpå allt detta har vi en bostadskris som skapats av att boomers fått för sig att bostäder som de kunde köpa billigt som fan nu helt plötsligt skall vara investeringar, vilket innebär att många unga har sett sitt sparande på börsen öka mindre än bostadspriserna till följd av en artificiell bostadsprisuppgång med syfte att överföra rikedom från unga till äldre
Stämmer inte det minsta. Jag har ju länkat till hus du kan köpa för 250-500 kSEK. Men det klarar du inte ens av att hantera. Och istället börjar yra om namnet på orten. När boomers skulle köpa sig något var det ju de här husen det handlade om. Boomers bodde på de här orterna. Och nu när boomers säljer försöker Wallincus och DViking mfl att lura i andra att 250-500 kSEK är ett svindlande överpris. Och som är omöjligt för dagens 35 åringar att betala.

Ja, det är nivån som Wallincus och DViking ligger på.

Citat:
Den enda riktiga krisen boomers genomled i Sverige var bostadskraschen på 90-talet och den kom till för att boomers inte riktigt förstod att det inte är avsevärt smart att låna 100% på en bostad och inte amortera...
Det som är lite oklart här är varför Riksbankens valutareserv förbrukades pga bostäder i Sverige.

Problemet som uppstår när Wallincus söker rätt på en bisats i en blogg och misstolkar, så stämmer det väldigt dåligt med vad som hände i verkligheten.

Det är väldigt känt varför Riksbankens valutareserv förbrukades. Men det har inget med bostadspriser att göra. Det har istället att göra med orsaken till den sk 90-talskrisen. Men orsaken har inget med bostadspriser att göra. Det var helt andra mekanismer som stod bakom den.
Citera
2026-09-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Eftersom du blev helt ställd har du i efterhand fantiserat ihop att det handlade om amorteringskrav. Vilket inget av det som skrevs gjorde. Krävs mycket mentala defekter för att det skall bli så extremt.
Hehe, kul att se att du kör en ekbo-klassiker där istället för att erkänna att du har fel försöker ändra fakta i efterhand.
Lått oss titta på vad som faktiskt sades av SkogsSaab som du höll med om:
Postat av SkogsSaab 2026-09-22, 15:39:

"Kostnaderna för att låna pengar och krav på amortering var betydligt tuffare under första halvan 90talet jämfört med idag."

Jag avfärdade detta med bevis, självklart för det är rent trams och fick svaret:
Postat av SkogsSaab 2026-09-22, 19:41:
Fram till mitten av 90talet så fick du låna max 75% av bostadens värde med bostaden som säkerhet, det lånet skulle avbetalas på 30år d.v.s drygt 3% amortering.

Till detta hejdlösa nonsens för det fanns verkligen inget amorteringskrav på 3% på 90-talet så kommenterade du:
Postat av ekbo251 2026-09-23, 21:48:
SkogsSaab har rätt.
Som vanligt kan du inte ta in information. Och kan inte tänka heller.

Så jo, det är tvivelsutan ett amorteringskrav som diskuterades och något sådant fanns inte på 90-talet.
Anledningen till att du försöker flytta målstolparna nu är för att du troligtvis inser att det han sade var oerhört dumt och felaktigt men du har någon mental låsning som gör att du inte kan inse att du har fel

Det är heller inte svårt att se vad som får SkogsSaab att säga detta heller, jag påtalade det förut att han är en boomer som du och barf. Han kan endast och enbart tänka på dig själv och utifrån sin upplevelse.
Han fick säkert höra från banken att han skulle amortera 3% på 90-talet och eftersom han inte förstår något utöver sig själv är detta som att det finns ett amorteringkrav på 3%

Citat:
Stämmer inte det minsta. Jag har ju länkat till hus du kan köpa för 250-500 kSEK. Men det klarar du inte ens av att hantera. Och istället börjar yra om namnet på orten. När boomers skulle köpa sig något var det ju de här husen det handlade om. Boomers bodde på de här orterna. Och nu när boomers säljer försöker Wallincus och DViking mfl att lura i andra att 250-500 kSEK är ett svindlande överpris. Och som är omöjligt för dagens 35 åringar att betala.
I piteå ja, vilket inte är där bostadsbristen är!
Folk behöver ha bostäder där jobben finns...något som förklarats för dig tiotals gånger om när du förvirrat ifrågasätter bostadsbristen!
Och ja, boomers kräver svindlande överpriser för sina boenden. Något som inte är ett dugg främmande för folk som kan grundläggande matematik och kan avgöra vad som ökar snabbast.
"Värdet på en genomsnittlig villa i Sverige har ökat med 302 procent sedan millennieskiftet. Under samma period har Stockholmsbörsen givit en genomsnittlig avkastning på 139 procent.
Den genomsnittliga löneökningen de senaste tjugo åren har givit betydligt mindre i plånboken än både börsen och bostadsmarknaden. Under perioden 2000–2021 ökade medianlönen i Sverige med 83 procent."

Så bara så att alla förstår, du har alltså svårt att förstå vilken av siffrorna 302% och 83% som är störst.
Det är begränsningen i din begåvning och det är skrämmande

Nu börjar du tjuta om att Kamprad startade företag på mindre ort, gjorde du och alla dina boomer-kollegor det?
Nej, ni köpte billiga hus i stora städer och gick till jobbet!
Absolut hybris att tro att ni som knappt kan slänga ihop två meningar är att jämföra med vår tids största entreprenörer

Citat:

Det som är lite oklart här är varför Riksbankens valutareserv förbrukades pga bostäder i Sverige.

Problemet som uppstår när Wallincus söker rätt på en bisats i en blogg och misstolkar, så stämmer det väldigt dåligt med vad som hände i verkligheten.

Det är väldigt känt varför Riksbankens valutareserv förbrukades. Men det har inget med bostadspriser att göra. Det har istället att göra med orsaken till den sk 90-talskrisen. Men orsaken har inget med bostadspriser att göra. Det var helt andra mekanismer som stod bakom den.
Om det nu är oklart för dig varför söker du inte upp fakta?
Just det ja, du gör inte sånt!

Tillåt mig att göra det åt dig, jag presenterade två fina källor för barf som bortom allt tvivel framlyfter att det var en bostadsbubbla som blåstes upp och sprack på 90-talet som orsakade krisen.
Skall vi se vad forskare säger om det hela:
"Före avregleringen av kreditmarknaden hindrade bankernas utlåningstak de flesta svenskar från att låna pengar, även till bostäder. Efter 1985 började hushållen plötsligt låna pengar som aldrig förr. Företag och privatpersoner investerade lånade pengar i både aktier och fastigheter, både i Sverige och utomlands. Det ledde till snabbt ökade fastighetspriser, räntor och aktiekurser, men det ledde också till en bubbla och den brast."
Varför förbrukades valutareserven då?
Den förbrukades av Riksbanken som försökte försvara den fasta kronkursen man hade på den tiden och det gjordes genom interventioner på valutamarknaden där man sålde utländsk valuta (ur reserven) och köpte kronor för att stötta kursen. Säljer du utländsk valuta så minskar din valutareserv (chockerande faktum jag vet).

Detta ändrar inte att det var avregleringen på kreditmarknaden som gav upphov till ökad utlåning som tryckte upp tillgång och bostadspriser i en enorm bubbla som sedan sprack dramatiskt.

Svara gärna på min fråga som jag ställde för länge sedan; vad är det för fel på dig?
Du kan uppenbarligen inget alls och du ställer frågor och sedan motsätter du dig fakta kring vad som faktiskt stämmer.
Citera
2026-09-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jojo, det är även skillnaden jag är företagare och du inte är det, varav jag tog upp ex Kamprad, vi läser helt enkelt markanden på olika sätt du och jag. du kan inte läsa in kunskapen jag har hur än mycket du hade vilja.
Du är ingen entreprenör som Kamprad, du är en boomer-snickare med dyslexi som haft tur att kunna köpa bostäder innan de blev för dyra.
Tur är allt du har och du skall vara djupt tacksam för din tur, hade du varit ung idag hade du inte haft en chans på bostadsmarknaden.
Du hade gått till jobbet och dragit hem din lön och sedan undrat varför bostäder kostar 60x din bruttoårslön och fått bo i ett attefallshus för 16 000 kr på någons tomt

Här är ett boktips som du kanske kan läsa in, om du nu klarar av att läsa:
"– De tydligaste vinnarna är bankerna som ökat sin intjäning enormt på bolånen. Vinnare är naturligtvis också de som haft turen att leva på rätt plats vid rätt tidpunkt och därmed gjort sig en förmögenhet på att bo. Men även dessa har ofta barn och barnbarn som nu har svårt att skaffa sig ett boende. Höga bostadspriser kan ses som en straffskatt på unga och det är kanske inte så man skapar framtidstro. Men kostnaden drabbar hela samhället, att svensk ekonomi gått så dåligt de senaste tre åren beror mycket på att vi har så mycket lån som blev dyra när räntan steg."

Ren tur, med andra ord
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-26 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in