2026-08-02, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det du säger är legitimt om det sålts typ 19 bostäder i område X, nu har det alltså sålts ~320 stycken (bara på Hemnet) inom tullarna i juli. Även rensat för säsongsvariationer är fallet anmärkningsvärt precis som SBAB:s chef Boije själv påpekar.

Gäller Storstockholm väl? 26 komuner
Citera
2026-08-02, 15:26
Medlem
DVikings avatar
Marknaden prisar in 3 räntehöjningar ā 25 bps fram till slutet av 2027.

Förmodligen i underkant dock när prisdriven inflation kommer under 2027 och Riksbanken tvingas parera lite extra så tänk er en styrränta på 3%+ andra halvan av 2027.
Citera
2026-08-02, 15:29
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Så är det. Nu som då så sitter slemmet och dess bihang fastklistrade och lika bittra nu som då att de inte har investerat i sitt eget boende utan sitter på svarte Petter (hyresrätt) där någon annan tjänar pengar på dem. Vi andra har gjort tvärtom och tjänat rejält över åren. Primärt genom att betala till oss själva!

Hur mycket tjänar min värd på min 9 000-kronorshyra för en 4:a på Östermalm? :-) Medan jag bor gratis i princip, betalar br-köparen (kaenkelberrie) 25 000 kr/mån exkl. amortering och låser upp miljoner i kontantinsatser för samma lägenhet i br-form. Han lever verkligen upp till sitt namn som kånkelbäret i bolånehandläggarens rövhål som glatt skrattar hela vägen till valvet.

Ps. Om man är realistisk; Hur stort bolån kan en medelålders man som titulerar sig som kånkelbäret verkligen besitta? Studielån lär iaf lysa med sin frånvaro.
Senast redigerad av slemhog 2026-08-02 kl. 15:38.
Citera
2026-08-02, 15:33
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Marknaden prisar in 3 räntehöjningar ā 25 bps fram till slutet av 2027.

Förmodligen i underkant dock när prisdriven inflation kommer under 2027 och Riksbanken tvingas parera lite extra så tänk er en styrränta på 3%+ andra halvan av 2027.
Låter rimligt. Jag räknar med i alla fall en punktökning i år. Men det lär väl bli senare på året. Antagligen i november eller december.
Citera
2026-08-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Du kan inte se en bostad som en portfölj värdepapper. Priset kan bara gå upp till den nivå köpare har råd att betala. Det är en hård gräns.

100 000 kr per kvm är mycket, men det är fortfarande något en knegare kan plocka ut ett lån för.

Låt oss undersöka dina siffror lite snabbt med en etta på 30 kvadrat.

100k/kvm = 3 miljoner
140k/kvm = 4.2 miljoner
300k/kmv = 9 miljoner

Vem är tänkt att förvärva den här ettan för 9 miljoner? Att bo i en etta är ju en skittillvaro till att börja med.

Kapitalismens mekanismer bryr sig inte om vad som känns rimligt eller vilken bostadsstorlek som ger mest livskvalitet. Priset sätts av vad den högsta betalningsvilliga köparen är beredd att betala, inte av vad en genomsnittlig löntagare har råd med.
Vi ser redan i dag försäljningar över 200 000 kr per kvadrat på vissa adresser i innerstan. Visst handlar det ofta om exklusiva objekt, men de visar att marknaden redan accepterar de nivåerna på rätt lägen. Det är en utveckling man behöver förhålla sig till, oavsett om man gillar den eller inte.
Dessutom är det inte bara löner som finansierar bostadsköp. Det finns gott om köpare vars föräldrar skjuter till en eller två miljoner i kontantinsats för att sonen eller dottern ska få en liten lägenhet på Birger Jarlsgatan eller någon annan prestigefylld adress. Det finns även gott om folk som gjort trevliga aktievinster de senaste 10-15 åren. Denna typ av kapital påverkar prisbilden minst lika mycket som inkomster.
Hela Sverige kommer naturligtvis inte att utvecklas så. Men det kommer att finnas fickor där marken i praktiken fungerar som en kapitaltillgång, precis som i New York, Paris eller London. Där köper man inte bara ett hem, utan en begränsad bit mark/yta i ett av stadens mest eftertraktade lägen. När utbudet är i princip låst vilket den är i många av dessa områden och efterfrågan fortsätter att finnas/öka så blir priset inte längre en fråga om hur många kvm man får utan om hur attraktivt objektet är för andra.
Citera
2026-08-02, 15:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Låter rimligt. Jag räknar med i alla fall en punktökning i år. Men det lär väl bli senare på året. Antagligen i november eller december.

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/79093

Det brukar bli som marknaden prissätter det m Så ja en höjning i år, men sen tror jag att prognosen skruvas upp för 2027 när prisdrivande kostnader kommer samt skattelättnader klingar av vilket leder till ett uppsving för KPIF.
Citera
2026-08-02, 15:58
Medlem
Citat:
Problemet är att marknaden inte bestäms av de som har det bra, utan de som har det värst.

Skulle en stor del av bostadsägarna behöva sälja till underpris så driver det ner marknaden.

Varför köpa grannens lägenhet som ligger ute för 3 miljoner när lånetorskens lägenhet ligger ute för 2 miljoner?

Och vad händer när du köper den billigare lägenheten? Jo, marknadspriserna går ner.

Vidare så är antalet köpare är också en begränsad tillgång. Köper de grannens lägenhet så köper de inte din.
Separata marknader kan samexistera då de inte har samma klientel. 
Är inte ovanligt med mikrolägen där en premiumbostad kan vara extremt mycket dyrare än en bostad i samma storlek bara någon minuts promenad bort. 
Dessutom är tidsperspektivet en premiumbostad innehas oftas längre, så kan motivera högre pris. 

Citat:
Jag tror även att det kommer bli svårt att få en lägenhet på 100 kvm såld för 30 miljoner eftersom det finns så få människor som har den mängden kapital att röra sig med som också är villiga att dumpa den mängden pengar på en lägenhet. Inte ens villorna i stan kommer upp till den nivån.
Samtidigt får man ju tänka på, hur mycket är 30 miljoner värt om 10 år?
15m räcker ju idag inte till ett (imho) större premiumobjekt i Stockholm.
Citera
2026-08-02, 16:10
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Kapitalismens mekanismer bryr sig inte om vad som känns rimligt eller vilken bostadsstorlek som ger mest livskvalitet.
Du menar att bostadsstorlek och livskvalité (förbindelser, parkering, osv.) inte är drivande när det kommer till bostadspriser?

Citat:
Priset sätts av vad den högsta betalningsvilliga köparen är beredd att betala, inte av vad en genomsnittlig löntagare har råd med.
Givetvis. Men vem är det som har råd med en etta för 9 miljoner? Och varför skulle den som har råd lägga 9 miljoner på en sketen etta? Du kan ju knappt bjuda hem någon till en etta.

Citat:
Vi ser redan i dag försäljningar över 200 000 kr per kvadrat på vissa adresser i innerstan. Visst handlar det ofta om exklusiva objekt, men de visar att marknaden redan accepterar de nivåerna på rätt lägen.
Nu vet jag inte om det här stämmer, och du får gärna hänvisa till källan. Men du nämnde 300 000 kr per kvadratmeter, inte 200 000. Och du kan ju inte jämföra slitna sekellägenheter med toppvåningar för att det rör sig inte om samma köpare...och definitivt inte ettor.

Citat:
Det är en utveckling man behöver förhålla sig till, oavsett om man gillar den eller inte.
Det är inte en utvecklig för det är inte samma sorts lägenheter.

Citat:
Dessutom är det inte bara löner som finansierar bostadsköp. Det finns gott om köpare vars föräldrar skjuter till en eller två miljoner i kontantinsats för att sonen eller dottern ska få en liten lägenhet på Birger Jarlsgatan eller någon annan prestigefylld adress.
  1. Det är inte alls vanligt att föräldrar sparar ihop en kontantinsats till sina barn.
  2. Om de gör det så brukar det röra sig om några hundra tusen. Inte miljonbelopp.
  3. En till två miljoner räcker inte som kontantinsats för en lägenhet som kostar nio miljoner.

Citat:
Det finns även gott om folk som gjort trevliga aktievinster de senaste 10-15 åren. Denna typ av kapital påverkar prisbilden minst lika mycket som inkomster.
Du kommer inte i närheten av 9 miljoner på 10 - 15 år, om du inte redan har mångmiljonbelopp på börsen.

Och har du kommit upp i 9 miljoner (vilket är ovanligt) så vill du antagligen ha kvar pengarna på börsen, men även om du vill lägga pengarna på ett boende så lägger du inte de på en sketen etta.

Citat:
Hela Sverige kommer naturligtvis inte att utvecklas så. Men det kommer att finnas fickor där marken i praktiken fungerar som en kapitaltillgång, precis som i New York, Paris eller London. Där köper man inte bara ett hem, utan en begränsad bit mark/yta i ett av stadens mest eftertraktade lägen. När utbudet är i princip låst vilket den är i många av dessa områden och efterfrågan fortsätter att finnas/öka så blir priset inte längre en fråga om hur många kvm man får utan om hur attraktivt objektet är för andra.
De här spekulationerna grundas i en väldigt bristande förståelse för hur Sveriges bostadsmarknad i relation till internationella marknader. Om vi tar t.ex. Billionaire's Row, så bor folk inte i dessa lägenheter, utan det är spekulationsobjekt med skatteförmåner. Men det rör sig inte heller om sketna ettor byggda för hundra år sedan. Utan det gäller specifikt nybyggda lyxobjekt.
Citera
2026-08-02, 16:31
Medlem
Citat:
Du menar att bostadsstorlek och livskvalité (förbindelser, parkering, osv.) inte är drivande när det kommer till bostadspriser?

Givetvis. Men vem är det som har råd med en etta för 9 miljoner? Och varför skulle den som har råd lägga 9 miljoner på en sketen etta? Du kan ju knappt bjuda hem någon till en etta.

Nu vet jag inte om det här stämmer, och du får gärna hänvisa till källan. Men du nämnde 300 000 kr per kvadratmeter, inte 200 000. Och du kan ju inte jämföra slitna sekellägenheter med toppvåningar för att det rör sig inte om samma köpare...och definitivt inte ettor.

Det är inte en utvecklig för det är inte samma sorts lägenheter.

1. Det är inte alls vanligt att föräldrar sparar ihop en kontantinsats till sina barn.
  2. Om de gör det så brukar det röra sig om några hundra tusen. Inte miljonbelopp.
  3. En till två miljoner räcker inte som kontantinsats för en lägenhet som kostar nio miljoner.

Du kommer inte i närheten av 9 miljoner på 10 - 15 år, om du inte redan har mångmiljonbelopp på börsen.

Och har du kommit upp i 9 miljoner (vilket är ovanligt) så vill du antagligen ha kvar pengarna på börsen, men även om du vill lägga pengarna på ett boende så lägger du inte de på en sketen etta.

De här spekulationerna grundas i en väldigt bristande förståelse för hur Sveriges bostadsmarknad i relation till internationella marknader. Om vi tar t.ex. Billionaire's Row, så bor folk inte i dessa lägenheter, utan det är spekulationsobjekt med skatteförmåner. Men det rör sig inte heller om sketna ettor byggda för hundra år sedan. Utan det gäller specifikt nybyggda lyxobjekt.

Du blandar ihop vad som är rationellt för den genomsnittliga köparen med hur marginalprissättning fungerar.
Om det finns tillräckligt många köpare som värderar en specifik adress högre än fler kvadratmeter är det deras betalningsvilja som sätter marknadspriset. Marknaden prissätts i marginalen, inte efter medianinkomsten.
Du frågar vem som köper en etta för nio miljoner. Svaret är inte "den genomsnittlige svensken", och det behöver det inte heller vara. Det räcker med att det finns tillräckligt många kapitalstarka köpare för att skapa den prisnivån. Det är precis så alla premiumsegment fungerar.
Du invänder att 200 000 kr/kvm inte är 300 000 kr/kvm. Det är korrekt, men det bemöter inte min poäng. Jag sa att vi om ungefär tio år sannolikt kommer att se försäljningar över 300 000 kr/kvm på vissa adresser. Att marknaden redan accepterar nivåer över 200 000 kr/kvm visar att sådana prisnivåer inte är någon ekonomisk omöjlighet. Den enda frågan är om utvecklingen fortsätter.
Att dagens objekt ofta är exklusiva förändrar inte den underliggande mekanismen. Kvadratmeterpriset bestäms inte enbart av standard utan av kombinationen läge, utbud och betalningsvilja. En unik adress kan vara lika exklusiv som en unik bostad.
Jag har heller aldrig påstått att miljonstöd från föräldrar är normen. Jag säger att det existerar i en omfattning som påverkar marginalpriserna på attraktiva adresser. Det krävs inte att majoriteten får hjälp. Det räcker att en relativt liten grupp gör det.
Samma sak gäller kapital. Jag menar inte att en vanlig småsparare förvandlar några hundra tusen till nio miljoner. Jag syftar på entreprenörer, arv, företagsförsäljningar, bonusar och kapitalvinster. Bostadsmarknaden gör ingen skillnad på om pengarna kommer från lön, arv eller en lyckad exit.
Jag har inte heller påstått att Stockholm blir Manhattan. Jag säger att samma ekonomiska krafter verkar här, om än i mindre skala. Begränsat utbud i kombination med växande kapital leder till stigande priser på de mest attraktiva adresserna. Det är ingen kontroversiell teori, utan grundläggande marknadsekonomi.
Det jag egentligen invänder mot är ditt påstående att en etta skulle ha ett naturligt pristak därför att "ingen vill bo så" eller "man kan inte ens bjuda hem folk". Marknaden bryr sig inte om sådana värderingar. Den bryr sig om hur många som vill köpa och vad den högsta betalningsvilliga köparen kan betala. Om tillräckligt många anser att adressen är värd premien kommer priset att spegla det, oavsett om andra tycker att det är irrationellt.
Det är också därför argument som "jag skulle aldrig betala så mycket" eller "det verkar orimligt" inte säger särskilt mycket om framtida prisnivåer. Priset avgörs inte av vad de flesta tycker är rimligt, utan av vad den högsta betalningsvilliga köparen är beredd att betala.
Citera
2026-08-02, 16:34
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Separata marknader kan samexistera då de inte har samma klientel.
Är inte ovanligt med mikrolägen där en premiumbostad kan vara extremt mycket dyrare än en bostad i samma storlek bara någon minuts promenad bort. 
Dessutom är tidsperspektivet en premiumbostad innehas oftas längre, så kan motivera högre pris.
Jag tror inte att du kan hålla uppe priserna på bostäderna på en address när priserna på en annan address "bara någon minuts promenad bort" faller. Och även om det hade varit så så spelar det inte någon större roll för värderingen, eftersom värderingen baseras på läget.

Sedan vill ju folk inte betala mer än vad de behöver.

Citat:
Samtidigt får man ju tänka på, hur mycket är 30 miljoner värt om 10 år?
15m räcker ju idag inte till ett (imho) större premiumobjekt i Stockholm.
Med en inflation på 2% per år så kommer 30 miljoner vara värt 24.6 miljoner om 10 år. Båda är fantasisummor.

Och att förlita sig på att miljardärer ska hålla uppe marknaden är ett tankefel. Du måste ha ett kontinuerligt flöde av köpare för att en sådan stor marknad ska fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Du blandar ihop vad som är rationellt för den genomsnittliga köparen med hur marginalprissättning fungerar.
Om det finns tillräckligt många köpare som värderar en specifik adress högre än fler kvadratmeter är det deras betalningsvilja som sätter marknadspriset. Marknaden prissätts i marginalen, inte efter medianinkomsten.
Du frågar vem som köper en etta för nio miljoner. Svaret är inte "den genomsnittlige svensken", och det behöver det inte heller vara. Det räcker med att det finns tillräckligt många kapitalstarka köpare för att skapa den prisnivån. Det är precis så alla premiumsegment fungerar.
Du invänder att 200 000 kr/kvm inte är 300 000 kr/kvm. Det är korrekt, men det bemöter inte min poäng. Jag sa att vi om ungefär tio år sannolikt kommer att se försäljningar över 300 000 kr/kvm på vissa adresser. Att marknaden redan accepterar nivåer över 200 000 kr/kvm visar att sådana prisnivåer inte är någon ekonomisk omöjlighet. Den enda frågan är om utvecklingen fortsätter.
Att dagens objekt ofta är exklusiva förändrar inte den underliggande mekanismen. Kvadratmeterpriset bestäms inte enbart av standard utan av kombinationen läge, utbud och betalningsvilja. En unik adress kan vara lika exklusiv som en unik bostad.
Jag har heller aldrig påstått att miljonstöd från föräldrar är normen. Jag säger att det existerar i en omfattning som påverkar marginalpriserna på attraktiva adresser. Det krävs inte att majoriteten får hjälp. Det räcker att en relativt liten grupp gör det.
Samma sak gäller kapital. Jag menar inte att en vanlig småsparare förvandlar några hundra tusen till nio miljoner. Jag syftar på entreprenörer, arv, företagsförsäljningar, bonusar och kapitalvinster. Bostadsmarknaden gör ingen skillnad på om pengarna kommer från lön, arv eller en lyckad exit.
Jag har inte heller påstått att Stockholm blir Manhattan. Jag säger att samma ekonomiska krafter verkar här, om än i mindre skala. Begränsat utbud i kombination med växande kapital leder till stigande priser på de mest attraktiva adresserna. Det är ingen kontroversiell teori, utan grundläggande marknadsekonomi.
Det jag egentligen invänder mot är ditt påstående att en etta skulle ha ett naturligt pristak därför att "ingen vill bo så" eller "man kan inte ens bjuda hem folk". Marknaden bryr sig inte om sådana värderingar. Den bryr sig om hur många som vill köpa och vad den högsta betalningsvilliga köparen kan betala. Om tillräckligt många anser att adressen är värd premien kommer priset att spegla det, oavsett om andra tycker att det är irrationellt.
Det är också därför argument som "jag skulle aldrig betala så mycket" eller "det verkar orimligt" inte säger särskilt mycket om framtida prisnivåer. Priset avgörs inte av vad de flesta tycker är rimligt, utan av vad den högsta betalningsvilliga köparen är beredd att betala.
Du får be om ursäkt om 10 år när det visar sig att du har fel. Har du rätt så ber jag givetvis om ursäkt.

Men det finns ingen poäng i att debattera dina siffror när de är grundade i vilda fantasier och inte i marknadsanalyser.
Senast redigerad av Tidvind 2026-08-02 kl. 16:42.
Citera
2026-08-02, 16:45
Medlem
Citat:
Problemet är att marknaden inte bestäms av de som har det bra, utan de som har det värst.
Kan vi inte säga: de som har det minsta överflödet eller liknande
istället för: de som har det värst.

Sedan är det så att de som har de lägsta intäkterna eller de som bränner hela inkomsten oavsett storlek kommer att bo i HR, och är därmed inte på marknaden.

Citat:
Skulle en stor del av bostadsägarna behöva sälja till underpris så driver det ner marknaden.
Ja men så är det ju. Restriktionerna mot renoveringslån gör ju att de som säljer objekt i "behov" av renovering, säljer till ett betydande underpris. (Mest pensionärer)

Citat:
Och vad händer när du köper den billigare lägenheten? Jo, marknadspriserna går ner.
Och det är precis det som LTO berättar här en gång i veckan eller så.

Citat:
Vidare så är antalet köpare är också en begränsad tillgång.
Ja, så är det och har varit. Iom att bankerna kräver att man sålt den man har innan dom går med på brygglån så är köparna inte så många.

Det har varit låg omsättning en tid. Men den bättrar väl på sig.

Och innan vi får se stigande priser i nämnvärt omfattning behöver nog ett inventory av osålda bostäder jobbas bort. Och det sker nog.

Citat:
Jag tror även att det kommer bli svårt att få en lägenhet på 100 kvm såld för 30 miljoner eftersom det finns så få människor som har den mängden kapital att röra sig med som också är villiga att dumpa den mängden pengar på en lägenhet. Inte ens villorna i stan kommer upp till den nivån.
Tja, fastighetsprisindex har ökat med en faktor 4.25 på 25 år. Så om 25 år lär väl den som kostar 7 mille idag säljas för 30 mille. Det är 5.9% per år. Dvs Byggnad löneökningar plus lite standardhöjning.

Alternativt lyckas vänstern orsaka stagnation i 30 år. Då står allt still. Och Sveriges dugliga driftiga personer lämnar landet för att söka lyckan i tillväxtländer.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-02 kl. 16:47.
Citera
2026-08-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
7,1% gäller Storstockholm. Vi är trots det nära ath.
En månad i juli och marknaden kraschar .. om det däremot fortsätter i aug och sep då är det en helt annat sak. Finns inget som talar för att det skulle hända att räntorna stiger igen, arbetslösheten ökar tydligt, reallönerna börjar falla, börsen faller kraftigt eller att utbudet av bostäder ökar extremt mycket. Tvärtom.
lol, flanders is that you

Vi är på väldigt höga nivåer på bostadsmarknaden vilket innebär att fallhöjden ner till rimlig värdering fortfarande är hög.
Vi får se vad augusti och september utvisar, det är inte omöjligt med en fin nedgång på 5-10% som sagt. Hoppas!

Uttalandet "finns inget som talar för att räntorna stiger igen" är väldigt roligt att läsa när man såg nyheten "Risk för höjda boräntor" publiceras igår på DN och "Skandia först ut med att höja bolåneräntor" dagen före det.

"SBAB:s chefsekonom Robert Boije kallar det ett startskott på vad som kan bli en serie räntehöjningar för svenska bolånebanker."

Så visst, bortsett från höjda räntor och höjda ränteprognoser så finns det inga tecken på att räntorna skulle gå upp...
Att du kallar mig pajas när du inte ens har koll på detta är skrattretande

Framtiden är äntligen lite ljusare nu när vi börjar få tecken på en rejäl nedgång på bostadsmarknaden och får vi en nedgång till i augusti tänker jag öppna en flaska champagne för att fira.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in