2026-08-02, 09:16
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbybrown1
Ganska intressant att läsa den här tråden i efterhand. Många trodde på en rejäl krasch men 2026 känns marknaden betydligt stabilare än för ett par år sedan

Visst är priserna höga och det är fortfarande tufft för förstagångsköpare men ränteläget har blivit bättre och många områden har återhämtat sig. Snarare en lång period av avmattning än den totala bostadskrasch som många förutspådde

Så är det. Nu som då så sitter slemmet och dess bihang fastklistrade och lika bittra nu som då att de inte har investerat i sitt eget boende utan sitter på svarte Petter (hyresrätt) där någon annan tjänar pengar på dem. Vi andra har gjort tvärtom och tjänat rejält över åren. Primärt genom att betala till oss själva!
Citera
2026-08-02, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det fetade: Utanför tullarna menar du väl?

Nej, inom tullarna backar nästan 3 % i juli.
Citera
2026-08-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Kraschen har redan kommit till förorterna (framför allt de sämre). Priserna är mycket lägre idag än "botten" 2022/23. Det syns inte så bra i statistiken i alla fall, men jämför lägenhet mot lägenhet eller spana på försäljningar i föreningen på Booli så blir det supertydligt.
BNP/Capita i fasta priser har inte stigit från 2021 i Sverige. (enl världsbankens data).
Då finns inte så mycket förutsättningar att betala mer för bostäder. Samtidigt lägger FI krokben för köpare när man ordnar så det är hopplöst att köpa renoveringsobjekt. Vilket gör att renoveringsobjekt rasat i pris. Och drar ned statistiken.

Den som vill renovera själv eller har gott om kapital över efter köp kan göra ett klipp.
(Men det är få idag som vill renovera själv. De flesta vill bara ha något dom kan knäcka vänner och bekanta med. Eller som en mäklarinna sa till mig: "De som är födda efter 1984 kan inte hålla i en hammare". Sonen berättade nyligen att i en bekants BRF hade någon frågat i chatten om det fanns någon i föreningen som visste hur man lagade en punktering på en cykel !! Kompetensen hos svenska folket har sjunkit drastiskt).

Citat:
Sedan har det gått väldigt bra för innerstaden som drar upp priserna.
Där handlar det mer om att hala upp tillräcklig kontantinsats.
Men där har det också stått ganska still i många år. Det är bara senaste månaderna som det krupit upp. Och det är väntat. För BNP-gapet krymper. Så vi borde redan ha sett mer uppgång. Troligen mest globalt elände som skrämmer folk. Eventuell måste vi vänta 2 år till tills Trump är borta.
Citera
2026-08-02, 09:54
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Nej, inom tullarna backar nästan 3 % i juli.

Helt normalt för säsongen. Folk har semester och lov och har inte tid/lust att gå på visningar under sommaren. Det är sen gammalt. Säsongsjusterat.
Citera
2026-08-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbybrown1
Ganska intressant att läsa den här tråden i efterhand. Många trodde på en rejäl krasch men 2026 känns marknaden betydligt stabilare än för ett par år sedan

Visst är priserna höga och det är fortfarande tufft för förstagångsköpare men ränteläget har blivit bättre och många områden har återhämtat sig. Snarare en lång period av avmattning än den totala bostadskrasch som många förutspådde
Väldigt intressant att läsa tråden där alla boomers sitter och mer eller mindre önsketänker om bostadspriserna.

Vi har fått en nedgång på 7,1% i Stockholm enligt Booli vilket förhoppningsvis bara är början på återhämtningen på bostadsmarknaden till mer normala priser och prognos på högre bolåneränta i framtiden.

Äntligen väntas bättre tider på bostadsmarknaden och det bästa av allt är att detta kommer förhoppningsvis slå hårdast mot de som varit dumma nog att tro att bostaden är en investering

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Så är det. Nu som då så sitter slemmet och dess bihang fastklistrade och lika bittra nu som då att de inte har investerat i sitt eget boende utan sitter på svarte Petter (hyresrätt) där någon annan tjänar pengar på dem. Vi andra har gjort tvärtom och tjänat rejält över åren. Primärt genom att betala till oss själva!
Ahh, den gamla felaktigheten som vägrar dö
Man kan inte "tjäna" pengar på att bo i sitt hus som går upp i värde, det är en gammal lögn som spreds för att folk inte skulle vara rädda för att buda upp bostäder och då ta större lån

Här är vad som egentligen händer med alla de som "tjänat" pengar på sina bostäder

"Svenska pensionärer sitter på bostadsvärden för omkring 2 500 miljarder kronor. Men pengarna finns inte på kontot – de sitter fast i villor, radhus och bostadsrätter. Och den som vill låna på bostaden kan få nej, trots miljonvärden. ”För många äldre blir bostaden en låst skattkista. Pengarna finns där, men är svåra att använda”, konstaterar Sandra Lillienberg, chef för 60plusbanken."

Älskar att skadeglada boomers sitter här och gottar sig över att bostadspriserna blir högre som om de tjänar på det, i själva verket är det bankerna som tjänar stora pengar på högre bostadspriser genom enorma bolån
Senast redigerad av Wallincus 2026-08-02 kl. 10:03.
Citera
2026-08-02, 10:02
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Väldigt intressant att läsa tråden där alla boomers sitter och mer eller mindre önsketänker om bostadspriserna.

Vi har fått en nedgång på 7,1% i Stockholm enligt Booli vilket förhoppningsvis bara är början på återhämtningen på bostadsmarknaden till mer normala priser och prognos på högre bolåneränta i framtiden.

Äntligen väntas bättre tider och bästa av allt är att

Ahh, den gamla felaktigheten som vägrar dö
Man kan inte "tjäna" pengar på att bo i sitt hus som går upp i värde, det är en gammal lögn som spreds för att folk inte skulle vara rädda för att buda upp bostäder och då ta större lån

Här är vad som egentligen händer med alla de som "tjänat" pengar på sina bostäder

"Svenska pensionärer sitter på bostadsvärden för omkring 2 500 miljarder kronor. Men pengarna finns inte på kontot – de sitter fast i villor, radhus och bostadsrätter. Och den som vill låna på bostaden kan få nej, trots miljonvärden. ”För många äldre blir bostaden en låst skattkista. Pengarna finns där, men är svåra att använda”, konstaterar Sandra Lillienberg, chef för 60plusbanken."

Älskar att skadeglada boomers sitter här och gottar sig över att bostadspriserna blir högre som om de tjänar på det, i själva verket är det bankerna som tjänar stora pengar på högre bostadspriser genom enorma bolån

Jag och många med mig har en ackumulerad vinst vid bostadsbyte vilket innebär att pengarna rullar in mellan bytena. Helt
Omöjligt att få till det sittandes i allmännyttan.
Sedan att du och dina gelikar i tråden hoppas på högre räntor (vilket skadar näringslivet och privatpersoner) så har Sverige uppenbarligen inte fått högre inflation eller andra farhågor som det yrades om i tråden.
Blir det slut på MÖ kriget på det hela så kommer räntesänkningar framöver också ligga i korten.
I övrigt kan jag konstatera att vårt hus gått upp flera procent senaste 6 månaderna.
Ni får hoppas att vänstern vinner till hösten så ALLA får det lika dåligt ! Blir bra
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2026-08-02 kl. 10:09.
Citera
2026-08-02, 10:06
Medlem
Citat:
Helt normalt för säsongen. Folk har semester och lov och har inte tid/lust att gå på visningar under sommaren. Det är sen gammalt. Säsongsjusterat.

Du visar stor okunskap och bara chansar. Utvecklingen juli jämfört med juni var positiv ALLA år i Storstockholm 2013-2020. Enda enskilda året med stort tapp är 2022, när priserna föll brett, då tappade Storstockholm -4,5 %. Det här är det största enskilda tapprt sedan minst 2013 även säsongsjusterat (-7,1 %).

Kolla SBAB Booli HPI.
Senast redigerad av LTO 2026-08-02 kl. 10:09.
Citera
2026-08-02, 10:07
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Du visar stor okunskap och bara chansar. Utvecklingen juli jämfört med juni var positiv ALLA år i Storstockholm 2013-2020. Enda enskilda året med stort tapp är 2022, när priserna föll brett, då tappade Storstockholm -4,5 %. Det här är det största enskilda tappet de sedan minst 2013 även säsongsjusterat (-7,1 %).

Kolla SBAB Booli HPI.

Går alltid att plocka ur enstaka månader men generellt så är mitt i sommaren ingen högsäsong för bostäder. Har du svårt att förstå varför?
Citera
2026-08-02, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Starka argument, när statistiken och fakta bevisar att du har fullständigt fel så besvaras det med floskler och svammel som försvar.

Vad är det för siffror du har som visar motsatsen till vad SCB säger som har tillgång till absolut mest information och statistik? Vad är det för medianvärde du pratar om? löner? förmögenhet? disponibel inkomst?

Det man ser när man zoomar ut är att den disponibla inkomsten ökar över tid, som den bör, något annat skulle tyda på att vi har katastrofala problem och en krympande ekonomi. Det säger ju ingenting om hur hushållen faktiskt har det.

När man sen lägger ihop grafen för disponibel inkomst och priserna på bostäder så får du en kurva som ser ut såhär och ingen med grundläggande förståelse för ekonomi skulle se det som rimligt:
https://www.scb.se/globalassets/bild1.png

https://www.scb.se/hitta-statistik/temaomraden/sveriges-ekonomi/fordjupningsartiklar_Sveriges_ekonomi/bostadsratten-allt-dyrare-i-forhallande-till-inkomst/

Vilket fullständigt urholkar hushållens ekonomi och köpkraft, vilket i sin tur kommer bli väldigt dåligt för ekonomin när folk inte lägger pengar på något annat än sin bostad och mat.

Att bostadsmarknaden fortsätter rulla på betyder inte att bostadsmarknaden är frisk, folk kommer alltid behöva någonstans att bo, folk anpassar sin ekonomi och offrar annat för att ha råd med bostaden man vill ha. Vi har nått den punkten att folk till och med väljer bort barn för att kunna ha råd med det boende man vill ha, vilket skapar ytterligare problem.

Att vi har en utveckling där kurvorna för antalet i fattigdom pekar spikrakt uppåt borde få varningsklockorna att börja ringa. Man bör rimligtvis kunna köpa boende utan att leva i fattigdom på grund av det och utan att behöva välja bort barn.

Hade man låtit marknaden jobba naturligt så hade den säkert redan kraschat för länge sedan. Men det ligger i alla politikers intresse att alltid pumpa liv i den för ingen regering vill vara den som kraschar marknaden och sätter folk i hemlöshet.

Så sent som i år fick vi nya regler som låter folk att låna upp till 90% av bostadens värde nu för att fortsätta pumpa liv i marknaden, nästa steg är väl 95% eller 100%. Även inkomstbaserade amorteringskraven plockades bort.
Ditt inlägg handlade om relativ fattigdom. Dvs att fler ligger ett viss nivå under medellön.
Och stiger medellönerna realt men bidragen inte följer med så kommer bidragstagare hamna längre under.
T ex nämndes det garantipensionärer i artikeln. Ja, den som inte har jobbat och betalat in pensionspremier kommer ligga på bidragsnivå. Och får vara tacksam över att kunna parasitera på andra.

Det är inget fel i att avståndet ökar. Och menar du att det är fel får väl du starta Snälla Bidragsfonden då, som du och alla andra som vill betala till mer bidrag betalar in till varje månad. Och så betalar den ut extra bidrag. Varsågod att sätta igång med det.

Men detta har inget med bostadsmarknaden att göra. De på garantipension köper inga bostäder. Sagt ifall du inte förstått det.

Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Att bostadsmarknaden fortsätter rulla på betyder inte att bostadsmarknaden är frisk
Har du pratat med Byggnads, Transport mfl fackförbund och talat om för dom att dom för se till att sluta driva upp byggkostnaderna och därmed bostadspriserna?

Om inte får du väl förklara för dom att dom inte är friska då.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-02 kl. 10:10.
Citera
2026-08-02, 10:09
Medlem
Citat:
Jag och många med mig har en ackumulerad vinst vid bostadsbyte vilket innebär att pengarna rullar in mellan bytena. Helt
Omöjligt att få till det sittandes i allmännyttan.
Dummaste jag hört i hela mitt liv.
Detta kanske är nyheter för dig men det går helt utmärkt att investera pengar om man bor i hyresrätt.

Jag har tjänat mina pengar genom investeringar på börsen och jag är ingen miljardär men långt över medel och jag är inte ensam eller unik. Många unga människor har intresse för börsen och investeringar

Boomers växte upp med billiga bostäder och blev lurade till att tro att bostäder skulle vara en investering, nu ser vi resultatet av detta i form av unga som inte har råd att flytta hemifrån för bostäder är så brutalt övervärderade och pensionärer som inte har pengar för de slängt bort dessa på dyra bostäder.

Citat:
Sedan att du och dina gelikar i tråden hoppas på högre räntor (vilket skadar näringslivet och privatpersoner) så har Sverige uppenbarligen inte fått högre inflation eller andra farhågor som det yrades om i tråden.
Blir det slut på MÖ kriget på det hela så kommer räntesänkningar framöver också ligga i korten.
I övrigt kan jag konstatera att vårt hus gått upp flera procent senaste 6 månaderna.
Ni får hoppas att vänstern vinner till hösten så ALLA får det lika dåligt ! Blir bra
Jag och de som tycker som jag hoppas på billigare bostäder.
Det är verkligen inte svårt att förstå
Bostäder är på tok för dyra och exceptionellt övervärderade till följd av årtionden med för låg ränta och en FOMO-spekulationshets på bostadsmarknaden.

Du hoppas på räntesäkningar men det lär inte bli så som det var förr
Allt talar mot högre bostadspriser, vilket är positivt för samhället.
Senast redigerad av Wallincus 2026-08-02 kl. 10:12.
Citera
2026-08-02, 10:11
Medlem
Citat:
Går alltid att plocka ur enstaka månader men generellt så är mitt i sommaren ingen högsäsong för bostäder. Har du svårt att förstå varför?

Från Boije själv:
"Bostadspriserna brukar visserligen dämpas under sommarmånaderna när folk är på semester och tar det lugnt och omsättningen bostäder blir lägre.

Men det har man tagit hänsyn till i index, enligt Boije.

– Prisraset för lägenheter är betydligt större än vad det brukar vara under sommaren, säger han.."
Citera
2026-08-02, 10:13
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Dummaste jag hört i hela mitt liv.
Detta kanske är nyheter för dig men det går helt utmärkt att investera pengar om man bor i hyresrätt.

Jag har tjänat mina pengar genom investeringar på börsen och jag är ingen miljardär men långt över medel och jag är inte ensam eller unik. Många unga människor har intresse för börsen och investeringar

Boomers växte upp med billiga bostäder och blev lurade till att tro att bostäder skulle vara en investering, nu ser vi resultatet av detta i form av unga som inte har råd att flytta hemifrån för bostäder är så brutalt övervärderade och pensionärer som inte har pengar för de slängt bort dessa på dyra bostäder.

Haha du är ju frånkopplad helt.
Jag bor fantastiskt bra och har en aktieportfölj som är rätt rejäl (relativt) vilket har varit möjlig tack vare amorteringar och värdehöjningar i bostaden över tid.
Du är en hycklare som skriver att aktier och investeringar inte inbegriper bostäder.
Bostäder är en investeringar som inte är
Mindre värd än att exvis investera i fastigheter på börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in