Citat:
Ursprungligen postat av
Fore1
Finns inget som talar för ras, bara larv.
Krigen och börsen gör det. Att hävda något annat är verklighetsfrånvänt.
Citat:
Stark maj juni, sämre objekt sålts i juli
Villor opåverkade
Lättade bolånekrav
De lättade bolånekraven är ju vad som står bakom den prisökning vi sett. KALP-kalkylen tillåter större lån.
Men det här betyder också att folk tar större lån, och en större del av hushållen blir högbelånade och därmed konjunkturkänsliga. Så när jobben väl börjar försvinna och räntan skjuter i höjden så konsumeras det mindre, vilket i sin tur leder till mer varsel, och ett eventuellt ras.
Citat:
Sänkt moms mat el drivmedel
Det här är en temporär åtgärd fram till valet, och har ingen egentlig påverkan på bostadsmarknaden.
Det här är definitivt till fördel men också något som kan skifta snabbt vid t.ex. en energipris.
Här är jag inte säker på vad du menar. Vi har sett en stark lönetillväxt i Sverige, men detta gäller alla västländer.
Citat:
Arbetslösheten på väg ner
Är den det? Den är lite lägre än vad den var förra året, men den är fortfarande hög i jämförelse med grannländerna.
Vi har en arbetslöshet på 9.9%.
https://borsvarlden.com/artiklar/arbetslosheten-i-sverige-uppgick-till-99-procent-i-juni-94-scb
Citat:
Byggs extremt lite
Det byggs rätt mycket i storstäderna, i alla fall lägenheter. Men jag tror inte heller att det här kommer ha någon större inverkan på bostadspriserna. I alla fall inte kortsiktigt. Högt belånade föreningar är ju en risk i sig.
Citat:
Iran och kriget där är den våta filten men framöver så ser jag olja på 50-60 dollar fatet och noll risk för tillgångsdriven inflation som RB behöver mota.
Oljan ligger nu på 90 dollar fatet, och USA och Iran verkar inte komma överens.
Sedan har vi ju även Ryssland och Ukraina som kapar varandras energitillgångar, så när vinterkylan väl börjar krypa in så kan det bli dyrt.