Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Så alla som någonsin lämnat sitt kök för att exempelvis urinera i 30 sekunder medans det pågår matlagning på spisen är oaktsamma? Du hör ju hur tramsigt det låter. Tänk så har du små barn och måste snabbt hämta din gråtande unge ifrån dess tupplur? Är du oaktsam då med?
Nej det är inte definitionen av oaktsam.
Juridiskt har jag ingen invändning mot att den som lämnar varm olja på spisen och går till annat rum kan anses oaktsam, även om det är i 30 sekunder.
Det innebär förstås inte att jag själv inte gjort det. Dvs jag har gjort det själv. Men man får acceptera att man anses oaktsam om man gör det.
På samma sätt som om man lämnar sitt 3-åriga barn ensamt i badkaret ens för 30 sekunder. Jag har gjort det, men det är ju oaktsamt.
Det spelar väl ingen roll om man gör det för att trösta sitt barn. Tycker du inte man ska vara juridiskt ansvarig om man lämnar olja på spisen som börjar brinna om man tröstar sitt barn?
Definitionen av oaktsam
Citat:
Betydelse och synonymer
Vårdslös: Man bryr sig inte om riskerna.
Oförsiktig: Man handlar på ett sätt som kan leda till en olycka.
Slarvig: Man gör saker utan att titta efter ordentligt.
Det finns för övrigt liknande fall. Ett fall jag läste om (tror det var i Hem och Hyra) var en kvinna som gick ut med tvättmaskin igång. Den började brinna. Försäkringsbolaget ansåg hon varit grovt oansvarig men tingsrätten höll inte med. Dock får väl sägas att ingen förväntar sig att ens tvättmaskin kan börja brinna.