2026-08-01, 18:34
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Fan att ni fortfarande ältar en sån skitsak.
Nån måste ju betala, och det är väl rimligare att den som orsakat skadan betalar, än att hyresvärden (eller vad det är) måste göra det.
Rentutav självklart.
Finns säkert drulleförsäkringar som ställer upp, för den förtänksamme.
Folk som är marinerade i inlärd hjälplöshet verkar inte kunna föreställa sig, att man kan behöva ta personligt ansvar för sitt strulande.
Fast just oaktsamhet kan absolut stå som skäl för att även en drulleförsäkring inte täcker händelsen.

Jämför tex skillnaden att råka tappa telefonen I en vattenpöl när det slutat regna mot en vattenskada för att du tappade telefonen I havet när du var ute och surfade. Det senare känns oaktsamt att ha med telefonen på surfbrädan.
Citera
2026-08-01, 18:37
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmyceuiz7
Hur kan du kalla det oaktsam? Brukar du stå framför spisen i 50 minuter tills maten är färdiglagad? eller som en vanlig människa lägger man timer och går till vardagsrummet. sen om jag svimmar där o då borde väl ej spela roll om jag stod framför spisen eller i vardagsrummet

Fast det är skillnad på matlagning och matlagning.

Precis som när jag mekar med bilen i garaget. Lämnar jag garaget med motorhuven öppen är det ingen fara. Men lämnar jag garageporten öppen när grannens ungar leker utanför, bilen är slarvigt upphängd och ungen hamnar I kläm under bilen när jag är och sover på soffan, så är det två olika scenarion som bedöms olika.

Det finns inget allomfattande begrepp 'mekar med bilen' och det finns inget allomfattande begrepp 'lagar mat' då det kan innebära olika moment som är olika farliga.

Just olja i ett öppet kärl är välkänt farligt.
Citera
2026-08-01, 19:05
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Han lämnade inte kokande olja. Han satte det på spisen för uppvärmning, han lämnade köket, och somnade alt svimmade beroende på vilken av hans version man ska tro.

Min teori är att han var berusad, satte det på uppvärmning, lämnade köket snabbt, satte sig i soffan och på grund utav sin berusning somnade.

Baserat på vad jag kan läsa mig till så verkar tingsrätten mena på att det enda oaktsamma var att lämna köket. Alltså, inte att han var berusad och därmed somnat eller svimmat. Hade han somnat eller svimmat vid köksbordet så borde han rimligen inte då dömts för oaktsamhet trots att samma sak skulle hänt.

Med andra ord, det enda oaktsamma var att lämna köket. Vilket är en ganska befängd tanke och sätt att resonera. Detta är uppenbarligen en olycka men de har helt enkelt bestämt sig för att han ska åka på det. Och med tanke på hans andra brottsmål så vinner han nog inga sympatier hos rätten eller åklagaren

Inte specifikt köket. Inte generellt matlagning.

Specifikt lämna ett öppet kärl med het olja under uppvärmning. Just den specifika detaljen är viktig här. Inte en kastrull med kokande potatis. Inte en plåt med blandade grönsaker i ugnen. Inte en matberedare på halvfart. Ett öppet kärl med het olja under uppvärmning. Det är en välkänd risk, och han lämnade det utan uppsyn och lade sig ner i ett annat rum.

Du kan inte generalisera det, TR har beskrivit ett väldigt specifikt scenario, inte matlagning generellt.
Senast redigerad av negerbarn 2026-08-01 kl. 19:07.
Citera
2026-08-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.hemhyra.se/nyheter/blev-sugen-pa-pommes-frites-hamnade-i-tingsratten/

Jag vänder mig inte från att den unge mannen varit oansvarig.
Det jag vänder mig emot är att de skriver att syncope inte är ett godtagbart skäl
Jag vet inte om det är hem och hyra som fattat fel?
Men så kan ju inte tingsrätten skriva?
Att det inte eär godtagbart skäl. Jag hade haft mycket mer förståelse om de skriver att det bedöms som efterhandskonstruktion och att mannen uppgifter om syncope inte är trovärdiga

Hemförsäkringen borde täcka eller?
Citera
2026-08-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Hemförsäkringen borde täcka eller?

Inte säkert. Kan eventuellt bero på försäkringsbolag etc. Men nu är han dömd för allmänfarlig vårdslöshet. Vid försummelse eller vårdslöshet så är det inte säkert att hemförsäkringen täcker tex skador pga brand, eller vid vattenskada.

Skulle inte bli förvånad om personen får betala hela beloppet själv, och inte får ersättning från försäkringsbolaget.
Citera
2026-08-02, 08:01
Medlem
Men herregud, sitter ni fortfarande och ältar det här?

Fascinerande hur stor skillnad flashback ser på person och person ändå.
En 12-åring som rekryteras in i kriminalitet ska minsann ha livstids fängelse för hen ska fan lära sig ansvar trots att hen är för ung för precis alla andra beslut som kräver någon form av konsekvenstänk, men nån knarkarjävel som bränner ner en lägenhet för att han är dum nog att lämna kokande olja på spisen, nä puttenutten då, inte kan han hållas ansvarig inte.
Citera
2026-08-02, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.hemhyra.se/nyheter/blev-sugen-pa-pommes-frites-hamnade-i-tingsratten/

Jag vänder mig inte från att den unge mannen varit oansvarig.
Det jag vänder mig emot är att de skriver att syncope inte är ett godtagbart skäl
Jag vet inte om det är hem och hyra som fattat fel?
Men så kan ju inte tingsrätten skriva?
Att det inte eär godtagbart skäl. Jag hade haft mycket mer förståelse om de skriver att det bedöms som efterhandskonstruktion och att mannen uppgifter om syncope inte är trovärdiga

Jag lider med dig TS. Så otroligt hjärndöda svar du fått i den här tråden. Läsförståelsen på flashback är som vanligt provocerande låg. Tingsrättens dom är rimlig utifrån vad som beskrivs i artikeln, men uttalandet att det inte spelar någon roll om han syncoperat i fråga om ansvar känns däremot orimligt. Om vi nu ponerar att det var sant, en medvetandeförlust som han inte kunde förutse eller förhindra så kvittar det ju om han lämnat köket eller ej. Men det går ju fortfarande att hävda att han var oaktsam som lämnade köket med kokande olja på spisen.
Citera
2026-08-02, 09:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Känns ju spontant inte som att han lämnade köket för att ligga ner i 30 sekunder.

Det är irrelevant. Det enda oaktsamma var att lämna köket. Men hade han svimmat i köket istället så hade han, enligt tingsrättens nuvarande bedömning, inte dömts. Men vem som helst fattar att det inte är oaktsamt att lämna sitt kök under matlagning.
Citera
2026-08-02, 09:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Ja, det var en olyckshändelse - men har du druckigt en massa alkohol och somnar/däckar (som alla vet du kan göra av alkohol) så har du ett eget ansvar här. Nej, det är inte olagligt - men det är olämpligt att börja göra något på fyllan som kan skada andra, eller du vet kan gå illa till.

Lite sådär, det är jättevanligt att folk däckar i duschen på fyllan och det blir översvämning - men du kanske inte ska ställa dig 03:30 på morgonen i duschen dyngrak när du knappt kan stå och sen somnar i duschen. Du skulle ha lagt dig och sovit istället för att duscha. Varför ta duschen?

Det är samma sak här : du är dyngfull 03:30 på morgonen, du kanske inte ska släppa fram en fritös och dra igång ett helt projekt.

Fritösen här är bara det extrema här - för många av "oss" har glömt på något på spisen på fyllan när man kommer hem och ska göra fylle-käk, flertal gånger det har hänt och tackar gud för att man inte brann inne.

Vi kan byta ut dyngfull till stenad på gräs eller vad som helst.

Återigen, tingsrätten hade inga problem med att han var berusad eller däckade. Enda problemet var att lämna köket, ens för en sekund, villet är befängt.
Citera
2026-08-02, 09:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av keckoish
Frågade för säkerhets skull AIn på nätet:
"Att gå på toa och urinera samt tvätta händerna i 30-60 sekunder medans oljan jag ska koka på spisen fortfande är kall och håller på att värmas upp måste rimligen vara okej"

Men istället för att få svaret "Javisst, det duger! Det är bara för folk med funktionshinder det är förbjudet" så blev det ett tvärnej. Prova själv att fråga. Vet att AIn kan svara fel, men i detta fall tror jag faktiskt att det är du som missat något.

Jag skiter fullständigt i vad AI säger och det är helt irrelevant i sammanhanget. Ni muppar som behandlar AI som oraklet är ju jävla tragiska
Citera
2026-08-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Återigen, tingsrätten hade inga problem med att han var berusad eller däckade. Enda problemet var att lämna köket, ens för en sekund, villet är befängt.

Nej det är inte befängt. Koka olja är verkligen inte "vanlig matlagning".
Citera
2026-08-02, 09:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Då kan du förstås ge exempel från högsta domstolen där ett liknande scenario hade gett ett annat utslag.

Jag tvivlar på att det existerar, men faktum kvarstår, du tolkar vinpimplande gamla politiskt tillsatta nämndemäns åsikter, som saknar juridisk utbildning, som objektiv sanning. Det säger allt om dig och hur du förhåller dig till verkligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in