2026-08-02, 14:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
I normala fall blir det inte ett ärende.

Nu blev det så. Oaktsamhet är rimligt.

Intressant åsikt. En fråga, om hovrätten gör en annan bedömning, kommer du att ändra åsikt då?
Citera
2026-08-02, 14:47
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Intressant åsikt. En fråga, om hovrätten gör en annan bedömning, kommer du att ändra åsikt då?

Jag säger bara vad jag tänker nu.
Citera
2026-08-02, 14:47
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att det existerar, men faktum kvarstår, du tolkar vinpimplande gamla politiskt tillsatta nämndemäns åsikter, som saknar juridisk utbildning, som objektiv sanning. Det säger allt om dig och hur du förhåller dig till verkligheten
Om det nu är fel så kan man överklaga och luta sig emot tidigare domar.
Citera
2026-08-02, 14:49
Medlem
Citat:
Det står uttryckligen i artikeln hur den tilltalade beskriver händelseförloppet. Om du föreslår ett alternativt händelseförlopp så blir det upp till dig att bevisa det. Att komma farandes med "men det stod inte att X INTE gjorde Y" är liksom så fel det bara kan bli. Ingen ska behöva bevisa ett negativt, den som påstår något har bevisbördan, att något inte har skrivits ned i händelseförloppet förklaras enklast av att det helt enkelt inte skett. Om du menar på att det skulle skett på ett annat sätt än målsägandes vittnesmål gör gällande så är det som sagt upp till dig att bevisa detta, vilket kommer att vara väldigt besvärligt för dig.
Jävlar vilket svammel

Jaja, lycka till.
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Hade en granne som somnade i fyllan. Rök till oss.

Vi knackade på och han vaknade och vägrade öppna.

Några dagar senare låg hans köksskåp i soprummet.

Fallet är enkelt. Var personen sjuk när han ville fritera?
Citera
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det var inte frågan. Frågan är:
Om hovrätten kommer fram till att det inte alls är oaktsamt att helt enkelt bara gå till ett annat rum i en sekund medans kall olja är i startskedet av att värmas upp, kommer du att förhålla dig till deras slutsats att det inte är oaktsamt?
Hur jag kommer att förhålla mig? Jag skiter fullständigt i vad de kommer fram till och kommer själv fortsätta att vara förnuftig.
Citera
2026-08-02, 14:51
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Hur jag kommer att förhålla mig? Jag skiter fullständigt i vad de kommer fram till och kommer själv fortsätta att vara förnuftig.

Snubben var allmänfarlig
Citera
2026-08-02, 14:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Om det nu är fel så kan man överklaga och luta sig emot tidigare domar.

Ärendet är överklagat.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jävlar vilket svammel

Jaja, lycka till.

Det brukar låta sådär när argumenten tar slut och man målat in sig i ett hörn. Eller åtminstone ifrån oseriösa skribenter som bara vill tjafsa eller "ha rätt". Tragiskt när vissa av oss önskar seriös och intellektuellt ärlig diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister

Om du inte kommer att förhålla dig till vad de med juridisk utbildning samt yrke kommer fram till i en fråga av juridisk karaktär så går det ju uppenbarligen inte att ta dig på allvar. Ha en fortsatt trevlig söndag.
Citera
2026-08-02, 15:01
Medlem
Citat:
Så alla som någonsin lämnat sitt kök för att exempelvis urinera i 30 sekunder medans det pågår matlagning på spisen är oaktsamma? Du hör ju hur tramsigt det låter. Tänk så har du små barn och måste snabbt hämta din gråtande unge ifrån dess tupplur? Är du oaktsam då med?

Nej det är inte definitionen av oaktsam.

Juridiskt har jag ingen invändning mot att den som lämnar varm olja på spisen och går till annat rum kan anses oaktsam, även om det är i 30 sekunder.

Det innebär förstås inte att jag själv inte gjort det. Dvs jag har gjort det själv. Men man får acceptera att man anses oaktsam om man gör det.

På samma sätt som om man lämnar sitt 3-åriga barn ensamt i badkaret ens för 30 sekunder. Jag har gjort det, men det är ju oaktsamt.

Det spelar väl ingen roll om man gör det för att trösta sitt barn. Tycker du inte man ska vara juridiskt ansvarig om man lämnar olja på spisen som börjar brinna om man tröstar sitt barn?

Definitionen av oaktsam

Citat:
Betydelse och synonymer
Vårdslös: Man bryr sig inte om riskerna.
Oförsiktig: Man handlar på ett sätt som kan leda till en olycka.
Slarvig: Man gör saker utan att titta efter ordentligt.

Det finns för övrigt liknande fall. Ett fall jag läste om (tror det var i Hem och Hyra) var en kvinna som gick ut med tvättmaskin igång. Den började brinna. Försäkringsbolaget ansåg hon varit grovt oansvarig men tingsrätten höll inte med. Dock får väl sägas att ingen förväntar sig att ens tvättmaskin kan börja brinna.
Citera
2026-08-02, 15:01
Medlem
Citat:
Det behöver inte bevisas. Tingsrättens bedömning är att oaktsamheten består i att lämna rummet. Personens berusning eller att han somnat alt svimmat anser Tingsrätten inte vara relevant. Hade han däckat i köket hade han då, enligt tingsrättens bedömning, inte dömts.

Jaha, på vilket sätt har du lyckats fantisera ihop det…?

Vi kan jämföra.
Det är inte olagligt att bara berusad och t ex byta blöja på ett barn.

Men om du är så berusad att du slocknar på golvet nedanför skötbordet, och barnet trillar ned och skadar sig. Tror du att det blir en förmildrande omständighet om du hävdar att du var full och slocknade, eller t o m valde att lägga dig ner på golvet för en tupplur, och barnet då var utan tillsyn och ramlade ner och skadade sig eller dog.

Hur skulle tingsrätten döma tror du, och skulle berusningen vara med och påverka utfallet?
Citera
2026-08-02, 15:08
Medlem
vichy6s avatar
Saker hände.

Saker blev förstörda.

Hamnade snubben på IVA? Nej han vaknade och ringde på hos grannen.

Om jag tänder på min parkett och somnar…

Dude liksom va fan
Citera
2026-08-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ärendet är överklagat.

Det brukar låta sådär när argumenten tar slut och man målat in sig i ett hörn. Eller åtminstone ifrån oseriösa skribenter som bara vill tjafsa eller "ha rätt". Tragiskt när vissa av oss önskar seriös och intellektuellt ärlig diskussion.

Om du inte kommer att förhålla dig till vad de med juridisk utbildning samt yrke kommer fram till i en fråga av juridisk karaktär så går det ju uppenbarligen inte att ta dig på allvar. Ha en fortsatt trevlig söndag.
Varav det kommer falla platt. Självklart är det orimligt att han inte blir skadeståndsskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in