Igår, 15:17
Medlem
https://www.hemhyra.se/nyheter/blev-sugen-pa-pommes-frites-hamnade-i-tingsratten/

Jag vänder mig inte från att den unge mannen varit oansvarig.
Det jag vänder mig emot är att de skriver att syncope inte är ett godtagbart skäl
Jag vet inte om det är hem och hyra som fattat fel?
Men så kan ju inte tingsrätten skriva?
Att det inte eär godtagbart skäl. Jag hade haft mycket mer förståelse om de skriver att det bedöms som efterhandskonstruktion och att mannen uppgifter om syncope inte är trovärdiga
Citera
Igår, 15:22
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det är allmänfarlig vårdslöshet så klart hans ska dömas för det! Att gå ifrån när man har olja på spisen är direkt farligt så domen är utmärkt!
Senast redigerad av FallerIfallerA Igår kl. 15:27.
Citera
Igår, 15:24
Medlem
BlaBalks avatar
Som jag läser artikeln menar tingsrätten att vårdslösheten ligger i att han lämnade en panna med olja på spisen och lämnade rummet, om han senare svimmade eller somnade spelar ingen roll vad gäller den vårdslösheten.
Citera
Igår, 15:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Som jag läser artikeln menar tingsrätten att vårdslösheten ligger i att han lämnade en panna med olja på spisen och lämnade rummet, om han senare svimmade eller somnade spelar ingen roll vad gäller den vårdslösheten.
Det är nästan ordagrant det som det står i artikeln.

Citat:
Men rätten konstaterar att det inte spelar roll om han somnat eller svimmat. Genom att lämna en panna med het olja på spisen och gå till ett annat rum har han uppträtt vårdslöst.
Citera
Igår, 15:30
Medlem
Trolltestets avatar
Ffs!
Man lämnar inte köket när man har kokande olja i ett öppet kärl på spisen.

Bra att han har överklagat dock. Den straffskärpning som det onekligen kommer att resultera i är verkligen på sin plats.
Senast redigerad av Trolltestet Igår kl. 15:34.
Citera
Igår, 15:34
Medlem

Men stopp. Det märkliga är att rätten säger att det spelar ingen roll om han svimmade.

Nu tror inte jag alls på den historien ( syncope). Men om han hade svimmat tycker jag att det spelar stor roll i ansvaret över branden och inte formulera sig som tingsrätten gjort här. Det måste ju vara helt felaktigt

Varför läser inte folk?
Citera
Igår, 15:39
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Men stopp. Det märkliga är att rätten säger att det spelar ingen roll om han svimmade.

Nu tror inte jag alls på den historien ( syncope). Men om han hade svimmat tycker jag att det spelar stor roll i ansvaret över branden och inte formulera sig som tingsrätten gjort här. Det måste ju vara helt felaktigt

Varför läser inte folk?
Han kan dock inte hävda att han satt/låg i soffan och svimmade - så fungerar inte kroppen. Hade han däremot hävdat att han stod i köket och svimmade hade det varit en annan femma.
Citera
Igår, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han kan dock inte hävda att han satt/låg i soffan och svimmade - så fungerar inte kroppen. Hade han däremot hävdat att han stod i köket och svimmade hade det varit en annan femma.
Nej hans uppgifter är inte trovärdia. Det som är intressant är att tingsrätten skriver att det spelar ingen roll om han svimmat. Det är klumpigt uttryck
Citera
Igår, 15:48
Medlem
Citat:
https://www.hemhyra.se/nyheter/blev-sugen-pa-pommes-frites-hamnade-i-tingsratten/

Det jag vänder mig emot är att de skriver att syncope inte är ett godtagbart skäl
Att det inte eär godtagbart skäl. Jag hade haft mycket mer förståelse om de skriver att det bedöms som efterhandskonstruktion och att mannen uppgifter om syncope inte är trovärdiga

Den unge mannen har inte varit oaktsam, han har enbart varit berusad. Inget brott har begåtts vad jag kan se.
Citera
Igår, 15:48
Medlem
Jag tycker nog att det låter rimligt, även om det säkert inte var avsiktligt. Utöver att lämna plattan med het olja i en stekpanna så verkar han dessutom inte ha försökt kväva elden eller ens ha stängt av plattan innan han sprang till grannen. Bottenbetyg i beredskap och krishantering.
Citera
Igår, 16:00
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Kom hem från krogen tidig morgonkvist, slänger in en halv kyckling i ugnen på högsta och snabben skit hungrig. Däckade och vaknade av brandlarmet. Kycklingen var bara kol rakt igenom. Men inte ens jag lyckades bränna ner köket, vilken idiot! Hahahaha vilken jävla idiot...
Citera
Igår, 16:04
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Artikeln: ”rätten konstaterar att det inte spelar roll om han somnat eller svimmat. Genom att lämna en panna med het olja på spisen och gå till ett annat rum har han uppträtt vårdslöst.

Tycker du verkligen att det är svårt att förstå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in