Citat:
Som du säkert känner till trodde Arne Irvell på någon sorts sammansvärjning inom Säpo bakom MOP. Det framgår tydligt av det material han överlät åt Lars Borgnäs efter sin död. Skandiamannen nämns inte.
SE-klacken + Filter har försökt kidnappa honom för brandingen av spåret. Den åsidosatta äkta praktikern är ju effektiv narrativt. Sen gjorde Irvell såklart rätt som försökte köra SE i botten tidigt, jag ser det som ett tecken på hans allmänna kompetens.
SE-klacken + Filter har försökt kidnappa honom för brandingen av spåret. Den åsidosatta äkta praktikern är ju effektiv narrativt. Sen gjorde Irvell såklart rätt som försökte köra SE i botten tidigt, jag ser det som ett tecken på hans allmänna kompetens.
Det är Borgnäs tolkning av ett material ingen har fått se.
Irvell såg likheten mellan GM och SE (väskan) i mitten på april 1986, och kontaktade då PH.
SE kallades in för ett förhör i slutet på april, där poliserna mäter väskan med linjal.
I maj tillfrågades flera vittnen om de sett SE på platsen. Svaren var nej, och JA såg som bekant JÅS.
I juni förhördes personalen på Skandia, och förmodligen en vända innan (vilket AK vittnar om).
I juni gick Irvell i pension och när Skoglund kom tillbaka från semestern kopplades han bort från Skandia.
Materialet verkar ha blivit liggande för transkribering, och beaktas inte ens av Ström i PM:et 1987.
PH undrade varför det tystnade helt, men gör en intervju av SE via Hans J.
Om Irvell varit kvar hade nog utredningen av SE fortsatt. Linder var på vippen att plocka in SE.
Men till slut nöjde sig alla med JA:s utpekande av ... JÅS. Även Irvell och Ölvebro, vad det verkar.
Därefter blev det radiotystnad kring SE i 20 år från utredningens håll.
“And some things that should not have been forgotten were lost. History became legend. Legend became myth.”
P.S. Med tanke på det tryck Irvell satte i maj och juni tror jag man kan hitta mer om SE där i arkivet.
Saker som inte kommit fram än ...