2026-08-01, 22:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Som du säkert känner till trodde Arne Irvell på någon sorts sammansvärjning inom Säpo bakom MOP. Det framgår tydligt av det material han överlät åt Lars Borgnäs efter sin död. Skandiamannen nämns inte.

SE-klacken + Filter har försökt kidnappa honom för brandingen av spåret. Den åsidosatta äkta praktikern är ju effektiv narrativt. Sen gjorde Irvell såklart rätt som försökte köra SE i botten tidigt, jag ser det som ett tecken på hans allmänna kompetens.

Det är Borgnäs tolkning av ett material ingen har fått se.

Irvell såg likheten mellan GM och SE (väskan) i mitten på april 1986, och kontaktade då PH.

SE kallades in för ett förhör i slutet på april, där poliserna mäter väskan med linjal.

I maj tillfrågades flera vittnen om de sett SE på platsen. Svaren var nej, och JA såg som bekant JÅS.

I juni förhördes personalen på Skandia, och förmodligen en vända innan (vilket AK vittnar om).

I juni gick Irvell i pension och när Skoglund kom tillbaka från semestern kopplades han bort från Skandia.

Materialet verkar ha blivit liggande för transkribering, och beaktas inte ens av Ström i PM:et 1987.

PH undrade varför det tystnade helt, men gör en intervju av SE via Hans J.

Om Irvell varit kvar hade nog utredningen av SE fortsatt. Linder var på vippen att plocka in SE.

Men till slut nöjde sig alla med JA:s utpekande av ... JÅS. Även Irvell och Ölvebro, vad det verkar.

Därefter blev det radiotystnad kring SE i 20 år från utredningens håll.

“And some things that should not have been forgotten were lost. History became legend. Legend became myth.”

P.S. Med tanke på det tryck Irvell satte i maj och juni tror jag man kan hitta mer om SE där i arkivet.

Saker som inte kommit fram än ...
Citera
2026-08-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror Postens slogan 1986 var "Ett brev betyder så mycket".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Postrodden

Det vore intressant att veta vilka personer som fick motta Ålandsmaggans maniska brev om SE.

Var Irvells postadress offetlig?

Ålandsmaggans tips om SE som GM kanske nådde hundratals mottagare. "Pusselbiten" som också tipsade om SE som mördare kanske finns med på listan?

Bara att Ålandsmaggan var väl insatt i vilka kunde tryckeriet på hennes bakgård hade tyder på livliga och täta kontakter med tryckeriet.

Som mycket annat i det här fallet är brevet från Åland en otrolig historia. Helt enkelt otrolig.

Sen pusselbiten. Det finns visttnog ett annat «pusselbitbrev» också som pekar på VG, var det vel?
Alla dessa tips och brev är nästan en egen genre inom mopperiet.

Du tänker att EAP plantade en misstanke mot Engström?
Citera
2026-08-01, 22:46
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är Borgnäs tolkning av ett material ingen har fått se.

Trams, Arne Irvells anteckningar är med i boken i rå-format.
Citera
2026-08-01, 22:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Okej, tack!
Det är spännande att läsa i LBs bok hur han vänder upp och ned på det vi trodde vi visste om mordet.

GMs flyktväg är inte längs med den väg som varit den förhärskande utan en helt annan.

LJ får återigen spela det viktigaste vittnet i hela mordet i LBs bok.

Vi får också lära oss att skottordningen var omvänd och att LP var den egentliga måltavlan.

Jag tror till och med att SE är med i LBs bok.

Ingenting är vad det synes vara i LBs spännande teoribygge.
Citera
2026-08-01, 22:49
Medlem
Citat:
Det är spännande att läsa i LBs bok hur han vänder upp och ned på det vi trodde vi visste om mordet.

GMs flyktväg är inte längs med den väg som varit den förhärskande utan en helt annan.

Vi får också lära oss att skottordningen var omvänd och att LP var den egentliga måltavlan.

Mao, jag måste läsa den.

Har sett hans tal på Palmekonferansen och läst olika intervjuer bara.
Citera
2026-08-01, 22:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Trams, Arne Irvells anteckningar är med i boken i rå-format.
Nja, trams i spruckna krus blir inte sanningar.

Det finns inga anteckningar i råformat utan det som ingår i boken är LBs tolkningar av Irvells efterlämnade anteckningsböcker, där LB kan se hur Irvell som var en mycket erfaren mordutredare helt fimpar SE som osannolik mördare,
Citera
2026-08-01, 22:55
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:

Jag tycker du ändå är lite hård här.

Borgnäs testar en hypotes med den vuxna karlen LJ. Det handlar inte om att ändra hans berättelse, utan om att eventuellt öppna för möjligheten att det finns en del han inte ser. SE är med som ett förvirrat men ej inblandat vittne framför GM, som viker av på Luntmakargatan. Detaljen med de klapprande fotstegen är intressant.

Att LP skulle vara den egentliga måltavlan vill jag minnas kommenteras som osannolikt. Resonemanget är att han skjuter först mot henne då hon är längre bort, medan han redan har kontroll på Palme. Den omvända skottordningen går att göra ett argument för.

Man behöver inte hålla med i Borgnäs resonemang som ibland är vidlyftiga men knäppare teorier inom MOP finns definitivt.
Citera
2026-08-01, 23:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Mao, jag måste läsa den.

Har sett hans tal på Palmekonferansen och läst olika intervjuer bara.
Det finns vittnen som faktiskt stödjer LB "omvända" skottordning.

Om SE vore mördaren i LBs bok, vilket han inte är, skulle det innebära att GM-SE först sköt LP och sedan råkade skjuta OP av misstag eller av ohejdad vana.

LB driver tesen att SE verkligen sprang i gränden, men inte hade med mordet att göra, vilket är en något svårsmält lösning.

Som ytterligare en bok i genren: "Titta här vad jag har hittat på helt själv när det gäller MOP" hade LB lite otur att utgivningen av hans bok mer eller mindre sammanföll med en pressträff på temat : "Titta här vad jag har hittat på helt själv (nåja) när det gäller MOP"
Citera
2026-08-01, 23:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tycker du ändå är lite hård här.

Borgnäs testar en hypotes med den vuxna karlen LJ. Det handlar inte om att ändra hans berättelse, utan om att eventuellt öppna för möjligheten att det finns en del han inte ser. SE är med som ett förvirrat men ej inblandat vittne framför GM, som viker av på Luntmakargatan. Detaljen med de klapprande fotstegen är intressant.

Att LP skulle vara den egentliga måltavlan vill jag minnas kommenteras som osannolikt. Resonemanget är att han skjuter först mot henne då hon är längre bort, medan han redan har kontroll på Palme. Den omvända skottordningen går att göra ett argument för.

Man behöver inte hålla med i Borgnäs resonemang som ibland är vidlyftiga men knäppare teorier inom MOP finns definitivt.
Det är ett faktum att LB fick LJ att skriva ett brev där han "tog tillbaka" sina upplevelser på mordplatsen.

Det brevet finns med i PU.

För övrigt är det som du säger intressant att läsa hur LB provar lite nya infallsvinklar, även om en del slutsatser blir lite väl spekulativa för min konservativa syn på fakta och verklighet.
Citera
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:

LB driver tesen att SE verkligen sprang i gränden, men inte hade med mordet att göra, vilket är en något svårsmält lösning.

Tanken är god.

Valfri kändis eller influencer i Stockholm kan berätta mer om fenomenet där omgivningen harmlöst förföljer en av nyfikenhet. Särskilt en personlighetstyp som SE kan säkert ha varit nyfiken på Palmes skor eller ville få en skymt av den anonyma Lisbeth.

Han går in på Tunnelgatan för att iaktta dem i korsningen, hamnar framför GM och flyr i panik. Eftersom trappen är upptagen viker GM av på Luntmakargatan. SE observeras sedan av Nieminen. Därefter fullföljer han "Filtervarvet" och återkommer stress-konad till Skandia.

Idén är inte ointressant, frågan är om det är logistiskt möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns vittnen som faktiskt stödjer LB "omvända" skottordning.

Om SE vore mördaren i LBs bok, vilket han inte är, skulle det innebära att GM-SE först sköt LP och sedan råkade skjuta OP av misstag eller av ohejdad vana.

Som ytterligare en bok i genren: "Titta här vad jag har hittat på helt själv när det gäller MOP" hade LB lite otur att utgivningen av hans bok mer eller mindre sammanföll med en pressträff på temat : "Titta här vad jag har hittat på helt själv (nåja) när det gäller MOP"

Såg det gamla tv-programmet LB hadde, det som länkades i tråden här.

Där var det liksom : «och bakom makarna Palme kommer en man, det här vet vi nu att var vittnet Anders Björkman».. Typ.

Det är ju liite oseriöst att gå ut så i tv då.
Citera
2026-08-01, 23:09
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Det är ett faktum att LB fick LJ att skriva ett brev där han "tog tillbaka" sina upplevelser på mordplatsen.

Det brevet finns med i PU.

Lars Jeppsson var 59 år vid tiden för boken, vill han skriva ett brev och påpeka en möjlighet måste det vara upp till han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in