2026-08-01, 10:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Enligt LGWP så var det Engström som stod för "konstigheterna", åtminstone en hel del av dem.

Som jag tolkat dig tidigare så verkar du dock inte ha noterat några sådana konstigheter och det är okej för mig, det är så att säga ditt problem och inte mitt.

Bemöda dig gärna att vara lite mer specifik om du vill komma med något.
Vad LGWP säger eller inte säger är så att säga hans problem inte mitt.

Tillägg: Kan väl också påpeka att jag inte alls påstår att det inte finns konstigheter. Det finns det i flera vittnesmål från andra också.
Senast redigerad av MOPspanaren 2026-08-01 kl. 11:00.
Citera
2026-08-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Från PHs PM:
Huvudfrågan mot denna hypotes är kan Engström ändå ha befunnit sig på mordplatsen efter mordet trots att ingen kommer ihåg detta?

Sannolikt kan det vara så.

Men detta kräver att Engström endast är en i mängden som passivt åser vad som sker på platsen. Han bör icke ha som i hans egen utsaga, tagit del i skeendet på ett aktivt och kraftfullt sätt.

Vad i Engströms berättelse talar för att han varit på mordplatsen mellan 23:19-23:45 ?

A. närvaron är styrkt genom väktarna och tiduret. Dvs periodens yttre tidpunkter.
B. hans iakttagelser om hur Lisbeth rusat i gatan för att stoppa bilar", hans iakttagelser beträffande Jeppsson dvs allt han har berättat om händelsen.

Läs hela!

Han skriver en öppen analys för och emot ... SE är inblandad.
Då är vissa stycken "om si och så så är han mördaren".
Senast redigerad av Xuken 2026-08-01 kl. 11:34.
Citera
2026-08-01, 18:04
Avstängd
TFX17s avatar
SE-hypotesen har allvarliga luckor, samtidigt får man inte bli så het på gröten i debatten att man avvisar att man gjorde utredningsåtgärder. Hur man än vrider och vänder har man en person på mordplatsen som far med osanning. Problemet med SE är att han utreddes för lite, inte för mycket.

Per Häggströms snokande är exakt den härliga halv-paranoida yttre spaning MOP behövt mer av. Hade han och Arne Irvells grupp fått fortsätta hade man kunnat pressa honom i mer hårdnackade förhör eller till och med häktat honom för mordet. Därefter hade han kreverat och erkänt Bohemia-besöket, som man sedan kunnat verifiera med Bohemia-vittnet. Därefter en tråd mindre.

Utan spaning ingen aning.
Citera
2026-08-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
SE-hypotesen har allvarliga luckor, samtidigt får man inte bli så het på gröten i debatten att man avvisar att man gjorde utredningsåtgärder. Hur man än vrider och vänder har man en person på mordplatsen som far med osanning. Problemet med SE är att han utreddes för lite, inte för mycket.

Per Häggströms snokande är exakt den härliga halv-paranoida yttre spaning MOP behövt mer av. Hade han och Arne Irvells grupp fått fortsätta hade man kunnat pressa honom i mer hårdnackade förhör eller till och med häktat honom för mordet. Därefter hade han kreverat och erkänt Bohemia-besöket, som man sedan kunnat verifiera med Bohemia-vittnet. Därefter en tråd mindre.

Utan spaning ingen aning.

Det var ett jobb av en riktig polis = Irvell. Holmer var S-politruk.

Vittnet YN säger man liknande SE sprang från mordplatsen på DBG.
Citera
2026-08-01, 20:08
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Det var ett jobb av en riktig polis = Irvell. Holmer var S-politruk.

Vittnet YN säger man liknande SE sprang från mordplatsen på DBG.

Som du säkert känner till trodde Arne Irvell på någon sorts sammansvärjning inom Säpo bakom MOP. Det framgår tydligt av det material han överlät åt Lars Borgnäs efter sin död. Skandiamannen nämns inte.

SE-klacken + Filter har försökt kidnappa honom för brandingen av spåret. Den åsidosatta äkta praktikern är ju effektiv narrativt. Sen gjorde Irvell såklart rätt som försökte köra SE i botten tidigt, jag ser det som ett tecken på hans allmänna kompetens.
Senast redigerad av TFX17 2026-08-01 kl. 20:11.
Citera
2026-08-01, 20:43
Medlem
Citat:
Som du säkert känner till trodde Arne Irvell på någon sorts sammansvärjning inom Säpo bakom MOP. Det framgår tydligt av det material han överlät åt Lars Borgnäs efter sin död. Skandiamannen nämns inte.

SE-klacken + Filter har försökt kidnappa honom för brandingen av spåret. Den åsidosatta äkta praktikern är ju effektiv narrativt. Sen gjorde Irvell såklart rätt som försökte köra SE i botten tidigt, jag ser det som ett tecken på hans allmänna kompetens.

Gott, glöm inte LL!
En god bok!
Citera
2026-08-01, 21:52
Medlem
Citat:

Har Borgnäs kommit med någon bok med Irvells material?
Citera
2026-08-01, 21:56
Medlem
Att Irvell försökte köra SE i botten tidigt, jag ser det som ett tecken på han fick ett brev från Ålandsmaggan.
Citera
2026-08-01, 22:13
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Har Borgnäs kommit med någon bok med Irvells material?

"Olof Palmes sista steg" (2020).
Citera
2026-08-01, 22:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Att Irvell försökte köra SE i botten tidigt, jag ser det som ett tecken på han fick ett brev från Ålandsmaggan.
Jag tror Postens slogan 1986 var "Ett brev betyder så mycket".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Postrodden

Det vore intressant att veta vilka personer som fick motta Ålandsmaggans maniska brev om SE.

Var Irvells postadress offetlig?

Ålandsmaggans tips om SE som GM kanske nådde hundratals mottagare. "Pusselbiten" som också tipsade om SE som mördare kanske finns med på listan?

Bara att Ålandsmaggan var väl insatt i vilka kunde tryckeriet på hennes bakgård hade tyder på livliga och täta kontakter med tryckeriet.
Citera
2026-08-01, 22:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Detn är i den boken som LB snackar omkull LJ och får LJ att säga exakt vad LB vill att han ska säga.

En del författare gör verkligen vad som helst för att kunna sälja sina böcker, även om det handlar om att få vittnen att ändra sina historier.
Citera
2026-08-01, 22:34
Medlem
Citat:

Okej, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto