2026-08-01, 00:34
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toker2.0
Jag älskar annars Flashback. Tills man känner någon väl som det skrivs om. Det är en tragisk jävla olycka och ingen av er verkar tro, gissa eller ens ana något i närheten av vad som hände. Det är en jävla tragisk olycka. Jag känner alla inblandade.

Jag beklagar sorgen, och det är det fler som gör. De som skriver extremt okänsligt här är troll som bara vill piska upp reaktioner. Jag har alltid gillat pappan i familjen och eftersom han under åren pratat så mycket om sitt vanliga liv så känns det som att man känner dem lite, fast man inte gör det. Åtminstone vet man nog om deras livsstil för att förstå att de satte familjelivet i första rummet. Oavsett vem som begått ett misstag i samband med olyckan så är det självklart att detta är fruktansvärt för alla inblandade. Vi kan bara hoppas att de två som överlevt får all hjälp som behövs för att de ska kunna komma tillbaka till ett någorlunda normalt liv igen. Kan inte föreställa mig vilket helvete de går igenom just nu.
Citera
2026-08-01, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Jag har ju sagt att både handelsfartyget och snipan misslyckades med att följa reglerna.

Hur menar du att man ska göra i de fall då det finns motstridiga regler och man måste välja att bryta mot någon av dem?

Effekterna av att handelsfartygen skulle följa reglerna slaviskt som de värsta paragrafryttarna hade inneburit en ekonomisk kollaps i hela världen. Jag ser gärna att reglerna görs om och att förhållandena förbättras så att inga regelbrott behöver ske.

Varför får du så mycket sand i vaginan av att handelsflottan bryter mot regler men inte att fritidsskeppare gör det? Det är uppenbarligen kombinationen av de båda som ledde till dessa tragiska dödsfall.

Är du dum på riktigt eller låtsas du bara?
Hur vet du att BÅDA misslyckades med att följa reglerna?

Vilka regler var det som var motstridiga i detta fallet menar du?

Vem är du att att anses kunna tycka att reglerna ska ses över, va?

Du verkar inte tillräckligt smart för att anse något om detta eller något annat heller för den delen.

Kombinationen av att de båda bröt mot reglerna, vad vet du om det, inte ens de som utreder säger sig veta vad som hänt.
Lotsen och kaptenen vet inget heller, de har ju inte ens märkt av någon kollision.

Dessutom, kaptenen är nu anhållen misstänkt för brott, inte pappan i fritidsbåten.

Detta säger väl en del om ditt omogna tyckande, det om att stora fartyg gör som de vill i sjötrafiken.

Att de inte kan eller behöver föja löjliga regler som bara kostar rederierna pengar...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-01 kl. 00:37.
Citera
2026-08-01, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Men OM brodern hade en snabbare båt, och nådde hemmahamnen mycket tidigare än snipan nånsin kunnat göra med 5-7 knop.

Var för blev han då direkt orolig å vände tillbaka för att se vad som skett?

Borde han inte insett att snipan skulle vara ivartfall 10-15 minuter efter honom?
När det börjar mörkna har man oftast lanternor. Om dessa plötsligt inte syns så tyder detta oftast på att något dåligt hänt.
Citera
2026-08-01, 00:36
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Vi vet noll om sikten. Vid god sikt ser du nästan till Stenungsund.

Som sagt, vi vet INTE var de kom ifrån.
De kan ha lämnat Tjörnlandet längre nord.

Det har stått uppgifter om att sikten var 4 km. Men sikten UT från snipan under kapellet kan ha varit nästan noll åt sidan och bakåt.
Citera
2026-08-01, 00:36
Medlem
Är det sant att det är komikern Al*b*n Zor*man Ol**ons familj som är drabbade? Kafferepet ställde in sin podd och alla kommentarer.

Kanske är sist på bollen men rös i hela kroppen och det är så otroligt sorgligt, tragiskt och hjärtskärande 💔
Citera
2026-08-01, 00:37
Medlem
Citat:

Dagen efter olyckan i GP.
Från någon som bor med utsikt över Hakefjorden.

– Vi såg att det var noll sikt, ösregnade och blåste, och det var dimmigt och mörkt. Riktig höstnatt var det, säger han.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/sorg-pa-batklubben-det-kanns-valdigt-narvarande.570f7088-5823-4330-abe8-ba3fa0a111a3
Citera
2026-08-01, 00:37
Medlem
Citat:

I så fall körde de ännu längre tid i farleden och det verkar ju inte särskilt bra.
Citera
2026-08-01, 00:38
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
När det börjar mörkna har man oftast lanternor. Om dessa plötsligt inte syns så tyder detta oftast på att något dåligt hänt.
Men hur skulle han känna igen just olycksbåtens lanternor 1 sjömil bort...?? Nä, nåt rimmar inte öht..
Det är nåt faktafel nån stans
Citera
2026-08-01, 00:40
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tack! Trevligt att höra att du uppskattar min ihärdighet med saklig info
Du såg kanske också bilden jag la in. Den är relevant tänker jag utifrån många olika ordväxlingar i tråden.

Intressant angående Studio1 där, det ska jag genast ta och lyssna på. Tack för tipset!

Ja, av allt att döma har pappan kört snipan och helt enkelt negligerat allt vad uppmärksamhet och utkik heter samt en säker position för sin båt i en farled frekventerad av stora fartyg. Mycket tragiskt tyvärr.

Självklart uppskattas fakta och saklighet, inget att tacka för alls.

Absolut, jag har tagit del av samtligt innehåll i tråden.

Händelsen känns onödig och sorglig på alla sätt och vis
Citera
2026-08-01, 00:41
Medlem
Citat:
Men hur skulle han känna igen just olycksbåtens lanternor 1 sjömil bort...?? Nä, nåt rimmar inte öht..
Det är nåt faktafel nån stans

Ja den här tråden är fylld av faktafel.
De som vet skriver inte på flashback. Och vi som är intresserade av orsaken försöker pussla ihop något utan riktiga grundfakta.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-08-01 kl. 00:46.
Citera
2026-08-01, 00:41
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Dagen efter olyckan i GP.
Från någon som bor med utsikt över Hakefjorden.

– Vi såg att det var noll sikt, ösregnade och blåste, och det var dimmigt och mörkt. Riktig höstnatt var det, säger han.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/sorg-pa-batklubben-det-kanns-valdigt-narvarande.570f7088-5823-4330-abe8-ba3fa0a111a3

Ja, det var ösregn i 15 minuter , sannolikt då olyckan skedde.
När båten gick ut från Katten 15-25 min senare var sikt å vind bättre (enligt deras vittnesuppgifter)
Vädret kan ändras blixtsnabbt, det vet alla sjövana.

Spöregn ger mycket begränsad sikt under kort tid...
Citera
2026-08-01, 00:42
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det har stått uppgifter om att sikten var 4 km. Men sikten UT från snipan under kapellet kan ha varit nästan noll åt sidan och bakåt.

Lokalt spöregn kan ge sikt på 200 meter, tro mig... Och vara över på 10 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in