2026-07-30, 23:05
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ok, men om man är erfaren på sjön, vilket jag inte är, att ligga och puttra med en snipa i en farled eller korsa en farled under dålig sikt? Är det ngt ni erfarna sjöfarare gör ofta?

Rent spontant låter det som att man vill hålla sig ur vägen från farlederna om man inte måste?
Går du längs farleden håller du dig i utkanten. Korsar du bör du ha bra uppsikt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Jag svarade din fråga med en annan fråga för att få dig att reflektera kring din fråga.

Dessa regler är medvetet vagt utformade. På ett sätt kan man säga att en lagöverträdelse inte skett förrän en kollision är ett faktum. Jämför med att bilister har skyldighet att alltid hålla säker fart. Få kör enligt den säkra hastighet som man använde sig av vid uppkörningen.

Hur fartyg tar sig hit och dit blir ditt problem när du inte längre kan tanka bilen, vindkraftverken och kärnkraftverken stannar, Sveriges ekonomi urholkas och dina sexdockor kommer inte längre fram.
Du pratar din skit och står klart att du inte har kapaciteten att uttala dej.
Rådet till dej är att låta någon annan tänka åt dig.

Sexdockor, är du tolv år eller ?
Märks att det bara är din kropp som fortsatt växa sedan den åldern, men förståndet däremot står kvar och stampar?

I trafiken är ju regeln att man ska kunna stanna för alla hinder som dyker upp.
Om du ligger 10meter bakom en bil ses det ofta mellan fingrarna, tills dess du inte hinner stanna utan orsakar en olycka.

Ser du likheten med det som diskuteras i tråden?

Jaha, och...isåfall är det lika mycket DITT problem med sjölagarna som mitt, vad har du gjort åt saken, du som är så duktig med din 12 årings
mentalitet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej
Du pusslar ihop

Intressant med dessa "tillstånd"
Vetkar bara öka
Frågar nån de som bor där?
Vi vill ha verksamheter och arbetstillfällen, jag har själv arbetat till sjöss och jobbar numera på Volvo Personvagnar som är beroende av hamnen i Wallhamn. Infrastruktur behövs om vi inte vill tillbaka till stenåldern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Ok, kan fritidsbåtens laternor plötsligt slutat fungera utan att de märkte det? Tänker att de skulle kontaktat brodern i båten framför om de upptäckte att något krånglade.

Det är självklart en möjlighet
Citera
2026-07-30, 23:06
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminbrist
Tråden fylls på i en rasande fart, ursäkta om svaret på min fråga redan finns i tråden.

Finns det några som helst ordentliga uppgifter på att den förolyckade familjen är komikern A O m fru och barn? Eller är det bara rena spekulationer och som vanligt "hört från säker källa"....

Man kan tyvärr dra den slutsatsen av vad som (inte) hänt på sociala medier sedan dagen efter olyckan. Namnen är ute i den här vällästa tråden, alla kollegors och familjevänners konton har tystnat. En och annan nära vän har vagt uttryckt sin bestörtning. Ingen dementi har släppts. Alternativhumorsverige kommer förmodligen ha minst en tyst vecka i podcastflödena av respekt. De måste vänta in sin kollega, gruppera sig, och offentliggöra varsina tunga samtal innan de kan fortsätta nästan som tidigare. Detta är en väldigt stor sak i vänskapskretsarna och i branschen, och ingen vill beröra ämnet på ett respektlöst sätt.

Så ja, det är tyvärr tecken nog. Vila i frid till de omkomna, och jag önskar de överlevande finner styrka tids nog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Märks att du inte varit på sjön

Ok
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall borde det sättas upp "varningsskyltar" i alla hamnar där fritidsbåtar lägger till.
För semester/fritidsskeppare kan väl inte ha koll på allt det där ?
Hoppas denna olycka medför det
Info helt enjelt
Konstigt inte gjorts tidigare
Båtlivet vetkar leva på 50 talet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det brukar inte vara några större problem atr få tag på dessa rapporter.

SHK har redan beslutat om utredning. Det kan läsas på deras hemsida.
Inom 30 d brukar det komma en första rapport, som ofta inte säger så mycket. En del kända fakta, och kanske något nytt. Såtillvida orsaken inte är solklar.
Den slutliga rapporten dröjer nog 18 månader. Den kommer att vara mycket utförlig. Och offentlig. Allt av intresse kommer fram.

SHK sysslar inte med att utse syndabockar. De söker bara hitta orsak för att det inte ska ske igen.

Polisen gör en helt egen utredning, som syftar till att se om någon ska åtalas. Om det blir åtal eller ej återstår att se. Gissar på att det faktiskt blir det.
Citera
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymen
Det är gulligt att du tänker så, men detta var en liten snipa utan sovplatser. Den hade inte slungat ut fyra personer om det inte bar en direkt träff.
Största chansen är att Pappan eller "kaptenen" har försökt komma före fartyget men misslyckades och båten blev träffad.
Det stämmer även mer mot att ingen hittat snipan utan att Pappan och sonen hittades i vattnet efter att sonen ropat hjälp och blåst i visselpipan.

Sorgligaste är väl att ingen av föräldrarna haft flytväst på sig. Jag hoppas det inte visar sig att mamman försökt rädda dottern, inte för att hon gjort något fel, utan för ångesten av att långsamt drunkna och veta att barnet dör också.

Havet förlåter inget, ha på dig flytväst för även om du kan simma 300 meter i lugnt vatten så är det inte samma som strömt, vågigt och mörkt.
Jag älskar att bada, dyka och simma distans, men ha respekt för havet

Båten var en IW25, en ruffad snipa med kojer. Sannolikt hade pappan flytväst eftersom han överlevde.
Citera
2026-07-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritless
På bilderna på insta ser man ju att de ska sova i båten pappan och två barn. Är det inte samma båt?

Hur vet man att pappan inte hade flytväst eller någon av de andra? Det är ett prat om flytvästarna men jag har inte sett något om flytvästar i media.
Var ser du det?
Länk
Citera
2026-07-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du påstår alltså att farledens bredd går ända från pricken till strandlinjen?
Du påstår då också att det är helt ok för fartyget att segla i farleden så att den slickar kattens strandlinje. Är det så vi ska förstå dig?

Eller anser du att farledens bredd är smalare än så? Bara så jag förstår vad det är du försöker säga här!

Menar du att den domstol som fastställde en farleds bredd till fyrsektorns vita sektorsbredd i passagen, hade fel? Har du överklagat den domen?

Nej. Jag påstod inte att gränsen går till strandlinjen.

Jag skrev att den är smalare än så.
Citera
2026-07-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Vi vill ha verksamheter och arbetstillfällen, jag har själv arbetat till sjöss och jobbar numera på Volvo Personvagnar som är beroende av hamnen i Wallhamn. Infrastruktur behövs om vi inte vill tillbaka till stenåldern.
Jo
Havet är fantastiskt för frakt
Men där det går mkt småbåtar borde det finnas tydligare regler
Typ infotavlor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här