2026-07-31, 21:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vad menar du med hörseln?

Ingen på västkusten jag känner har nånsin använt Grynna, inte ett enda skär på västkusten heter Grynna på sjökortet. (Grund, Både, Flu är däremot vanligt)

Att claima att Grynna är vanligaste uttrycket för ett grund eller bränning på västkusten är ett AI fel som AI copy/paste figuren frågan var ställd till påstod.

HAr du svarat tidigare ber jag oim ursäkt men såg det inte, länka gärna...
Jag använder inte AI svar. Jag skriver utav erfarenhet från många timmar ombord på egen och andras segelbåtar plus motorbåtar.
Första gången jag seglade var i mitten av 70 talet.
Jag är inte från Bohuslän.
Senast redigerad av Timeout 2026-07-31 kl. 22:00.
Citera
2026-07-31, 21:57
Medlem
Citat:
En paralell, som nån nämnt tidigare, är ju längre in i Hakefjorden där Tjörnbron blev påseglad 1980.
Då också med en Marstrandslots och ett Norskt fartyg (Dock med Norsk befälhavare)
Både Lots å Befälhavare blev friade av Haverikommissionen

MEN

i allmänhetens ögon. och framförallt familj å släktingar till de omkkomna på Tjörn å Orust så var Lotsen den stora skurken. Dömd av allmänheten, friad av rätten.

Undra sa flundra vad som sker denna gång...?
Star Clipper hette fartyget som klippte brofästet på Tjörnbron , 18 januari 1980.... våran skola var nere vid bron och kollade, där låg en del svarta (lik)säckar... tur det gick fort att bygga en ny, om jag inte missminner mig så var det 9 nov. 1981 den nya bron invigdes.
Citera
2026-07-31, 21:59
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag använder inte AI svar. Jag skriver utav erfarenhet från många timmar ombord på egen och andras segelbåtar plus motorbåtar.
Första gången jag seglade var i mitten av 70 talet.
DU svarade på en fråga ställd till AI copy/paste figuren som är elak mot allt å alla. Tänkte han skulle få förklara sig efter att AI svikit honom å han målat in sig i ett hörn.

Han är öht inte från västkusten, har ingen sjövana men försöker trumfa alla med AI copy/paste citat
Citera
2026-07-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafSinclair
Jag kan inte annat än notera att man har lagt väldigt stora resurser på att hitta de avlidna och få upp dem. Vilket står i bjärt kontrast till Estoniakatastrofen där man vägrade ta upp avlidna.

Man undrar lite varför det var så viktigt nu men det var inte viktigt då.

Enklare att få upp två pers på 35 m djup än flera hundra pers på 89 m djup
Citera
2026-07-31, 22:02
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Star Clipper hette fartyget som klippte brofästet på Tjörnbron , 18 januari 1980.... våran skola var nere vid bron och kollade, där låg en del svarta (lik)säckar... tur det gick fort att bygga en ny, om jag inte missminner mig så var det 9 nov. 1981 den nya bron invigdes.
Är ifrån södra Bohuslän men bodde i UK vid tiden för olyckan. Internet fanns självklart inte å det var en stor chock när det på BBC nyheterna visade en bild på en broi som rasat i Sverige, 8 döda...
Snabba telefonsamtal (collect-call) hem förstås...

Men minns intervjuerna med änkorna som alla var bittra på lotsen...
Citera
2026-07-31, 22:04
Medlem
Misje Verde verkar ha lättat ankar och är på väg, lots lämnade fartyget nyss
Senast redigerad av Fikman 2026-07-31 kl. 22:16.
Citera
2026-07-31, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
tror jag blandade ihop det med hastigheten .

6-7 m/s är ju inte så stark vind
7 m/s verkar vara ganska ny data från fartygets tracker enligt SR. Men det står också att SMHI:s närliggande mätstation uppmätte en maxhastighet på nästan 11 m/s så det kanske man utgick ifrån tidigare.

SR säger även att det var god sikt vid kl 20 men vid kl 21 hade den försämrats och gränsade till disigt.

Man undrar verkligen över händelseförloppet mellan 21:30 till 22:00. Paret som räddade pappan och sonen hörde ropen och ringde SOS kl 22:04 så man undrar om de ropat på hjälp i en halvtimme. Så hemskt…
Citera
2026-07-31, 22:06
Medlem
Alldeles precis hämtades lotsen upp ifrån fartyget.
Citera
2026-07-31, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Lots bordade uppenbarligen kl 21

https://app.sjofartsverket.se/pilotinfo?SearchFrom=2026-07-31&__Invariant=SearchFrom&SearchTo=2026-07-31&__Invariant=SearchTo&SelectedPilotageArea=350&S electedPilotageStatus=&ShipName=&Callsign=&TableSi ze=25&auto=false&userAction=search

I så fall var det kort tid innan olyckan ca 21:25.
Citera
2026-07-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här kan du se plotten. Misje Verde verkar passera 300 meter utanför Katten.
https://www.myshiptracking.com/sv/?mmsi=258114000

KBV001 ligger där utanför Katten nu så olyckan har nog skett precis där i höjd med Katten och inte söder om Katten.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:11.696/centery:57.947/zoom:16
Den platsen motsäger inte min alternativa teori. Det är väldigt nära den position jag tänkte på.

När AO väl upptäckte att han var inne i farleden så var det försent. Dvs, han trodde att han låg bra till.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
DU svarade på en fråga ställd till AI copy/paste figuren som är elak mot allt å alla. Tänkte han skulle få förklara sig efter att AI svikit honom å han målat in sig i ett hörn.

Han är öht inte från västkusten, har ingen sjövana men försöker trumfa alla med AI copy/paste citat
Jag har jobbat nästan hela dagen och har inte läst ikapp för den här tråden går så snabbt och allt upprepas till förbannelse.

Jag vet inte vem du menar med "AI copy/paste figuren".

Men jag hade gärna sett en AI film när hela bulben var synlig när den krockade med motorbåten.
Dom filmer jag har sett stämmer i alla fall med mina tankar om vad som hände med båten.
Fören dyker ner först och där fanns mamman och dottern. Dom hade inte en chans.

Det fanns en förklaring till om grynna.
"Att navigera i Långedrags närhet kräver uppsikt över lokala undervattensgrund och grynnor i de delar av Göteborgs skärgård som leder ut mot Rivö fiord och Älvsborgsresztorna".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
7 m/s verkar vara ganska ny data från fartygets tracker enligt SR. Men det står också att SMHI:s närliggande mätstation uppmätte en maxhastighet på nästan 11 m/s så det kanske man utgick ifrån tidigare.

SR säger även att det var god sikt vid kl 20 men vid kl 21 hade den försämrats och gränsade till disigt.

Man undrar verkligen över händelseförloppet mellan 21:30 till 22:00. Paret som räddade pappan och sonen hörde ropen och ringde SOS kl 22:04 så man undrar om de ropat på hjälp i en halvtimme. Så hemskt…

Ja och vad hade brorsan för sig i en halvtimme?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in