2026-07-31, 00:35
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
ja du din lilla burthurt korkskalle, så du får kalla mig dum men jag får inte kalla dig korkad. Så typiskt ett trolls modus operandi.

Tja, ingen skillnad, på en väg går det bra att köra ut till asfaltskanten. Men om du nu anser att en väg inte är jämförbar med en farled så borde du ju inte tagit upp jämförelsen till att börja med. Korkskalle!

Dock är det konstaterat att det här finns markeringar, i form av fyrsektorer, funkar ganska precis som målade linjer på vägen faktiskt. Att du sedan återigen helt saknar kompetens för att förstå hur fyrar och fyrsektorer fungerar och ska tillämpas, vilket du redan visat med mer än all önskvärd tydlighet, förändrar inte detta faktum.

Jag lärde mig navigera mellan fyrsektorer som 10 åring och det är mkt lätt, man ser till att hålla kursen via grönt ljus.
Om det blinkar rött har man fallit ur kurs.
Citera
2026-07-31, 00:37
Medlem
piangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Så hur menar du att de skulle ha tagit sig hem? Tagit en tunnel under farleden eller åkt runt den?

Man korsar farleder tvärs. Man ligger inte och lökar allt för länge som olyckan bevisar.
Citera
2026-07-31, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Tycker du då att fartyget girade tillräckligt för att undvika olyckan, detta i.o.m att stanna är onödigt, som du uttrycker det.

Så vi ska godta att några människor dör pga att vissa av fartygen inte vill följa reglerna?

Regler finns av en orsak, nämligen att de ska följas, alla i berörda förväntar sig stt de följs och beter sig därefter.

Se utgången av detta fallet, troligen har någon inte följt reglerna fullt ut.

Det funkar ju som sagt inte att bara den ena parten spelar efter reglerna, eller att de bara följer dessa när det passar denne.

Isåfall vore det säkrare att inte ha några regler alls, då vore alla på sin vakt och inte låts sig invaggas i en falsk säkerhet om att reglerna kommer att följas.

Förstår du verkligen inte en sån enkel sak ?
Du verkar bara klara av att tänka ett steg framåt i taget, men även då misslyckas du.

Jag har ju sagt att både handelsfartyget och snipan misslyckades med att följa reglerna.

Hur menar du att man ska göra i de fall då det finns motstridiga regler och man måste välja att bryta mot någon av dem?

Effekterna av att handelsfartygen skulle följa reglerna slaviskt som de värsta paragrafryttarna hade inneburit en ekonomisk kollaps i hela världen. Jag ser gärna att reglerna görs om och att förhållandena förbättras så att inga regelbrott behöver ske.

Varför får du så mycket sand i vaginan av att handelsflottan bryter mot regler men inte att fritidsskeppare gör det? Det är uppenbarligen kombinationen av de båda som ledde till dessa tragiska dödsfall.

Är du dum på riktigt eller låtsas du bara?
Citera
2026-07-31, 00:39
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Trött, på väg att bli sjuk (feber) kan bero på många saker som gör att mamman ser till att barnet lägger sig och vilar tills de är hemma. Då är inte flytväst det första man tänker att barnet ska ha på sig.
Jag har skeppat många fritidsbåtar o skutor och som ”kapten” alltid satt säkerheten först. Skulle aldrig låta ett barn eller vuxen slippa undan flytväst oavsett omständigheter!
Citera
2026-07-31, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Så större delen av sjöfarts Sverige menar att fritidsbåtar inte ska gå i farleder?

Du är ju så trög i huvudet så det finns verkligen ingen ände på dumheterna.

JA HELA SJÖFARTSSVERIGE LÄR VARA ÖVERENS OM ATT EN SNIPA INTE SKA GÅ MITT I EN FARLED I MÖRKER OCH DÅLIGT VÄDER!

Den ska hålla sig till sidan av farleden. Precis som en cyklist på en bilväg.

Det fattar till och med varenda landkrabba med sunt förnuft.

Hur många gånger ska jag behöva upprepa detta innan du fattar?
Citera
2026-07-31, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Jag har ju sagt att både handelsfartyget och snipan misslyckades med att följa reglerna.

Hur menar du att man ska göra i de fall då det finns motstridiga regler och man måste välja att bryta mot någon av dem?

Effekterna av att handelsfartygen skulle följa reglerna slaviskt som de värsta paragrafryttarna hade inneburit en ekonomisk kollaps i hela världen. Jag ser gärna att reglerna görs om och att förhållandena förbättras så att inga regelbrott behöver ske.

Varför får du så mycket sand i vaginan av att handelsflottan bryter mot regler men inte att fritidsskeppare gör det? Det är uppenbarligen kombinationen av de båda som ledde till dessa tragiska dödsfall.

Är du dum på riktigt eller låtsas du bara?

På vilka punkter och vad sätt menar du att handelsfartyget misslyckats med att följa reglerna?
Citera
2026-07-31, 00:42
Medlem
Citat:
Fyrsektorer är framförallt navigationshjälpmedel. De definerar det område där du säkert kan framföra ditt fartyg. Visst är det finurligt.

Jag har skrivit ett antal inlägg i ämnet redan. Du får läsa dem och googla själv.

För mig är det, och har hela tiden varit, helt solklart att det här rör sig om en trång farled där snipan enligt COLREGs ska hålla undan för fartyget. Precis som aftonbladet också skrev.

Jag håller med om att det är en trång farled. Däremot har du inte visat att fyrsektorerna är något annat än ett navigationshjälpmedel. De visar var det är säkert men farleden är större än bara fyrsektorerna. Jag har redan googlat samt skummat igenom ett par relevanta förordningar från Transportsyrelsen och Sjöfartsverket och inte hittat något som stöder din tes.

Frågan kvarstår. Var går farledsgränsen där det inte finns några fyrsektorer eller sjömärken?
Citera
2026-07-31, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Jag lärde mig navigera mellan fyrsektorer som 10 åring och det är mkt lätt, man ser till att hålla kursen via grönt ljus.
Om det blinkar rött har man fallit ur kurs.

Är du 100% säker på det?

Vad tror du i så fall att det vita ljuset är till för?
Citera
2026-07-31, 00:45
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Du är ju så trög i huvudet så det finns verkligen ingen ände på dumheterna.

JA HELA SJÖFARTSSVERIGE LÄR VARA ÖVERENS OM ATT EN SNIPA INTE SKA GÅ MITT I EN FARLED I MÖRKER OCH DÅLIGT VÄDER!

Det fattar till och med varenda landkrabba med sunt förnuft.

Hur många gånger ska jag behöva upprepa detta innan du fattar?

Du duckar

Kan du svara
” HUR begränsas farleden om den (som vanligast) INTE är en FYRled”
Citera
2026-07-31, 00:45
Medlem
AndersPersson99s avatar
Man kör inte fritidsbåt i mörker. Särskilt inte med familjen. MEN, man måste komma ihåg att det är näst intill omöjligt att lägga till när det är mörkt. Så när han väl var ute och det var mörkt, så fanns det bara dåliga alternativ.
Citera
2026-07-31, 00:46
Medlem
Citat:

Solen börjar gå ner ca en kvart efter olyckan har inträffat. Det kan vara något mörkare än vanligt då det ska ha regnat, men det är nog inte helt mörkt.

Vi vet inte båtens rutt. Om de skulle korsa farleden går det inte att hålla sig vid sidan.
Citera
2026-07-31, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja jag gissar på det och många andra i tråden verkar vara inne på det också, att de blev överraskade av fraktfartyget. Man hör ingenting pga den egna motorn som stånkar på och har man inte full uppsikt 360 grader runt båten så kan man missa ett helt fartyg som närmar sig. Särskilt om de haft kapellet uppfällt för att det var dåligt väder.

Anser att fartyget borde haft bättre uppsikt och kunnat tuta, köra åt sidan..

Måste säga att jag tycker det hela är mycket märkligt. Hur kunde detta hända?

Misstänker ouppmärksamhet hos en eller båda kaptenerna, ev också hos den som körde den lilla båten.

Hoppas inte droger och alkohol var inblandat..
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 2026-07-31 kl. 00:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in