2026-08-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Hur fick du röd linje?

Paint! det är en ren gissning! Men oavsett var dom kom ifrån så borde dom sett fartyget.
Citera
2026-08-01, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtyoldgeezer
Enligt Sjöräddningen saknade alla flytväst.

Länka gärna till informationen där SSRS hävdar detta.

Alla saknade flytväst men någon (pappan?) bara råkade ha just en visselpipa i fickan?

Eller hörde paret som räddade pappan och sonen i syne när de hörde någon blåsa i visselpipa?

Tillåt mig tvivla. Det kom initalt fram att pappan och sonen hade flytväst. Eftersom paret som räddade dem säger att de hört någon blåsa i visselpipa utgår jag ifrån att de hade det.

Vad jag förstår kom först KBV till platsen och därefter SSRS. När SSRS kom till platsen kan det mycket väl vara så att såväl pappan som sonen fått av sig flytvästar och antagligen blöta kläder också.
Citera
2026-08-01, 00:03
Medlem
Citat:
Var läste du det?
Vilka hastigheter låg till grund för den beräkningen?

Jag la in det i chatgpt, la in sjökort samt angav ca 11 knop för fartyget och 5-7 knop för snipan
Citera
2026-08-01, 00:04
Medlem
Citat:
Hur vet du exakt vilken kurs den hade vid kollisionen?

Vi vet ju inte VAR båten kom ifrån?

Det har du rätt i.
Men enligt personen med inside info var de troligen på väg mot Hjelms bryggor och de ligger ju söderut.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-08-01 kl. 00:09.
Citera
2026-08-01, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Läste att det tar snipan ca 2 minuter att köra över hela farleden , på samma tid så kör fartyget 700 m

Fartyget körde sannolikt 2 - 2,5 ggr så fort som snipan, så ja, det låter väl relativt rimligt som du skriver.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Jag la in det i chatgpt, la in sjökort samt angav ca 11 knop för fartyget och 5-7 knop för snipan
Vad la du in som bredd på farleden?

Skulle båten korsa farleden 90 grader?
Vad med om han tänkte korsa 75 grader (vilket är troligare)
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojjenbojjen
Kolla denna bilden, jag förstår inte hur olyckan kan ha inträffat…vet ju inte var från Tjörn dom kom men allt känns väldigt skumt..

https://imgur.com/a/g1t343m

Det stod nånstans att sikten var 4 km och om fartyget höll 12 knop så tar det ca 2 min och 40 sekunder per kilometer. Så han har haft ungefär 10 minuter på sig att upptäcka fartyget. Men om det regnade så kan sikten genom sidorutan vara nästan noll.
Citera
2026-08-01, 00:08
Medlem
Citat:
Vad la du in som bredd på farleden?

Jag la in själva sjökortet bara
Citera
2026-08-01, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Hur orkar man att skrika på hjälp, men har inte kraft att blåsa i visselpipan?

Det låter väldigt konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av HalvbakadPotatis
Ingen aning. Krävs ju att man tar i lite för att få ljud i en visselpipa. Annars ”väser” den bara. Man kanske kan få ut ett lågmält rop för mindre kraft.
Detta hade jag ingen om, men tydligen finns det olika typer av visselpipor. Känns ju som något som definitivt måste utveclas och funka i alla lägen.
Pipor med kula: Har en liten kula i kammaren som ger en intensiv, drillande och skärande ton. De kräver ofta mindre exakt luftflöde men kan fastna eller låta sämre om de fylls med vatten.
Kul-lösa pipor (stormwhistles): Är konstruerade med kanaler som ger ett högt och rent skrik. De är lätta att få ljud ur även när de är blöta, men kan kräva ett lite hårdare och stadigare tryck från lungorna.
Fantastisk tur att han kunde skrika så högt att de kunde få hjälp och förstås att de som hörde reagerade så snabbt.
Citera
2026-08-01, 00:10
Medlem
Citat:

Fartyget höll 12,1 knop enligt trackingen.
Citera
2026-08-01, 00:13
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Jag tycker det är omdömeslöst att sprida lögner när det skett en fruktansvärd olycka. Är det lämpligt att lägga skulden på pappan när fartygets kapten har anhållits och är misstänkt för bland annat vårdslöshet i sjötrafik? Är du dum i huvudet?

För övrigt var det varken oväder eller mörker.

Jag är oförstående till varför du ifrågasätter om jag är dum i huvudet då det ser ut som att du och jag delar åsikt inom detta.
Utveckla gärna.

I övrigt står det tydligt att kaptenen har anhållits pga risk för flykt.
Att vara anhållen är INTE lika med skyldig.
Citera
2026-08-01, 00:14
Medlem
Jag älskar annars Flashback. Tills man känner någon väl som det skrivs om. Det är en tragisk jävla olycka och ingen av er verkar tro, gissa eller ens ana något i närheten av vad som hände. Det är en jävla tragisk olycka. Jag känner alla inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in