2026-07-31, 20:10
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Sötnosen Korrektanund0 säger att det sannolikt startat på djurmarknaden.
Nu var det knappast så jag uttryckte mig.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Sist jag kollade saken var ursprunget inte bekräftat, men ur rent vetenskapligt perspektiv finns det faktiskt INGENTING som pekar på att ursprunget skulle vara WIV. Däremot finns det en mängd tecken som tyder på att ursprunget var Huanan Seafood Market.

Lab-läckor har skett förut. Flera gånger. Och det kanske allra märkligaste i den här historien är att jämför man skeenden och infektionsmönster så finns det ingenting i fallet SARS-CoV-2 som liknar tidigare lab-läckor.

I kombination med vilken forskning som faktiskt pågick på WIV (jag gissar att din uppfattning är "uuuhhh...doooohh...uuuhhh...Gain of Function...det läste jag i en pre-print, de utvecklade farliga virus om vapen....öööhh....duuuhhh...uuuhhh"). I motsats till dig vet jag vilken forskning man sysslade med och i kombination med infektionsmönster och andra data är det min bedömning att det inte finns någon möjlighet att fastställa ett ursprung, men att det är extremt lite som pekar på WIV, och väldigt mycket som talar för HSM. Och den bedömningen delas av de flesta andra inom den vetenskapliga sfären.
Citera
2026-07-31, 20:56
Medlem
Link04s avatar
Citat:

Tusan också där hittade du ett fel direkt haha. Men ok inte sannolikt men det lutar åt djurmarknaden.

Jag frågade ju dig för längesen, eftersom du har insyn i läkemedelsbranschen, hur branschen såg på Bill Gates då han dök upp ibland under coronaåren. Och jag har för mig att du skrev att man mest tyckte att han var en rolig liten prick osv.

Nu när Fauci är aktuell igen så måste jag ställa samma fråga om honom, hur ser branschen på Fauci? Har han gott rykte eller är han en liten lurifax?
Citera
2026-07-31, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Så här ligger det till: Genom restriktionerna mot Covid-19 blev det också mindre influensa eftersom de sprids på samma sätt. När man hindrade Covid hindrade man influensa.

Egentligen är det jätteenkelt att hindra båda rejält genom att låta bli att nysa offentligt och stanna hemma vid symptom.

Jag köper det inte... är helt övertygad om att influensafall hamnade i covidstatistiken.

Såhär såg siffrorna ut i den slutgiltiga säsongssammanfattningen från FHM för influensasäsongen 2020-2021 ut.

Antal laboratorieverifierade influensafall (alla typer)
Kod:
Säsong, Antal fall, Analyserade prov, Andel positiva
----------------------------------------------------
2016–2017, 13069,  68241,  19 %
2017–2018, 20686,  88837,  23 %
2018–2019, 13757,  83325,  17 %
2019–2020,  7928,  75819,  11 %
2020–2021,    29, 175048, 0,02 %
Nigga please... det absoluta antalet som testades positivt för influensa gick från tiotusentals till bara 29 st trots att man testade fler än dubbelt så många.

Det finns tre alternativ:
1️⃣ Influensan försvann faktiskt
Restriktioner + munskydd + distansering utplånade ett virus som cirkulerat varje vinter i hundratals år (om inte tusentals år). Ett virus som sprids via samma mekanismer som covid... som trots samma restriktioner orsakade en massiv pandemi. Detta är logiskt ohållbart. Om munskydd och avstånd inte stoppade covid, varför skulle de stoppa influensa fullständigt?

2️⃣ Viral interferens var nästan total
SARS-CoV-2 tog över så fullständigt att influensan i princip inte kunde infektera någon. Detta är teoretiskt möjligt men saknar motstycke i medicinsk historia. Inget virus har någonsin så fullständigt utplånat ett annat etablerat luftvägsvirus på en enda säsong... inte ens i närheten.

3️⃣ Influensafallen hamnade i covidstatistiken
175 048 tester. 29 positiva. 0,02%.
Jag tänker inte låtsas att jag vet exakt hur det gick till. Men jag vet att det inte var restriktioner och inte viral interferens... för båda de förklaringarna är skrattretande orealistiska inför den här datan.

Influensan fanns där ute... men den hamnade i fel kolumn. Testapparaten, diagnosapparaten, rapporteringskedjan var kalibrerad för ett enda virus under 2020–2021. Allt annat blev osynligt.

29 fall på 175 048 tester... seriöst. Vi har antingen upptäckt världens mest selektiva munskydd, eller så slutade vi helt enkelt kalla influensa för influensa.
Citera
2026-07-31, 23:20
Medlem
Citat:
Haha ja svårt att veta vem man ska lita på i coronaträsket och var viruset startade.

Sötnosen Korrektanund0 säger att det sannolikt startat på djurmarknaden. Fauci säger att det absolut inte startat på labbet. Trump säger att det absolut startade i labbet och att det var Faucis fel.

Dimman tätnar 😂

Korrektamund0 brukar glida runt lite och ändra sig när det som vi andra har påpekat stöds av mer och mer fakta och hon inte känner sig bekväm längre med att förfäkta sina tidigare ståndpunkter. Då retirerar hon sidledes. Som i hennes glidande svar till ditt påstående ovan, som lyder:

Citat:

Däremot fortsätter hon sin teknik att hämta in saker från annat håll för att stödja sina teser. Om nån till exempel säger att en forskare kritiserat vaccinet i Nature så svarar hon att då tror man väl antagligen på tentakler och 5G också.

Som i hennes svar till mig nu. Jag skrev:
Ja, Hawley pekar ju på att han till exempel använt egna underlydande för att olagligt öka sin egen förmögenhet istället för att lägga sin tid på att hjälpa den miljon amerikaner som dog.
Och på detta svarar korrektamund0:

Citat:
Där ser man. Det måste då enligt din logik betyda att SARS-CoV-2 läckte från WIV och att vaccinet orsakar Turbo-cancer?

Det är ungefär samma logik som om man skulle svara korrektamund0 att jaha eftersom du så okritiskt stöder all medicin så gillar du väl också doktor Mengele?

Mitt svar på din fråga korrektamund0, bortsett från turbo-cancer och sånt som du intresserar dig för men som jag inte tog upp, skulle däremot nog vara att det nog är konstruktivt att utgå från att viruset läckte från labbet. Detta eftersom labbet och dess inblandade inte varit transparenta.

Jag kan tycka att det ligger på USA och Kina att förklara hur ett coronavirus av samma slag som man forskar på i Wuhan-labbet skulle dyka upp på en marknad en mil från labbet.

Sen vore det också intressant om journalister började kolla närmare på de första skeendena när viruset kom.

Varför till exempel denna panik från Kinas sida?

Varför dog unga medicinare just vid utbrottet? Till exempel Dr. Li Wenliang och Liu Zhiming?

BBC 7 februari 2026 om Wenliang som blev 34 år:
Li Wenliang: Coronavirus kills Chinese whistleblower doctor

A Chinese doctor who tried to issue the first warning about the deadly coronavirus outbreak has died, the hospital treating him has said.

Li Wenliang contracted the virus while working at Wuhan Central Hospital.

He had sent out a warning to fellow medics on 30 December but police told him to stop "making false comments". https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51403795
Och: https://en.wikipedia.org/wiki/Li_Wenliang

En minnessida om Liu Zhiming som blev 51:
When the outbreak of the novel coronavirus pneumonia (NCP) hit Wuhan, his hospital was among the first group designated for the NCP treatment. He personally lead his hospital in the front line and devoted himself to the fighting against the virus day and night. The patients received the treatment in time and many survived. However, unfortunately, Dr. Liu was infected himself and transferred to the ICU on January 23. Despite comprehensive rescue, including ECMO, his condition aggravated gradually. Due to the failure of lung, Dr. Liu passed away at 10:54 am Feb 18, 2020 at the age of 51. He is survived by his wife Mrs. Cai Liping, Head nurse of ICU in the Third Municipal Hospital who is currently also engaged in the front line of fighting against the virus, and two children. https://wfns.org/news/83/obituary-dr-liu-zhiming

Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Jag köper det inte... är helt övertygad om att influensafall hamnade i covidstatistiken.

Såhär såg siffrorna ut i den slutgiltiga säsongssammanfattningen från FHM för influensasäsongen 2020-2021 ut.

Antal laboratorieverifierade influensafall (alla typer)
Kod:
Säsong, Antal fall, Analyserade prov, Andel positiva
----------------------------------------------------
2016–2017, 13069,  68241,  19 %
2017–2018, 20686,  88837,  23 %
2018–2019, 13757,  83325,  17 %
2019–2020,  7928,  75819,  11 %
2020–2021,    29, 175048, 0,02 %
Nigga please... det absoluta antalet som testades positivt för influensa gick från tiotusentals till bara 29 st trots att man testade fler än dubbelt så många.

Det finns tre alternativ:
1️⃣ Influensan försvann faktiskt
Restriktioner + munskydd + distansering utplånade ett virus som cirkulerat varje vinter i hundratals år (om inte tusentals år). Ett virus som sprids via samma mekanismer som covid... som trots samma restriktioner orsakade en massiv pandemi. Detta är logiskt ohållbart. Om munskydd och avstånd inte stoppade covid, varför skulle de stoppa influensa fullständigt?

2️⃣ Viral interferens var nästan total
SARS-CoV-2 tog över så fullständigt att influensan i princip inte kunde infektera någon. Detta är teoretiskt möjligt men saknar motstycke i medicinsk historia. Inget virus har någonsin så fullständigt utplånat ett annat etablerat luftvägsvirus på en enda säsong... inte ens i närheten.

3️⃣ Influensafallen hamnade i covidstatistiken
175 048 tester. 29 positiva. 0,02%.
Jag tänker inte låtsas att jag vet exakt hur det gick till. Men jag vet att det inte var restriktioner och inte viral interferens... för båda de förklaringarna är skrattretande orealistiska inför den här datan.

Influensan fanns där ute... men den hamnade i fel kolumn. Testapparaten, diagnosapparaten, rapporteringskedjan var kalibrerad för ett enda virus under 2020–2021. Allt annat blev osynligt.

29 fall på 175 048 tester... seriöst. Vi har antingen upptäckt världens mest selektiva munskydd, eller så slutade vi helt enkelt kalla influensa för influensa.

Covid-19 är ju långt smittsammare än influensa och de testade hade väl inte influensa utan Covid?

P.S. Man kan ju påminna om detta igen, från BBC 26 januari 2025 (ibland dyker det upp nån tjomme och påtalar för mig att jag inte tycks ha läst vad jag citerar när jag som här även citerar att CIA likväl inte är säkra, har "low confidence", för denna slutsats, men självklart citerar jag hela bilden, både det som talar för den egna synen och det som talar emot):
CIA says lab leak most likely source of Covid outbreak

The CIA on Saturday offered a new assessment on the origin of the Covid outbreak, saying the coronavirus is "more likely" to have leaked from a Chinese lab than to have come from animals.

But the intelligence agency cautioned it had "low confidence" in this determination.

A spokesperson said that a "research-related origin" of the pandemic "is more likely than a natural origin based on the available body of reporting".

The decision to release that assessment marks one of the first made by the CIA's new director John Ratcliffe, appointed by Donald Trump, who took over the agency on Thursday.https://www.bbc.com/news/articles/cd9qjjj4zy5o
Senast redigerad av Lamento 2026-07-31 kl. 23:30.
Citera
2026-07-31, 23:37
Medlem
korrektamund0s avatar
Man kan anklaga dig för många förmågor, men att vara bra på knåpa ihop en fyndig analogi är inte en av dem
Citat:
Som i hennes svar till mig nu. Jag skrev:
Ja, Hawley pekar ju på att han till exempel använt egna underlydande för att olagligt öka sin egen förmögenhet istället för att lägga sin tid på att hjälpa den miljon amerikaner som dog.
Och på detta svarar korrektamund0:

Citat:
Där ser man. Det måste då enligt din logik betyda att SARS-CoV-2 läckte från WIV och att vaccinet orsakar Turbo-cancer?
Det är ungefär samma logik som om man skulle svara korrektamund0 att jaha eftersom du så okritiskt stöder all medicin så gillar du väl också doktor Mengele?
Det var mer ett försök att påpeka att Faucis privatekonomi är helt irrelevant för diskussionen om SARS-CoV-2, som ju ändå är föremålet för diskussionen.

Och ditt försök till en fyndig analogi blev således...något som präglas av ytterligare irrelevans...?

Kan du inte i alla fall FÖRSÖKA att hålla dig till ämnet? Det finns väl ett ekonomiforum, gör det inte det? Eller är det kanske i "Aktuella Brott- och Kriminalfall" du skall lyfta frågan om du menar att han gjort något olagligt?
Citera
2026-08-01, 03:30
Medlem
Citat:
Tusan också där hittade du ett fel direkt haha. Men ok inte sannolikt men det lutar åt djurmarknaden.

Jag frågade ju dig för längesen, eftersom du har insyn i läkemedelsbranschen, hur branschen såg på Bill Gates då han dök upp ibland under coronaåren. Och jag har för mig att du skrev att man mest tyckte att han var en rolig liten prick osv.

Nu när Fauci är aktuell igen så måste jag ställa samma fråga om honom, hur ser branschen på Fauci? Har han gott rykte eller är han en liten lurifax?

LOL. Viruset är syntetiskt och kan omöjligen ha uppstått på en djurmarknad. Det är det vi vet säkert.
Citera
2026-08-01, 03:41
Medlem
Citat:
Så här ligger det till: Genom restriktionerna mot Covid-19 blev det också mindre influensa eftersom de sprids på samma sätt. När man hindrade Covid hindrade man influensa.

Egentligen är det jätteenkelt att hindra båda rejält genom att låta bli att nysa offentligt och stanna hemma vid symptom.

Och under pandemin tror jag de flesta märkte att det också blev "förbjudet" att nysa offentligt. Den som gjorde det fick "onda ögat" av omgivningen. Det var en bra sak, ändå, med pandemin, d v s att den uppfostrade folk på det sättet. Vad skönt att Covid 19 uppfostrade svensken!

Före pandemin var det många som tydligt ansåg att det var oproblematiskt att lägga av ett "ATTJOOO!!" på tunnelbana eller buss i trängsel och smitta omgivningen. Under pandemin minskade detta tydligt.

Egentligen är det konstigt att folk tycker att det är ok att nysa offentligt men inte att fisa offentligt trots att fisar är hälsosammare. Det är också konstigt att folk klarar att stänga till rövhålet för att hindra en offentlig brakfis men inte klarar att stänga till oralhålet för att hindra en offentlig nysning. Men så är ju människan irrationell i många avseenden. Nyser rätt ut trots att det sprider smitta till omgivningen, men fiser inte rätt ut trots att det är mindre farligt för omgivningen.

Covid är bara ett av flera coronavirus, men ett av de värre.

"Så här ligger det till: Genom restriktionerna mot Covid-19 blev det också mindre influensa eftersom de sprids på samma sätt. När man hindrade Covid hindrade man influensa."
Det där förklarar sannolikt bara en liten del.

Mer troligt är PCR-bedrägeriet. Dvs. patienten hade spår av SARS-Cov-2 och räknades därför som covid-patient, men var egentligen sjuk i influensa.
Citera
2026-08-01, 04:14
Medlem
Citat:
Man kan anklaga dig för många förmågor, men att vara bra på knåpa ihop en fyndig analogi är inte en av dem

Det var mer ett försök att påpeka att Faucis privatekonomi är helt irrelevant för diskussionen om SARS-CoV-2, som ju ändå är föremålet för diskussionen.

Och ditt försök till en fyndig analogi blev således...något som präglas av ytterligare irrelevans...?

Kan du inte i alla fall FÖRSÖKA att hålla dig till ämnet? Det finns väl ett ekonomiforum, gör det inte det? Eller är det kanske i "Aktuella Brott- och Kriminalfall" du skall lyfta frågan om du menar att han gjort något olagligt?

Professor Angus Dalgleish (ett mycket tungt namn inom onkologi) diskuterar kopplingen mellan boosters och hyperprogressiv sjukdom (det som informellt kallas turbocancer):

"I began observing something far more alarming: unusually aggressive cancers, advanced-stage disease in younger individuals, and clinical presentations that differed sharply from what we would normally expect in routine oncology practice. Something broader — and far more concerning — appeared to be emerging.
In my own clinical practice, I observed a marked increase in unexpected cancers among boosted patients, including breast, prostate, pancreatic, lymphoma, gall bladder, glioma, and bladder cancers."

https://www.youtube.com/watch?v=UjvwoteSlTI
Citera
2026-08-01, 10:18
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
LOL. Viruset är syntetiskt och kan omöjligen ha uppstått på en djurmarknad. Det är det vi vet säkert.
SARS-CoV-2 är "syntetiskt"..? Och det VET "ni säkert"?

Hahaha......
Citera
2026-08-01, 10:29
Medlem
Ajogens avatar
Här är en (om en lite lustig men faktuell) kollation av intervjuer och pressträffar där Fauci motsäger sig om Covid.

Fauci vs Fauci | "From Virus to Vaccine"

Det är öppet nu. Allt officiellt som påstods om Covid var lögn.

Vaccinen var inte effektiva, dödligheten var överdrivet påstod, masker fungerade inte, ursprunget var en labbläcka etc etc.
Citera
2026-08-01, 10:37
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Professor Angus Dalgleish (ett mycket tungt namn inom onkologi) diskuterar kopplingen mellan boosters och hyperprogressiv sjukdom (det som informellt kallas turbocancer):

"I began observing something far more alarming: unusually aggressive cancers, advanced-stage disease in younger individuals, and clinical presentations that differed sharply from what we would normally expect in routine oncology practice. Something broader — and far more concerning — appeared to be emerging.
In my own clinical practice, I observed a marked increase in unexpected cancers among boosted patients, including breast, prostate, pancreatic, lymphoma, gall bladder, glioma, and bladder cancers."

https://www.youtube.com/watch?v=UjvwoteSlTI
Mycket anekdoter där. En del av Dalgleish's påståenden kommer från Aseem Malhotra, vad jag förstår. Dalgleish har väl dessutom nämnt att han fick informationen från Malhotra, och då måste det ju vara sant? Jag menar, Malhotra har ju blivit påkommen med att falskpublicera lögner en påhittad studie, men det behöver naturligtvis inte betyda att det han tutar i Dalgleish skulle vara några påhitt. Han talar kanske sanning den HÄR gången?

Men man förstår ju att den typen av "turbocancer" som Dalgleish beskriver här borde gjort avtryck i cancerstatistiken. Har du kollat i cancerstatistiken om det skett någon dramatisk ökning nu när alla skall få "turbocancer"? Ökningen av fall måste ja varit monumental. Jag utgår från att du kollat detta?

Skönt i alla fall att en vetenskaplig diskussion om ett virus har en sådan "tyngd" i argumenten att det inte bara hänvisas till patetiska anekdoter och tomma ord.
Citera
2026-08-01, 10:42
Medlem
Link04s avatar
Citat:

Det kanske är därför som Fauci inte vill prata om virusets ursprung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in