2026-07-31, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
suck, du vill bara tjafsa.

En fråga, man måste ju veta åt vilket håll en farled går för att kunna köra in den, hur vet man det`

Grön prick på styrbords sida, då följer du färdriktning i farled.
Citera
2026-07-31, 18:44
Medlem
Hörde på radions P1 att kvinnan hittades i vraket och flickan i vrakets närhet.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Men sluta nu. Du vet ju inte hur mycket uppsikt han haft. Hur väderförhållandena var. Det är väl snarare du som ska försöka hålla två eller fler tankar i huvudet samtidigt. Han verkar ha blivit upphunnen av ett 10x så långt fartyg som gjorde 15 knop. Som redan konstaterats, de kan dyka upp snabbt. Och om det är så, så har upphinnande väjningsplikt.

Har ju redan skrivit det att det tar flera minuter för fartyget att hinna ikapp från 2 km avstånd. Snipan har inte tittat bakåt på flera minuter.
Hade han gjort det så hade han upptäckt fraktfartyget och kunna anpassa sin kurs efter det.
Citera
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Ja och vem har det juridiska ansvaret om du kör på någon bakifrån?
Ikapphinnande fartyg ska hålla undan.
Citera
2026-07-31, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Varför gick fartyget 100 m från farled?
Och vad menar du med att det var korrekt?

Citat:
Ursprungligen postat av fermion
MISJE VERDE gick faktiskt inte mitt i farled, utan (korrekt) ca 100 m närmare Katten. Kan detta gjort att Snipans skeppare felaktigt trodde han var säker när han var så långt från farleden ( som ju finns på den sjökortsplotter båten visats ha på en av bilderna) ? Det skulle ju kunna förklara att han kände sig säker trors att han sett fartyget närma sig kanske 2 minuter tidigare.

Ja, det kan nog stämma. När jag överlappade skeppets färdväg över sjökortet så låg spåret strax till väster om farledens mittlinje. 100meter vid sidan av stämmer ganska precis med det jag beräknat utifrån fyrsektorns bredd på knappt 200m.

Det stämmer också utmärkt med det jag skriver i ett av mina senaste inlägg ovan.

Så vi är då flera som har noterat samma sak angående fartygets position i farleden, och detta stämmer också väl överens med de fakta jag skrivit om gällande farledens bredd samt sjövägsreglerna om att fartyget ska hålla sig på "sin" sida i farleden. Alla pusselbitar passar väl ihop. (till z-trollets stora förtret säkerligen )
Citera
2026-07-31, 18:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det har ju vittnats om att han erfaren fritidsskeppare.
Det verkar inte så, man håller sig undan från större fartygn oavsett vem som har rätt till väg.

Samma sak gäller i trafiken, yrkesförare som kör hela dagar håller uppsikt och undviker situationer oavsett vem som har kör rätt eller fel.

AoO, håll utkik efter faror.
Citera
2026-07-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Ikapphinnande fartyg ska hålla undan.

Småbåtar ska hålla undan för stora fartyg i trånga farleder som denna.
Citera
2026-07-31, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hörde på radions P1 att kvinnan hittades i vraket och flickan i vrakets närhet.

Tänk om flickan haft flytväst på sig ... ... ...

Fatta hur intelligensbefriade trollen i tråden är som påstår att hon hade varit dum om hon hade haft flytväst på sig.
Citera
2026-07-31, 18:48
Medlem
Har hängt med här tråden men sen en tid tillbaka skrivs att snipan vart påkörd bakifrån? Är den en teori eller finns det fakta om det? I början pratades om ett den snipan som körde på fartyget.
Senast redigerad av 5komma3 2026-07-31 kl. 18:51.
Citera
2026-07-31, 18:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spiggen13
Grön prick på styrbords sida, då följer du färdriktning i farled.
Tvärt om, du måste veta farledens huvudriktning och din kurs i förhållande till den först då kan du börja följa prickarna annars kan det gå åt pipan eller hur!
Citera
2026-07-31, 18:50
Medlem
Jag är ingen sjö-expert, men bor i området (rätt in på fastlandet, badar vid det aktuella stället). Det var jätte dåligt väder den kvällen. Man undrar bara i sitt stilla sinne vad en liten fritidsbåt gör ute så sent på kvällen? Borde sökt hamn mycket tidigare. Om de fått haveri på motor eller annan uttrustning på båten borde de larmat om hjälp långt tidigare.
Konstigt allt ihop, men mycket, mycket tragiskt.
Citera
2026-07-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Tur dom kallade in experten för den oerhört briljanta slutsatsen.

Tänkte samma sak. Inte så att man får förtroende för dessa experter som bara säger det alla vet. Och bra betalt ska han väl ha också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in