Det hävdas av många att "de har AIS historien" eller at "den länkats i tråden".
Vad jag kan se stämmer inte det.
Om du är en av dem som har sparat MISJE VERDE:s spår, så kanske du skulle kunna ha vänligheten att dela den här.
(Det gäller förstås alla andra också som säger sig sitta på infon)
Tror inte olyckan kan bero på motorstopp hos lilla båten. Oavsett förare av båten vet hen att det är en farled där, då båda sedan länge är välbekanta med området. Om det sker ett motorstopp larmar man och påkallar hjälp. Inget sådant har skett. Och att föraren skulle kört tvärs över farleden precis när skeppet kommer är osannolikt oavsett motorstopp eller inte. Hur man än vrider på situationen kvarstår endast två sannolika scenarier. Antingen var föraren extremt berusad eller så var det en handling av självmord/mord.
Du missar att han var oerfaren eller som vissa här övermodig.
OK, menar jag läste det men det kan självklart vara fel.
Marstrands lots går normalt av mellan PaterNoster å Hätteberget, undrar varför han blev kvar när de inte visste det hade skett något?
Ja, det är bäst att ha flytvästen på sig när man åker båt, eftersom en väst som ligger under en bänk inte hjälper om du faller i vattnet.Regler och säkerhet på sjönLag för barn: Det är lag på att barn under 16 år måste ha flytväst i öppna båtar som är kortare än 8 meter.Olyckor sker fort: En olycka händer utan förvarning och det är nästan omöjligt att ta på sig en väst om båten välter eller om du ramlar i.Olika båttyper: I små öppna båtar bör alla ha på sig västen hela tiden. I större kabinbåtar väljer många att ta på den vid svåra väderförhållanden, men det säkraste är ändå att ha den på.
Står inget om att ha västen på UNDER DÄCK.
Gör om, gör rätt?
OK, menar jag läste det men det kan självklart vara fel.
Marstrands lots går normalt av mellan PaterNoster å Hätteberget, undrar varför han blev kvar när de inte visste det hade skett något?
Ja, jag håller med. Det är väl det allra märkligaste i så fall. Att han hade stannat kvar ombord trots att de inget visste.
"
Den svenska lotsen som fanns ombord på lastfartyget Misje Verde under den tragiska kollisionen i Hakefjorden utanför Tjörn den 28 juli 2026, lämnade fartyget innan han nåddes av beskedet om att en olycka hade inträffat.