Citat:
Ursprungligen postat av
KattenSpike
Varför gick fartyget 100 m från farled?
Och vad menar du med att det var korrekt?
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
MISJE VERDE gick faktiskt inte mitt i farled, utan (korrekt) ca 100 m närmare Katten. Kan detta gjort att Snipans skeppare felaktigt trodde han var säker när han var så långt från farleden ( som ju finns på den sjökortsplotter båten visats ha på en av bilderna) ? Det skulle ju kunna förklara att han kände sig säker trors att han sett fartyget närma sig kanske 2 minuter tidigare.
Ja, det kan nog stämma. När jag överlappade skeppets färdväg över sjökortet så låg spåret strax till väster om farledens mittlinje. 100meter vid sidan av stämmer ganska precis med det jag beräknat utifrån fyrsektorns bredd på knappt 200m.
Det stämmer också utmärkt med det jag skriver i ett av mina senaste inlägg ovan.
Så vi är då flera som har noterat samma sak angående fartygets position i farleden, och detta stämmer också väl överens med de fakta jag skrivit om gällande farledens bredd samt sjövägsreglerna om att fartyget ska hålla sig på "sin" sida i farleden. Alla pusselbitar passar väl ihop. (till z-trollets stora förtret säkerligen

)