Citat:
Ursprungligen postat av
Freedom46
Surströmming? Folkmassor, scenskräck. Ahh! Höjder.
Ah okej hög värme med iofs.
Pots är en sjukdom som kan få blodtrycket att krascha strax efter man rest sig upp, finns misstankar om att kanske så mycket som 1% av befolkningen kan ha det, runt 1/3 har synkope som symtom.
Kvinnor har ökad risk pga mens som tömmer kroppen på järn så att mängden syrebärande röda blodkroppar minskar, finns rätt mycket som kan trigga svimning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mistyarrow
Diabetes och hjärtproblem borde förbjudas vid spisen!
Absolut, akut hypoglykemi ska man inte leka med(eller så kanske staten ska ta lite ansvar och se till att alla diabetiker får hjälp med sensormätning).
Citat:
Ursprungligen postat av
Ansiktburka
Klart som korvspad att han drar en rövare för att försöka slippa betala - ett uselt försök dessutom,
absolut men ändå märkligt att tingsrätten drar gränsen redan när köket lämnas, agerade jag vårdslöst för en stund sen när jag lämnade köket för att tvätta händerna i badrummet samtidigt som jag lagade till kött? står du vid spisen och tittar på stekpannan hela tiden när du steker fläskotletter? står du två timmar och stirrar på ugnen när du lagar till lammstek?
Tycker det är en märklig gränsdragning, man kan lämna köket utan att det skapar en farlig situation, om något är det väl snarare friteringen som är problemet, det är ökänt lätt att misslyckas när man använder kastrull på spisen, det är ökänt svårt att hålla temperaturen rätt därför är gängse rekommendation som jag ser att man inte gör det.
Skulle vilja se domslutet, om tingsrätten går så svartvitt på att lämna köket som tidningsartikeln skriver eller om tingsrätten ex: räknar med drogeriet som en bidragande orsak.
Citat:
även om han hade svimmat pga synkope så hade detta bara varat någon enstaka sekund (tills blodtrycket hann stiga tillräckligt) o därefter hade han varit på fötter igen.
de där stämmer inte för fem öre...svimning pga pots till exempel kan normalt vara 1 minut och i extremfall över 40 minuter därtill tar det tid innan hjärnan kommer igång och det kan vara från nån minuter till över 30 minuter.
Vid svimning pga akut hypoglykemi kan det ta 10-30 minuter att vakna upp EFTER injektion med glukos, till syvende och sist så kan svimning vara några sekunder till avsevärt mycket längre tid.