2026-07-29, 16:05
Medlem

Är det verkligen inte som fattat??????!!!!!!!! Inte undra på arr sossarna växer fram när folk bara läser rubriker
Det handlar inte om att han har blivit dömd att betala detta. Det handlar om tingsrätten som skriver att det inte spelsr någon roll om han har svinmat eller inte
Citera
Medlem
IRMEs avatar
Jag tycker att det är snudd på mordbrand.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag tycker nog att det låter rimligt, även om det säkert inte var avsiktligt. Utöver att lämna plattan med het olja i en stekpanna så verkar han dessutom inte ha försökt kväva elden eller ens ha stängt av plattan innan han sprang till grannen. Bottenbetyg i beredskap och krishantering.
Sannolikt påverkad av diverse substanser.
Citera
2026-07-29, 16:07
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Kom hem från krogen tidig morgonkvist, slänger in en halv kyckling i ugnen på högsta och snabben skit hungrig. Däckade och vaknade av brandlarmet. Kycklingen var bara kol rakt igenom. Men inte ens jag lyckades bränna ner köket, vilken idiot! Hahahaha vilken jävla idiot...
Något liknande hände mig i unga år, men då var det en oöppnad burk med bönor som jag ställde på spisen.

Vaknade av en hög smäll, burken hade exploderat och bönorna var utsmetade uppe i taket.
Citera
2026-07-29, 16:12
Medlem
Han fyller alltså en stekpanna med olja, det ska till en hel del om man tänkt fritera. Och startar spisen. Därefter går han och lägger sig och somnar till.

Visst, i Tingsrätten ändrar han sig och berättar att han svimmat.

Att starta spisen och ställa en frityrgryta eller stekpanna med mycket olja på spisen och sedan gå på toa eller liknande är inget konstigt, men att gå och lägga sig...

Sedan är det en nackdel med stekpanna om man inte har ett tillräckligt stort lock att täcka med.

Troligen var han berusad eller påverkat av droger. Täcker inte hemförsäkringen delar av beloppet?
Citera
2026-07-29, 16:14
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Artikeln: ”rätten konstaterar att det inte spelar roll om han somnat eller svimmat. Genom att lämna en panna med het olja på spisen och gå till ett annat rum har han uppträtt vårdslöst.

Tycker du verkligen att det är svårt att förstå?
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Är det verkligen inte som fattat??????!!!!!!!! Inte undra på arr sossarna växer fram när folk bara läser rubriker
Det handlar inte om att han har blivit dömd att betala detta. Det handlar om tingsrätten som skriver att det inte spelsr någon roll om han har svinmat eller inte
Jag svarar men du verkar skita i det. Man skulle nästan kunna tro att du har gjort exakt samma grej och fått samma straff.
Citera
2026-07-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Nej, det saknar betydelse om han somnat eller möjligtvis svimmat eftersom han enligt rätten framkallat faran genom att lämna köket från första början. Enkelt uttryckt kan man säga att får man för sig att fritera med olja i en kastrull ska man ha ständig koll. Inte det minsta märkligt.
Citera
2026-07-29, 16:18
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Sannolikt alkohol.
Citera
2026-07-29, 16:19
Medlem
zombie-nations avatar
Han var väl inte nykter. Men om han faktiskt svimmat så borde det absolut spelat roll. Säg att han på riktigt skulle lämna köket i 30 sekunder och svimmade just då, då tycker jag inte det är mer vårdslöst än om han hade svimmat i köket och brunnit upp.

Så tycker inte de formulerat sig rätt, handlar väl bara om att de inte tror att han svimmade.
Citera
2026-07-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, det låter sannolikt. Rimlig påföljd skulle vara att han utöver skadeståndet får läsa om grundskolans hemkunskapsämne.
Citera
2026-07-29, 16:41
Medlem
Kan ju inte vara en svenne, man använder fritös i civiliserade länder. En fritös kostar några hundra och ser till att oljan ej blir för varm och börja brinna.
Självklart får han betala allt och de andra grannarna ska befrias från att bo nära sådana här!
Citera
2026-07-29, 16:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Sannolikt alkohol.
Ja, substansen etanol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto