2026-07-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Lilla Jonte. Om det ringer på dörren, fönstret flyger upp, barnen ramlar, whatever stänger man av plattan, flyttar kokkärlet, stekpannan till en grytunderlägg, om det är fett i någon form i stekpannan/grytan.
Det är fundamental hemkunskap.
...
Instämmer!
Citera
2026-07-29, 21:27
Medlem
M_A_Rs avatar
Domen är korrekt. Alla är vi människor och alla kan vi fela, och vill det sig riktigt illa kan det bli väldigt dyrt. Känner en viss sympati för stackaren, surt att tvingas betala så mycket, men ansvaret ligger på honom.
Citera
2026-07-29, 21:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En försäkring gäller ju inte om man är försumlig eller begår brott, vilket är rimligt.
försäkringar kan vara väldigt långtgående, oaktsamhet eller vårdslöshet är inte per automatik tillräckligt för att en hemförsäkring inte ska gälla.

Ja, boendeförsäkringar ersätter brandskador om inte försäkringstagaren framkallat brandskadan med uppsåt eller varit grovt vårdslös, dvs på gränsen till uppsåt. Då kan ersättningen sättas ned. Det anses inte vara grovt vårdslöst att till exempel ha en mobil eller en dator på laddning och sedan lämna bostaden
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fragor--svar/forsakringar/hemforsakringar/hur-varderas-saker-egentligen/galler-forsakringen-vid-brand-om-jag-har-gatt-hemifran-och-inte-har-uppsikt/

Om du på grund av vårdslöshet exempelvis orsakar en brand eller vattenskada som påverkar andras lägenheter, fastigheter eller egendom, kan du bli ersättningsskyldig. Via ansvarsskyddet i hemförsäkringen utreder vi om du är ansvarig för skadan och om du är skadeståndsskyldig lämnas ersättning via försäkringen.
https://www.lansforsakringar.se/goteborg-och-bohuslan/privat/forsakring/hemforsakring/ansvarsforsakring/

Slarv gör inte hemförsäkringen ogiltig
Fyra personer fick föras till sjukhus efter branden i Nykvarn och en av de skadade har anhållits misstänkt för mordbrand.
– Även om man själv varit försumlig och på det sättet orsakat att en brand uppstått, så gäller ju försäkringen ändå. Man nekas inte ersättning från försäkringen för att man råkat glömma ljusen tända och det har börjat brinna, så länge det inte är uppsåtligt, säger Susanne Fagerberg.(skadechef länsförsäkringar)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/det-har-galler-om-ditt-hem-brandskadas

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det måste han väl ha haft? Men den försäkringen gäller inte om man själv har varit vårdslös. Eller? (Är ingen expert på detta.)
Hemförsäkringar kan vara väldigt långtgående även vid ovarsamhet eller vårdslöshet, till ex kan försäkringsbolaget hjälpta till och förhandla vid skadeståndskrav, försäkringsbolaget utreder hur långt ansvarsförsäkringen gäller etcetera, se källhänvisningarna ovan.

Ingenstans nämns det om hemförsäkring fanns eller inte vilket får mig o undra om inte personen levde försäkringslöst, därav min fråga om det finns ett domslut.
Senast redigerad av Arne.Anka 2026-07-29 kl. 21:51.
Citera
2026-07-29, 21:48
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Men stopp. Det märkliga är att rätten säger att det spelar ingen roll om han svimmade.

Nu tror inte jag alls på den historien ( syncope). Men om han hade svimmat tycker jag att det spelar stor roll i ansvaret över branden och inte formulera sig som tingsrätten gjort här. Det måste ju vara helt felaktigt

Varför läser inte folk?

Kanske är tidningen som inte skriver exakt vad som står i domslutet.
Citera
2026-07-29, 22:09
Medlem
Firewaias avatar
Så om jag lagar mat med olja i en kastrull får jag inte lämna köket, då riskerar jag att åka för vårdslöshet om något alls händer? Låter väl strängt.
Citera
2026-07-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ffs!
Man lämnar inte köket när man har kokande olja i ett öppet kärl på spisen.

Bra att han har överklagat dock. Den straffskärpning som det onekligen kommer att resultera i är verkligen på sin plats.

Så länge åklagaren inte överklagar, kan straffet inte skärpas i överrätt!
Citera
2026-07-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Så om jag lagar mat med olja i en kastrull får jag inte lämna köket, då riskerar jag att åka för vårdslöshet om något alls händer? Låter väl strängt.

Om du lägger dig och chillar i soffan så absolut.
Citera
2026-07-29, 22:28
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Om du lägger dig och chillar i soffan så absolut.
Det var inte vad de skrev.
"Genom att lämna en panna med het olja på spisen och gå till ett annat rum har han uppträtt vårdslöst."
Citera
2026-07-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Det var inte vad de skrev.
"Genom att lämna en panna med het olja på spisen och gå till ett annat rum har han uppträtt vårdslöst."

Då är det väl den standarden som gäller. Låter ju inte dumt det heller - du vet ju inte vad som kan hända, om du blir distraherad eller något liknande. Har du en panna med en hel del olja så kommer den ju att börja brinna vid något tillfälle, och helst ska du ju använda fritös istället.
Citera
2026-07-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Den unge mannen har inte varit oaktsam, han har enbart varit berusad. Inget brott har begåtts vad jag kan se.
Att vara dum i huvudet är ingen ursäkt.
Citera
2026-07-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Sant, men han stängde åtminstone dörren och kvävde därmed elden. Antagligen dock mest tur, inte någon vidare medveten krishantering.

Absolut, det hade kunnat gå fett mycket värre. Tur i oturen.
Citera
2026-07-29, 23:13
Medlem
oldeubois avatar
En lögnaktig pundare. Synd för hans mor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in