2026-07-31, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
För att citera Joni Mitchell som säger så här om Madonna: "The danger is that she thinks she’s a role model, and it’s a terrible role model. It’s death to all things real.”

Vilket om man letar upp det på nätet, handlar om Jonis förakt för musiken Madonna gör
( vilket alltså jag bitvis kan hålla med om) och knappast att hon använder sig av sex på scenen.

Varför siter du inte här och klagar på manliga artister som gör exakt det Madonna gör?
Finns hundratals....varför låter du dem passera och går till full attack på just...kvinnorna?
Citera
2026-07-31, 08:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför siter du inte här och klagar på manliga artister som gör exakt det Madonna gör?
Finns hundratals....varför låter du dem passera och går till full attack på just...kvinnorna?

Gör det verkligen det? Om man läser trådstarten ordagrannt så handlar det om artister i underkläder. Jag kommer inte på någon.
Citera
2026-07-31, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Gör det verkligen det? Om man läser trådstarten ordagrannt så handlar det om artister i underkläder. Jag kommer inte på någon.

Finns ingen kvinnlig artist heller som uppträder i underkläderna...
Utan det som avses är lättklädd
och mängder med manliga artister uppträder utan överdel ex.
dvs mer naken på överkroppen än i princip 100% av alla kvinnliga artister...så?
Citera
2026-07-31, 09:01
Medlem
Citat:
Vilket om man letar upp det på nätet, handlar om Jonis förakt för musiken Madonna gör
( vilket alltså jag bitvis kan hålla med om) och knappast att hon använder sig av sex på scenen.

Nej det handlade om att hon säljer sig som ett billigt sexobjekt. Om du ska ljuga så hade det varit smartare om du gjort det med något mer vagt som inte är jättelätt för alla att just googla upp. Taffligt försök av dig.

Tråden handlar om feminism och kvinnliga artister, lagd i feministforumet. Du är fri att skapa en egen tråd och manliga artister. Att du upplever det som en attack är ditt problem. Jag är intresserad av att förstå lite av moderna feminister och hur de resonerar. Att du känner dig trampad på tårna är även det ditt problem.

Vill du inte möta frågeställningen i sak så är det så. Bättre lycka nästa gång.
Citera
2026-07-31, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Det där är några slogans, inte en förklaring av varför just ett framträdande i underkläder är ett ”power move”...

”Var stolt över din kropp”, ”ta för dig” och ”njut” kan förmedlas på tusen sätt utan att artisten klär av sig. Frågan är vilken logisk koppling du ser mellan mindre kläder och större kvinnlig makt. Varför skulle graden av exponering vara ett mått på självbestämmande?

Och om mottagaren är unga tjejer blir frågan ännu mer relevant: är budskapet att kvinnlig sexualitet har existensberättigande, vilket knappast någon bestrider, eller att den måste visas upp inför en publik för att bli frigjord och mäktig?

Det kan förstås vara ett självvalt sexuellt uttryck. Men ”självvalt”, ”sexuellt” och ”uppskattat” är fortfarande inte synonymer till ”makt”. Du har beskrivit ett möjligt budskap, men ännu inte visat varför underkläderna gör det till en makthandling snarare än vanlig sexuell image och kommersiell scenestetik.

Vilken logik ser du kring att manliga artister, sportstjärnor m.m. rätt ofta klär av sig?
Iggy Pop ex. uppträdde alltid med naken överkropp....och du har hundratals andra som gjort och gör detsamma.....
Varför sitter du m.fl inte här och ondgör er över eller kritiserar dessa artister?

Varför denna ständiga fixering vid vad just KVINNOR gör för val med sin klädsel eller sexualitet?
Är det fan inte smått jävla absurt, med tanke på att kvinnor de facto faktiskt mycket sällan betett sig eller beter sig illa avseende sex...medan motsatsen faktiskt inte går säga....Män som grupp har en lång och rejält tyngande historia av att bete sig jävligt illa sexuellt.

Men likförbannat....sitter det alltså anno 2026, när man trodde att detta mynt BORDE ha trillat ner snubbar i sverige och gnäller över att just kvinnliga artister uppträder lättklätt, eller anspelar på sex i sitt artisteri.....WOW liksom...WHAT!?? är kvinnor sexuella varelser som vill äga, uttrycka och använda sig av sin sexualitet på div scener........hade jag INGEN aning om! det trodde jag bara män hade....

Blir ni fasen inte trötta på er själva?
Citera
2026-07-31, 09:04
Medlem
Citat:

Jag har räknat upp flera och även länkat foton. Nu är du tagen på brallorna nere, vilket är poetiskt passande. Du ljuger medvetet. Synd. Det hade varit mer intressant med en seriös diskussion men det vill du inte. Synd.
Citera
2026-07-31, 09:06
Medlem
Citat:
Vilken logik ser du kring att manliga artister, sportstjärnor m.m. rätt ofta klär av sig?
Iggy Pop ex. uppträdde alltid med naken överkropp....och du har hundratals andra som gjort och gör detsamma.....
Varför sitter du m.fl inte här och ondgör er över eller kritiserar dessa artister?

Varför denna ständiga fixering vid vad just KVINNOR gör för val med sin klädsel eller sexualitet?
Är det fan inte smått jävla absurt, med tanke på att kvinnor de facto faktiskt mycket sällan betett sig eller beter sig illa avseende sex...medan motsatsen faktiskt inte går säga....Män som grupp har en lång och rejält tyngande historia av att bete sig jävligt illa sexuellt.

Men likförbannat....sitter det alltså anno 2026, när man trodde att detta mynt BORDE ha trillat ner snubbar i sverige och gnäller över att just kvinnliga artister uppträder lättklätt, eller anspelar på sex i sitt artisteri.....WOW liksom...WHAT!?? är kvinnor sexuella varelser som vill äga, uttrycka och använda sig av sin sexualitet på div scener........hade jag INGEN aning om! det trodde jag bara män hade....

Ingen har ifrågasatt fenomenet som sådant. Frågeställningen gällde den feministiska synen på det och hur det är ett "power move".
Citera
2026-07-31, 09:13
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Att vara naken på överkroppen är inte att uppträda i underkläder. Och jag tror inte det ses som ett "power move".

Här har du ett exempel som jag tvivlar på att du hittar en manlig motsvarighet till. Konserten finns på svtplay.
Citat:
Raye strips down to her underwear in powerful statement on body dysmorphia

https://metro.co.uk/2023/09/28/raye-strips-during-performance-in-powerful-body-dysmorphia-moment-19570876/

https://www.svtplay.se/video/eDmYr9w/raye-live-i-royal-albert-hall
Tydligen är det "powerful" att ta av sig kläderna på scen i royal Albert hall mitt under ett uppträdande framför orkestern.

Och här är Sabrina Carpenter utklädd till hora på scen, vilket verkar vara lite av hennes trademark. Oklart om detta klassas som underkläder dock:
https://www.usmagazine.com/entertainment/news/sabrina-carpenter-nearly-hit-by-fireworks-while-performing-at-festival/
Citera
2026-07-31, 09:40
Medlem
Citat:
Nej det handlade om att hon säljer sig som ett billigt sexobjekt. Om du ska ljuga så hade det varit smartare om du gjort det med något mer vagt som inte är jättelätt för alla att just googla upp. Taffligt försök av dig.

Tråden handlar om feminism och kvinnliga artister, lagd i feministforumet. Du är fri att skapa en egen tråd och manliga artister. Att du upplever det som en attack är ditt problem. Jag är intresserad av att förstå lite av moderna feminister och hur de resonerar. Att du känner dig trampad på tårna är även det ditt problem.

Vill du inte möta frågeställningen i sak så är det så. Bättre lycka nästa gång.

Inte det jag läste mig till igår då jag kollade upp detta.
Och vadå "säljer sig som ett billigt sexobjekt"?
Hela den frasen bara skriker misogyni och patriarkal syn på kvinnor och kvinnlig sexualitet.
Tror verkligen inte Joni Mitchell skulle uttrycka sig så utan det är det du som gör.

Bara det att någon skulle vara "billig", dvs inte kosta så mycket att köpa....säger allt.

Det som gjort kvinnor till enkom "sexobjekt" är inte kvinnor, utan patriarkal ideologi.
Det som förvandlat kvinnor till varor som alltså kan vara "billiga" eller dyra eller gå att köpa överhuvudtaget är heller inte kvinnor utan patriarkal ideologi.

Att du så fort du ser en kvinna lättklädd på scen tänker på henne som ett "billigt" "objekt"
är helt och hållet din indoktrinering i patriarkal ideologi.

Och att jag tar upp manliga motsvarigheter...ex Iggy Pop (ungefär samma generation som Madonna)
är för att via ren logik få dig att börja fundera....

varför betraktar du inte Iggy Pop som ett "billigt sexobjekt" som tydligen drar skam över sig via att välja att uppträdda på scen halvnaken?
Varför blir det nått helt annorlunda om kivnnor gör samma som Iggy Pop?
TÄNK efter!

Den bästa motreaktionen en person eller grupp kan göra då de utsätts för nån form av diskrimiering eller förtryck som ex. uttrycks via att människor försöker skamma dem är att "claima" och ta tillbaka.
eller som i detta fallet göra ett power move...
De ser det i att homosexuella ex tagit tillbaka ordet bög, eller....att kvinnor tar av sig kläderna för att de är så jävla trötta på alla dessa försök att kontrollera dem via att skamma dem för än det ena eller andra...

Kivnnor lever i en vad det verkar evig jävla balansgång av damned if you do, damned if you don't.
Tänket snubbar som du sitter och upprepar om och om igen verkar aldrig ta slut.

När ska en kvinnlig artist få lov betraktas som man betraktar Iggy Pop, när hon som han gör visar sig på scen med minimalt på överkroppen?
Citera
2026-07-31, 09:50
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Resonerar du likadant om manliga artister som använder sin sexappeal på scenen?

Dessa män vill dra uppmärksamhet till sig genom att visa svettiga bringor och tighta rumpor, politiska ideologier är ett mode som de tar till sig för att tjäna pengar eller få uppmärksamhet.

När de tupphjärnorna ska försöka förklara vad de sysslar med så blir det ytterst märkliga förklaringar.

Konstigt blir det bara om man tar dem seriöst och tror att de är analytiska mentalt högfungeraner varelser som följer någon ideologiskt ramverk.

Hör du dessa män försöka driva någon sorts maskulin ideologi samtidigt?
Citera
2026-07-31, 09:56
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:

Iggy Pop är ett skitexempel eftersom dennes avkläddhet på överkroppen var i första hand utan sexuell kontext.
Citera
2026-07-31, 10:03
Medlem
Citat:
Ingen har ifrågasatt fenomenet som sådant. Frågeställningen gällde den feministiska synen på det och hur det är ett "power move".

Well den feministiska synen är att kvinnor är människor med exakt samma rätt som män har att experimentera och utnyttja sin sexappeal var och när helst de nu vill det.

Att det blir till ett "power move" just när kvinnor använder sig av det beror som sagt på tusentals år av patriarkalt försök att kontroller och äga kvinnors kroppar och sexualitet.
du vet dessa hundratals år av konstant pickande på vad kvinnor har på sig, uppträder, rör sig, själva deras existenser faktiskt.
Bästa "power move" just nu i världen är väl alla iranska kvinnor som kastar av sig slöjor.

Ska vi kritisera att sex appeal används i kultur eller övrigt av människor som äger detta...så tja du...då får vi ju kritisera i princip det mesta.
Senast redigerad av Merapi 2026-07-31 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in