2026-07-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
well eftersom det jag förklarat inte verkar förstås av dig, så hoppas jag nån annan kommer in i tråden och förklarar det bättre.

Gick igenom tråden och konstaterade att du aldrig svarade på detta:

Kan man inte känna sig stolt utan att visa pattarna för alla? Varför vill man lära småtjejer att visa sig halvt eller helt avklädda?
Citera
2026-07-30, 23:03
Medlem
Citat:
Sitt eget varumärke...= har artistisk frihet att gå vilken väg man nu vill gå.
Jag pratar alltså inte om ekonomiska avtal av den sort du beskriver ovan, även om ekonomi självklart har en del med saken att göra...utan om artistisk frihet.

Och tar vi just Madonna som exempel så skulle jag säga att det är ett av hennes kännemärken.

Artistisk frihet har endast DIY-artister. Det ligger i sakens natur. Det var därför jag länkade till såna. Du verkar vara mer än lovligt fixerad av bara de allra kändaste. Och Madonna i synnerhet.
Citera
2026-07-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Artistisk frihet har endast DIY-artister. Det ligger i sakens natur. Det var därför jag länkade till såna. Du verkar vara mer än lovligt fixerad av bara de allra kändaste. Och Madonna i synnerhet.

Madonna är ett ypperligt exempel på exakt det jag har skrivit om, och känd av alla DÄRFÖR tar jag upp jsut henne som exempel...vad fasen trodde du?
Citera
2026-07-30, 23:12
Medlem
Citat:
Madonna är ett ypperligt exempel på exakt det jag har skrivit om, och känd av alla DÄRFÖR tar jag upp jsut henne som exempel...vad fasen trodde du?

Ja fast du har fel om Madonna. Hon är mer och mer en föredetting. Det är ingen som skulle satsa på henne idag. Det är bara att kolla på hur lite följare hon har på sociala medier jämfört med yngre artister och hur detta har rasat länge nu. Hon kan göra konserter fortfarande men hon är snart bara en renodlad nostalgiakt och frågan är när hon är för gammal för leverera och orka.

Men vi lämnar väl henne. Du vill bara inte höra på kritik av din gamla idol. Gott så vad gäller det.
Citera
2026-07-30, 23:21
Medlem
Citat:
Därför att ingen gjorde honom till "offer" eller såg på honom som det enda värdet var hans höfter.

Därför att han inte själv gick ut som offer.
Han spelade själv totalt medvetet på sex och hymlade inte med det.

Han levererade vad publiken önskade.
Kvinnliga artister gör det samma, men erkänner inte det.
De beklagar sig över ”sexismen”.
Citera
2026-07-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Därför att han inte själv gick ut som offer.
Han spelade själv totalt medvetet på sex och hymlade inte med det.

Han levererade vad publiken önskade.
Kvinnliga artister gör det samma, men erkänner inte det.
De beklagar sig över ”sexismen”.

Berätta exakt hur "hymlar" artister som Madonna, Beyoncé eller ex. vår egen Robyn eller Zara Larsson med att de ofta jobbar med sexualitet på scenen?

Tröttsamt.

Skillnaden här är att ingen skulle sitta och anklaga en Elvis Presley för att han rullade för mycket på höfterna....eller en Prince att han var för sexig på scen...och hymla med ögonen och anse att båda dessa
är hycklare eftersom de gör något på scen som de tydligen inte skulle stå för.
Citera
2026-07-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ja fast du har fel om Madonna. Hon är mer och mer en föredetting. Det är ingen som skulle satsa på henne idag. Det är bara att kolla på hur lite följare hon har på sociala medier jämfört med yngre artister och hur detta har rasat länge nu. Hon kan göra konserter fortfarande men hon är snart bara en renodlad nostalgiakt och frågan är när hon är för gammal för leverera och orka.

Men vi lämnar väl henne. Du vill bara inte höra på kritik av din gamla idol. Gott så vad gäller det.

Självklart hon var störst på 80- 90 talet. Men vet du det hindrar inte hennes duglighet som exempel för det vi pratar om.
madonna har aldrig varit min idol, jag gillar inte hennes musik speciellt...MEN! jag har stor respekt för henne som artist och förmåga slå sig fram.
Citera
2026-07-30, 23:44
Medlem
Citat:
Självklart hon var störst på 80- 90 talet. Men vet du det hindrar inte hennes duglighet som exempel för det vi pratar om.
madonna har aldrig varit min idol, jag gillar inte hennes musik speciellt...MEN! jag har stor respekt för henne som artist och förmåga slå sig fram.

Okej.... och hur ser du på henne ur perspektivet feminist?
Citera
2026-07-30, 23:56
Medlem
Citat:
Okej.... och hur ser du på henne ur perspektivet feminist?

du menar hur ser jag på henne som feminist?
och specifikt då faktumet att hon ofta är halvnaken på scen och dansar "obscent" med dito halvnakna killar halva hennes ålder?

Jag säger go girl...
För nej jag har, till skillnad från dig vad det verkar, inga problem med att även kvinnor anspelar på sex och är sexualia varelser....
Inte heller ser jag det som nått krav att bara för att man står för och propsat på ens rättigheter att ex. få lov slippa enkom ses på som sexobjekt så måste man upphöra helt med att uttrycka sig sexuellt.
Senast redigerad av Merapi 2026-07-31 kl. 00:05.
Citera
2026-07-31, 00:47
Medlem
Citat:
du menar hur ser jag på henne som feminist?
och specifikt då faktumet att hon ofta är halvnaken på scen och dansar "obscent" med dito halvnakna killar halva hennes ålder?

Jag säger go girl...
För nej jag har, till skillnad från dig vad det verkar, inga problem med att även kvinnor anspelar på sex och är sexualia varelser....
Inte heller ser jag det som nått krav att bara för att man står för och propsat på ens rättigheter att ex. få lov slippa enkom ses på som sexobjekt så måste man upphöra helt med att uttrycka sig sexuellt.

För att citera Joni Mitchell som säger så här om Madonna: "The danger is that she thinks she’s a role model, and it’s a terrible role model. It’s death to all things real.”
Citera
2026-07-31, 06:23
Medlem
Citat:
Flera feminister har sagt mig att det är ett sk "power move" för kvinnliga artister att stå på scen i underkläder. Det började med The Runaways på 70-talet och ständigt varit mer eller mindre aktuellt fram till våra tiders dagar med Taylor Swift som uppträder i baddräkt.

Om man nu hävdar att detta är ett sk "power move" och att dessa kvinnliga artister tar kontrollen på något sätt med att göra så så är min fråga:

- Vem/vilka är isåfall mottagaren?

Dessa kvinnor vill dra uppmärksamhet till sig genom att visa röven och pattarna och feminism är ett mode som de tar till sig för att tjäna pengar eller få uppmärksamhet.

När de hönshjärnorna ska försöka förklara vad de sysslar med så blir det ytterst märkliga förklaringar.

Konstigt blir det bara om man tar dem seriöst och tror att de är analytiska mentalt högfungeraner varelser som följer någon ideologiskt ramverk.
Senast redigerad av larsjohansson 2026-07-31 kl. 06:27.
Citera
2026-07-31, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Dessa kvinnor vill dra uppmärksamhet till sig genom att visa röven och pattarna och feminism är ett mode som de tar till sig för att tjäna pengar eller få uppmärksamhet.

När de hönshjärnorna ska försöka förklara vad de sysslar med så blir det ytterst märkliga förklaringar.

Konstigt blir det bara om man tar dem seriöst och tror att de är analytiska mentalt högfungeraner varelser som följer någon ideologiskt ramverk.

Resonerar du likadant om manliga artister som använder sin sexappeal på scenen?

Dessa män vill dra uppmärksamhet till sig genom att visa svettiga bringor och tighta rumpor, politiska ideologier är ett mode som de tar till sig för att tjäna pengar eller få uppmärksamhet.

När de tupphjärnorna ska försöka förklara vad de sysslar med så blir det ytterst märkliga förklaringar.

Senast redigerad av Merapi 2026-07-31 kl. 07:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in