2026-07-30, 19:32
Medlem
SegerHelg88s avatar
Anders Borg gjorde ju helikoptern. Det borde anses vara ett powermove om något.
Citera
2026-07-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Flera feminister har sagt mig att det är ett sk "power move" för kvinnliga artister att stå på scen i underkläder. Det började med The Runaways på 70-talet och ständigt varit mer eller mindre aktuellt fram till våra tiders dagar med Taylor Swift som uppträder i baddräkt.

Om man nu hävdar att detta är ett sk "power move" och att dessa kvinnliga artister tar kontrollen på något sätt med att göra så så är min fråga:

- Vem/vilka är isåfall mottagaren?

Feminister är alla dumburkar. Det är inga riktiga människor. De tänker inte klart och rent. Skräp och lågkultur trams. Bort med dom allihopa.

Jag känner inga kvinnor som identifierar sig som "feminister". Dummaste uttrycket. Det är bara misslyckade kvinnor som följer den etiketten. Riktiga kvinnor är konservativa och älskar familj, hem och livet.
Citera
2026-07-30, 20:06
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Girl power!
Var stolt över din sexualitet, sensualitet och kropp. Du och den finns och har existensberättigande i världen.
Ta för dig
Njut

Det där är några slogans, inte en förklaring av varför just ett framträdande i underkläder är ett ”power move”...

”Var stolt över din kropp”, ”ta för dig” och ”njut” kan förmedlas på tusen sätt utan att artisten klär av sig. Frågan är vilken logisk koppling du ser mellan mindre kläder och större kvinnlig makt. Varför skulle graden av exponering vara ett mått på självbestämmande?

Och om mottagaren är unga tjejer blir frågan ännu mer relevant: är budskapet att kvinnlig sexualitet har existensberättigande, vilket knappast någon bestrider, eller att den måste visas upp inför en publik för att bli frigjord och mäktig?

Det kan förstås vara ett självvalt sexuellt uttryck. Men ”självvalt”, ”sexuellt” och ”uppskattat” är fortfarande inte synonymer till ”makt”. Du har beskrivit ett möjligt budskap, men ännu inte visat varför underkläderna gör det till en makthandling snarare än vanlig sexuell image och kommersiell scenestetik.
Citera
2026-07-30, 20:52
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Jag tolkar det du skriver som att dessa artister predikar för de redan frälsta och skiter i vad resten tycker.

Ja det skulle jag säga, och jag håller med om det du skriver.
Citera
2026-07-30, 20:53
Medlem
Kapuffs avatar
Av samma anledning att det inte finns några attraktiva feminister?
Citera
2026-07-30, 21:34
Medlem
Citat:
Var visar madonna pattarna?
Vet ingen kvinnlig artist utom möjligen Janet Jacson som pga ett misstag råkade visa en bröstvårta på nån amerikansk gala nånstans...
Däremot vet jag mängder med manliga artister som visar pattarna mest varje gång de går upp på en scen....varför tycker du det är ok men inte när kvinnor gör samma?

Det sa jag inte att hon gör. Men hon har faktiskt gjort det, hon har sålt sin själ och visat pattarna för pengar, fittan också.
Citera
2026-07-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ok, så du har hittat två obskyra artister som exempel, bra där.

Ja, du missar som sagt att det handlar om att de enskilda personerna/artisterna ska hitta modet att göra vad de vill, har inget med vad någon annan tycker om agerandet som sådant. Budskapet är till dem själva eller personer som identifierar sig med och kan inspireras av dem, inte till en extern betraktare.

Okej. Så att visa pattarna och trosorna handlar om mod. Då vet vi det, förutsatt att du har rätt. Vi har olika uppfattningar om vad som är modigt, mer är det inte. Vi får se om du är ensam om den analysen.
Citera
2026-07-30, 21:40
Medlem
Citat:
Har redan förklarat varför det är power move...

Jo, Madonna är definitivt en skivartist med den integriteten.
Att hon har bolag bakom sig som ger ut skivor ändrar inte på det.
Utan det handlar om vad det står i kontrakten mellan artist/ bolag.
Dessutom hade hon ett eget bolag under flera år...

Du kanske tycker att du har gjort det, och jag ställde följdfrågor på det eftersom du var vag. Du svarade inte på dem.

Nej, om du läser i länken så ser du att du har fel. Du har också en naiv uppfattning om hur ett multinationellt skivbolag brukade fungera.
Citera
2026-07-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Därför att det provocerar konservativa som inte vill se träskpaddor halvnakna lite här och var. Det handlar inte om vad de själva får ut av det utan det är för att antagonisera, hade ingen reagerat överhuvudtaget så skulle de inte orka göra det. Kanske finns någon enstaka hedonist också vad vet jag.

Detta förutsätter att artisten i fråga får tillfälle att spela inför en konservativ publik. De exempel jag gav längre upp i tråden har definitivt inte spelat annat än inför en redan frälst publik. Vilka artister är det du refererar till?
Citera
2026-07-30, 21:50
Medlem
Citat:
Detta förutsätter att artisten i fråga får tillfälle att spela inför en konservativ publik. De exempel jag gav längre upp i tråden har definitivt inte spelat annat än inför en redan frälst publik. Vilka artister är det du refererar till?

Nej det gör det inte alls, det räcker att det skrivs om det i media då de flesta kollar på aftonblaskan, expressen eller liknande dagligen.

Förstår inte vad det är som får dig att ifrågasätta varenda svar, finns nog dessutom inte bara ett sådant utan det är givetvis en kombination av massor olika faktorer och individuellt. Vad tror du själv att det beror på?

Börjar gränsa till tramstråd för övrigt så jag lämnar här.
Citera
2026-07-30, 21:55
Medlem
Citat:
Tror de flesta kända = tillräckligt stora artister idag äger sina egna varumärken, men inte så insatt i den världen så kan ha fel där.
Men artister som Madonna, Beyoncé och Swift m.m. gör det definitivt.
Så de du pratar om är ev. mindre kända artister.

Vad pratar du egentligen om här? Sitt eget varumärke? Vad betyder det?

Musikartisters karriärer är skivkontrakt med försäljning och streams, merch, bokningsbolag och intäkter på det samt lansering och managers. När det gäller stora artister fungerar det som vilket förtag som helst med ägare, styrelse mm. Du verkar tro att de är nån slags konstnärer med dito integritet. Sånt hittar du bara hos alternativa artister. Mindre kända (för dig).
Citera
2026-07-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Nej det gör det inte alls, det räcker att det skrivs om det i media då de flesta kollar på aftonblaskan, expressen eller liknande dagligen.

Förstår inte vad det är som får dig att ifrågasätta varenda svar, finns nog dessutom inte bara ett sådant utan det är givetvis en kombination av massor olika faktorer och individuellt. Vad tror du själv att det beror på?

Börjar gränsa till tramstråd för övrigt så jag lämnar här.

Jag kan ju inte göra något åt om du upplever att jag bara tramsar. Min intention här är att försöka förstå hur moderna feminister resonerar och tänker, och jag valde ett ämne som jag tänkt på ett tag.

Om du tycker att jag ifrågasätter för mycket så får du väl förklara bättre då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in